کدام موسیقی حرام است؟

مؤلف کتاب «موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی: تهدید یا فرصت» با بیان اینکه از روایات استنباط می‌شود غنا نوع حلالی هم دارد که مذموم نباشد، گفت: امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه‌ای در رابطه با فقه موسیقی بر این نظرند که فقط نوعی از خوانندگی و نوازندگی‌ حرام است که مصداق لهو یا اضلال باشد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کدام موسیقی حرام است؟
شناسه : 47043 | انتشار : 12 بهمن 1400 - 18:32   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، دومین جلسه دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» با حضور حجت‌الاسلام مجتبی فلاحتی و جمعی از پژوهشگران این حوزه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

فلاحتی‌ در ابتدای این نشست درباره نظر فقهای اسلام درباره موسیقی و غنا گفت: یکی از مبادی تصدیقیه مسئله موسیقی، نگاه جامع به ادله استنباطی موسیقی و غناست.

مؤلف کتاب «موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی: تهدید یا فرصت» افزود: فرض اولیه ما این است که با تمام ادله اربعه فقه می‌توان این نتیجه را گرفت که موسیقی و غنا دارای نوع حلال و مجازی هم هست، خصوصاً روایات موسیقی. فقهای متأخر از جمله امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه‌ای در خارج فقه موسیقی، قرائنی را اقامه می‌فرمایند که چنین استنباط می‌شود که خوانندگی و نوازندگی‌ای حرام است که مصداق لهو یا اضلال قرار گیرد به تعبیر دیگر قید لهو در بسیاری روایات حیثیت مشیر و واسطه در عروض دارد، مضافاً اینکه در برخی روایات کلمه غنا مقید به قید حرام مورد مذمت واقع شده است و این هم مفهومش این است که غنا نوع حلالی هم دارد که مذموم نباشد.

این مدرس حوزه افزود: آیت الله خامنه‌ای ۱۵ اشکال به تعریف اکثریت فقها در باب غنا و آلات لهو دارند که معنایش این است که منطق تشخیص غنا در منظر برخی فقهاء به همین دلایل و اشکالات، مایل به حرمت مطلق موسیقی و غنا بوده است.     

مدرس سطح عالی فلسفه و فقه تصریح کرد: نکته دیگر اینکه بسیاری از ابعاد موسیقی‌ حلال، در زمان ما با دلیل عقلی مستقلاً قابل استنباط است. اگرچه عقل در حیطه غیر مستقلات عقلیه نیز می‌تواند مجاز بودن برخی موسیقی‌ها را اثبات کند لکن کارکردهای مثبت موسیقی که در بیانات ایجابی رهبر انقلاب نیز وارد شده است، قرینه‌ای لبّی به دست فقیه می‌دهد که می‌شود گفت برخی موسیقی‌ها از باب مستقلات عقلیه نیز مورد تأیید و حلّیت است.

خاطرنشان می‌شود سلسله جلسات دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» به همت واحد پژوهش حوزه هنری قم به صورت هفتگی برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند عصر دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۶ در این جلسات حضور یابند.

نوشته های مشابه
جواد افشار عزادار پدر شد
گویش قمی ثبت ملی می‌شود
راهیابی دو فیلم از قم به جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان
۴ هزار تخت به ظرفیت گردشگری قم اضافه می‌شود
نگاهی به سوابق هنری و سینمایی علی ثقفی/ از همکاری با «نود» تا کارگردانی «پرویزخان»
مراسم بزرگداشت فرمانده اسبق لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) برگزار شد +تصاویر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.