معرفی مشاغل و مناصب قدیمی حرم در موزه فاطمی

از دوره صفویه و قاجار بیش از ۷۰ شغل قدیمی در حرم وجود داشته است که در حال حاضر موزه فاطمی، آثار حجمی و موزه‌ای حدود ۲۰ شغل را در گنجینه خدمت و خادمان به نمایش گذاشته است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
معرفی مشاغل و مناصب قدیمی حرم در موزه فاطمی
شناسه : 49676 | انتشار : ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، طی مراسمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمدی معاون فرهنگی و حجت الاسلام والمسلمین عبدی مدیریت حرم مطهر بانوی کرامت از لباس قدیمی خادمان حرم در دوره قاجار که در گنجواره مشاغل و مناصب قدیمی حرم قرار دارد، رونمایی شد.

حجت الاسلام مشکاتی در گفت‌وگویی اظهار کرد: مشاغلی از جمله کلیدداری، خزانه داری، سقایی در حرم ، تطهیر و تنظیف حرم، دفترداری تولیت، تولیت آستان مقدس، پذیرای از مهمانان ویژه تولیت، مهمانداری حرم، آشپزی، بخور سوزی، مجمر داری، گلاب پاشی، اسفند دود کنی، دربانی حرم، کشیکی و سرکشیکی، فراشی و جاروکشی حدود ۲۰ شغل قدیمی است که در این گنجواره آثاری از آن به نمایش در آمده است.

وی افزود: با توجه به اسناد قدیمی آستان قم از دوره صفویه و قاجار بیش از ۷۰ شغل قدیمی در حرم وجود داشته است که در حال حاضر موزه فاطمی آثار حجمی و موزه ای حدود ۲۰ شغل را در گنجواره مشاغل و مناصب قدیمی در گنجینه خدمت و خادمان به نمایش گذاشته است.

رئیس اداره موزه فاطمی با اشاره به رونمایی از لباس خادمان حرم در دوره قاجار گفت: در گذشته برای جذابیت موزه که جنبه مردم شناسی پیدا کند و بازدید کنندگان ارتباط بهتری برقرار کنند و مشاغل، آیین‌ها و فرهنگ‌های مردم آن زمان را بهتر بشناسند لباس خادمان معاصر حرم به نمایش در آمده بود ولی برای اینکه این گنجواره حالت تاریخی پیدا کند و بتوانیم دیرینگی مشاغل را به نمایش در آوریم تصمیم گرفته شد که لباس دوره قاجار خادمان حرم بازطراحی و دوخته شود که در حال حاضر در قامت یک فراش حرم به نمایش در آمده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این لباس خصوصیات ویژه دارد و شبیه قبا بلند است نشان از نوع پوشش، فرهنگ، آداب و باورهای مردم قم در آن دوره دارد.

مشکاتی افزود: مریم نجم آبادی زاده طراح و دوزنده افتخاری این لباس بوده و برای نمایش در موزه نیز این لباس به تن یک مانکن پوشانده شده و برای دادن چهره طبیعی به این خادم فراش، مریم صدری گریمور مطرح صدا و سیمای قم به صورت افتخاری کار گریم این مانکن را به عهده گرفت که از این دو بانو نیز در این مراسم تجلیل شد.

نوشته های مشابه
اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده شهر قم
دو پارکینگ عمومی شهر قم در سال جاری مکانیزه می‌شود
پساب شهری نجات‌بخش فضای سبز قم
۴۰ عنوان طرح پژوهشی در حوزه مدیریت شهری قم اجرا می‌شود
عملکرد ۹ ساله شهرداری قم تشریح می‌شود
جابه‌جایی ۵۰۵۰۰۰ مسافر در ۳ ماهه نخست ۱۴۰۳ از پایانه‌های قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.