بهره‌برداری از ۳۵ طرح کشاورزی در قم

طی مراسمی از ۳۵ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال و اشتغال‌آفرینی برای ۲۳۲ نفر در قم بهره‌برداری شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بهره‌برداری از ۳۵ طرح کشاورزی در قم
شناسه : 54640 | انتشار : 23 تیر 1401 - 21:19   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، محمدرضا حاجی‌رضا در آیین بهره‌برداری از طرح‌های کشاورزی  و مراسم تجلیل از بهره‌برداران برتر در سالن کرامت استانداری، بیان کرد: بخش کشاورزی از جمله حوزه‌های مولد اقتصادی است که فرصت‌های اشتغال زیادی فراهم می‌کند و نقش اصلی را در تأمین امنیت غذایی دارد.

وی افزود: کشاورزی قم نیز نقش مؤثر و مفیدی در عرصه تأمین امنیت غذایی کشور و خودکفایی دارد و تولیدکنندگان، بهره‌برداران و تشکل‌های قوی در حوزه کشاورزی استان فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: میزان متوسط تولید محصولات کشاورزی در این استان سالانه بیش از ۸۰۰ هزار تُن است که با توجه به شرایط خاص جغرافیایی این استان رقم قابل توجهی است.

حاجی رضا گفت: ما با برنامه‌ریزی منسجم به دنبال افزایش بهره‌برداری در بخش کشاورزی استان هستیم و با مشارکت فعال ۱۴ هزار بهره‌بردار این بخش سطح کمی و کیفی محصولات کشاورزی را افزایش خواهیم داد.

وی افزود: در ادامه برنامه‌های خود به دنبال تقویت ارتباط با مراکز علمی برای تحقق کشاورزی دانش‌بنیان در استان بوده و همچنین اجرای دقیق و کامل طرح تغییر الگوی کشت را با توجه به ظرفیت‌های اقلیمی در دستور کار داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخاب دو نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی قم به عنوان کشاورز نمونه کشوری، گفت: در همین رابطه امروز آیین تجلیل از ۲۴ بهره‌بردار برتر بخش کشاورزی استان را برگزار کردیم و شاهد هستیم که کشاورزان ما با عملکرد خوب خود در عرصه‌های ملی و استانی افتخار آفرینی می‌کنند.

حاجی رضا گفت: برگزاری آیین تجلیل از کشاورزن نمونه قم عامل موثری برای ارتقا جایگاه حرفه‌ای بخش کشاورزی استان و تشکر از زحمات بی‌وقفه بهره‌برداران پرتلاش آن است و سازمان جهاد کشاورزی قم برگزاری مطلوب این آیین را وظیفه خود می‌داند.

*تولید ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران

سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر کشاورزی نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های استان قم در استفاده از فناوری‌های روز و کشاورزی دانش‌بنیان،‌ گفت: مجوز دهکده نوآوری و فناوری در بخش کشاورزی استان قم را در صورت فراهم آمدن ظرفیت‌های مورد نیاز و فعالیت حداقل ۵۰ شرکت دانش‌بنیان استان صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر سطح فعالیت شرکت‌های دانش‌ بنیان در حوزه کشاورزی کمتر از پنج درصد است که این میزان باید تا پایان سال‌جاری به ۲۰ درصد برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قابلیت‌های ایران برای تولید محصولات متنوع کشاورزی گفت: در ایران هشت‌هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی داریم که ۲ هزار گونه آن را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد و این فرصت بزرگی برای درآمدزایی اقتصادی است.

خیام نکویی بیان کرد: ۹۵ درصد زعفران دنیا با بازار ۲۰ میلیارد دلاری در ایران تولید می‌شود اما سهم کشور ما از این بازار ۵۰۰ میلیون دلار است که نیاز است با سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنایع تبدیلی و غذایی و فرآوری محصول این میزان درآمد افزایش یابد.

وی ادامه داد: سالانه در ایران بیش از پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تُن گندم تولید می‌شود اما نیاز کشور ۱۲ میلیون تُن است، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی دانش‌بنیان در این حوزه به خودکفایی برسیم.

معاون وزیر کشاورزی با تأکید بر اینکه باید حمایت از بخش کشاورزی را در اولویت قرار دهیم، گفت: امروز مهمترین مسئله برای ما جلوگیری از کوچک شدن سفره مردم است و یکی از ثمره‌های دانش بنیان شدن بخش کشاورزی همین کاهش هزینه است.

خاطرنشان می‌شود در این مراسم علاوه بر افتتاح ۳۵ طرح کشاورزی از ۲۴ بهره‌بردار نمونه و برتر در بخش‌های مختلف کشاورزی استان قم با حضور مسئولان ملی و استانی تجلیل به‌عمل آمد.

نوشته های مشابه
نگاهی به سوابق هنری و سینمایی علی ثقفی/ از همکاری با «نود» تا کارگردانی «پرویزخان»
مراسم بزرگداشت فرمانده اسبق لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) برگزار شد +تصاویر
برگزیدگان سومین جشن مهر سینمای ایران در قم معرفی شدند
پروژه‌های عمرانی حرم چهار امامزادگان فردو افتتاح شد
جشن «ملیکه ایران» در قم برگزار می‌شود
شورای شهر پیگیر مطالبات آتش‌نشانان است/ حقوق آتش‌نشانان قم تقویت می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.