برگزاری پنجمین پویش «درخت دوستی بنشانیم» در قم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از برگزاری پنجمین پویش «درخت دوستی بنشانیم» برای پنجمین سال متوالی در قم خبر داد و گفت: همزمان با هفته درختکاری، ۱۰ طرح در حوزه توسعه و نگهداشت فضای سبز در شهر قم آغاز شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزاری پنجمین پویش «درخت دوستی بنشانیم» در قم
شناسه : 48455 | انتشار : 16 اسفند 1400 - 21:00   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان امروز در سی‌امین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم، با اشاره به هفته منابع طبیعی و روز درختکاری اظهار داشت: از سال ۱۳۹۸ سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم طرح «درخت دوستی بنشانیم» را به سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور ارائه داده و ما هرسال در حال اجرای آن در شهر قم هستیم.

وی، بیانات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه درختکاری را یادآور شد و افزود: این طرح با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری بر توسعه فرهنگ درختکاری مطرح و به‌عنوان طرح برتر در کشور انتخاب‌شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از ابلاغ این طرح توسط وزارت کشور به تمام مراکز استان‌ها خبر داد و تصریح کرد: این طرح در سال ۹۸ و ۹۹ نیز در مراکز استان‌ها به‌صورت پایلوت اجراشده و این پویش با محوریت شهر قم به تصویب نهایی سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌ها رسیده است.

وی از آغاز به کار ۱۰ طرح در حوزه توسعه و نگهداشت فضای سبز در شهر قم خبر داد و بیان کرد: شهرداری قم تنها به هفته درختکاری بسنده نکرده و در طول سال طرح‌هایی را برای توسعه فضای سبز و توجه به این موضوع مهم زیست‌محیطی اجرا کرده و امسال نیز ۱۰ طرح را اجرا خواهد شد.

جوادیان با اشاره به آغاز اجرای این ۱۰ طرح از روز گذشته گفت: هم‌زمان با ۱۵ اسفندماه و روز درختکاری اجرای این ۱۰ طرح آغازشده و در اختیار شهروندان باهدف پوشش تمام اقشار جامعه قرارگرفته است و از کودکان تا سالمندان می‌توانند در این ۱۰ طرح شرکت کنند.

وی به طرح «اقاقیا» اشاره و تصریح کرد: مشارکت مدارس، شرکت‌ها و نهادها در توسعه فضای سبز در این طرح برنامه‌ریزی‌شده‌ و به‌خصوص برای حوزه‌های علمیه، امامزادگان و سایر اماکن آموزشی به‌صورت ویژه در ذیل این طرح برنامه‌ریزی‌شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، طرح «باغبان یار» را نیز مطرح کرد و یادآور شد: در این طرح شرکت شهروندان در نگهداری درختان در کوچه‌های فرعی برنامه‌ریزی‌شده است، به‌طوری‌که نگهداری درختان در کوچه‌ها برای شهرداری بسیار هزینه‌بر بوده و نیازمند مشارکت مردم در این حوزه هستیم.

وی، طرح «بهارانه» را نیز از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: این طرح با شیوع ویروس کرونا کلید خورد، به‌گونه‌ای که شهروندان با ثبت‌نام در سامانه سازمان می‌توانند ۲ اصله درخت مثمر را به‌صورت رایگان در درب منزل تحویل گرفته و به کسانی که حیاط ندارند و ایوان دارند یاس امین‌الدوله و گل کاغذی داده خواهد شد تا آن‌ها نیز بتوانند از این طرح استفاده کنند.

جوادیان طرح «کوچه سبز محله» را نیز نام برد و اظهار داشت: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بعد از ثبت‌نام شهروندان، به کوچه آن‌ها مراجعه کرده و برای آن‌ها باغچه ایجاد کرده و درخت را تحویل شهروندان می‌دهد.

وی، طرح «کاشانه» را یکی از طرح‌های موفق در چندساله گذشته دانست و ابراز کرد: در این طرح درختکاری در مجتمع‌های مسکونی بالای ۵ طبقه و۱۰ واحد انجام‌شده و در سال گذشته بیش از ۲۲۰ مجتمع که بیشتر آن در پردیسان بود درختکاری شده و ۸۰ درصد درختان نیز مثمر بودند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: طرح «سبزینه»، «مسابقه نقاشی» با موضوع محیط‌زیست و «مسابقه باغچه» برای انتخاب برترین فضای سبز خانگی، «مسابقه و پویش سبزانه»، «مسابقه نامه‌ای به باغبان» و «مسابقه تیمچه» که برای توسعه فضای سبز در اصناف اجرا می‌شود نیز بخشی از این طرح‌ها است.

وی تقدیر از برگزیدگان این ۱۰ طرح را نیز یادآور شد و تصریح کرد: مانند سال‌های گذشته در مراسمی ویژه از برگزیدگان این ۱۰ طرح تقدیر شده و گواهی‌نامه به آن‌ها خواهیم داد.

جوادیان در ادامه از نظارت کارشناسان از کاشت درختان خبر داد و گفت: کارشناسان فضای سبز به‌صورت مستمر در طول سال نظارت بر نگهداری درست درختان انجام داده و در صورت نیاز با کمک شهروندان مراحل سم‌پاشی آن انجام می‌شود.

جوادیان اجرای این ۱۰ طرح را اتفاقی بزرگ در شهر دانست و اضافه کرد: با اجرای این ۱۰ طرح شاهد مشارکت مردمی در حفظ و توسعه فضای سبز در طول سال بوده و پویش‌ها به مدت یک سال اجرا می‌شود.

نوشته های مشابه
جشن خانوادگی اعضای خانه مطبوعات استان قم برگزار شد
جزئیات برپایی نمایشگاه «یاد یاران» در قم
واحدهای مسکونی سایت ۵۶۰ هکتاری قم در سال آینده تکمیل می‌شود
تبیین عناصر اساسی مشارکت در نظام مردم‌سالاری دینی
«روز قم» ثبت ملی شد
ضرورت رسیدگی به وضعیت سایت‌های نخاله‌های ساختمانی شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.