بازی خودروسازان با جان مردم
به گزارش «شهر بیست»، در پی اظهارات اخیر رئیس پلیس راهور کشور درباره باز نشدن ایربگ خودروها در هنگام تصادفات و هشدار نسبت به عدم استاندارد بعضی قطعات خودروها، مرتضی نجفی قدسی از خادمان قرآنی و فعالان رسانهای کشور در یادداشتی چنین آورده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«وقفوهم اِنَّهُمْ مَسْئُولُون» آنها را باز دارید که حتماً باید مورد بازپرسی قرار گیرند! سخنان شب گذشته رئیس پلیس راهور در رابطه با استاندارد نبودن قطعاتی از خودروها و باز نشدن ایربگها به هنگام تصادفات و ابلاغ ایشان به همکارانشان که اگر مشاهده کردند خودرویی در تصادف ایربگش باز نشده است، خودروساز را به مقام قضایی معرفی کنید، بسیار حائز اهمیت بود.
پس از واقعه تصادف زنجیرهای بیش از پنجاه خودرو در اثر مهآلودگی در بهبهان و اعلام پلیس راهور مبنی بر اینکه هیچیک از خودروها، ایربگهایشان باز نشده بود، برخی خودروسازها در مقام توجیه بر آمدند که چون ماشینها از عقب ضربه خوردند ایربگهایشان باز نشده است و حال آنکه چون تصادف زنجیرهای بوده است هر خودرویی که از عقب ضربه خورده به خودرو جلویی هم ضربه زده است و قطعاً اگر ایربگها سالم و استاندارد بود در این تصادفات باید عمل میکرد که متأسفانه عمل نکرد و باعث کشته و زخمی شدن عدهای از بیگناهان شد.
سالانه در ایران در اثر تصادفات خودروها بیش از بیست هزار نفر جان میسپارند و حداقل سه برابر این رقم هم مجروح میشوند. بر اساس آمارهای جهانی در دنیا به ازای هر ده هزار خودرو سالانه ۹ نفر در حوادث رانندگی کشته میشوند و حال آنکه در ایران به ازای همین تعداد خودرو ۳۷ نفر کشته میشوند!
تصادفات عموماً به سه عامل انسانی، جاده و خودرو بر میگردد، عامل انسانی که در همه جای دنیا یکسان است، از لحاظ جادهای هم الحمد لله جادهها و اتوبانهای ایران از بسیاری کشورهای حداقل جهان سوم بهتر است، پس دلیل اصلی چهار برابری کشتههای ایران در تصادفات نسبت به سایر کشورها به عامل بیکیفیت بودن خودروهایمان بر میگردد!
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر در جهان در اثر تصادفات جان میسپارند که سهم کشورهای جهان سوم از این تعداد حدود ۹۰ درصد است و در کشورهای اروپایی به ازای هر یکصد هزار نفر، دو تا سه نفر در تصادفات جان میسپارند و تقریباً مرگ و میر آنها در اثر تصادفات در آستانه صفر شدن است که دلیل اصلی آن خودروهای بسیار ایمن و مجهز است که در صورت تصادف، آسیب چندانی نمیبینند.
یادم میآید که چندین سال پیش یکی از مسئولان راهنمایی و رانندگی به بیکیفیت بودن خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: اگر ده خودرو خارجی تصادف کند احتمال اینکه حتی یک نفر کشته شود کمتر هست ولی اگر یک خودرو داخلی تصادف کند احتمال پنج کشته را دارد! این حرف یعنی اینکه این خودروها جز اینکه سفینه مرگ هستند، چیز دیگری نیست!
اگر خاطرتان باشد سالها پیش خودروهای پژو ۴۰۵ در اثر اشکال و نقص فنی که داشت به ناگاه و حتی بدون تصادف در حین حرکت و یا در حالت پارک و سکون دچار آتشسوزی میشد و بنده نیز این صحنه را دوبار در اتوبان قم – تهران مشاهده کردم که خودرویی در حال حرکت بدون تصادف ناگهان آتش گرفت و شعلههای آتش آنچنان زبانه میکشید که از چند متری نمیشد به آن خودرو نزدیک شد و متأسفانه سرنشینانش هم نتوانستند از ماشین پیاده شوند و در آتش جزغاله و خاکستر شدند و آنقدر این صحنه برایم دردناک بود که تا دو هفته نمیتوانستم غذا بخورم و منظره سوختن این انسانها از جلوی دیدگانم محو نمیشد!
حالا که ملت ایران مجبور هستند که از همین دو غول خودروساز داخلی ماشین بخرند و به اسم حمایت از تولید داخلی، ورود ماشینهای خارجی را هم ممنوع کردهاند لااقل به این خودروسازان بگویند که آقایان خودروساز! جان مردم در دستان شماست! با جان مردم بازی نکنید! آنقدر به فکر سودآوری نباشید! آیا ذخیره کردن مال دنیا به قیمت کشته شدن سالانه بیست هزار انسان میارزد؟!
من یاد ندارم در آن سالهایی که صدها پژو ۴۰۵ در اثر نقص فنی دچار آتش سوزی شدند و نمیدانم دقیقاً چه تعدادی در آتش این خودروها سوختند، هیچیک از مسئولان خودروساز محاکمه و مجازات شده باشند!
یکی از بیعدالتیهایی که مردم مسلمان و میهن دوست ایران را بد بین و ناراحت میکند فساد عمیق خودروسازهاست که همیشه خودروهایشان گرانتر و بیکیفیتتر میشود و تازه اعلام ضرر هم میکنند و از دولت هم انتظار کمک و یارانه دارند و با تعویض دولتها هم برای آنها هیچ تفاوتی نمیکند، بلکه همان روند غلط خود را با شدت بیشتر ادامه میدهند! اخیراً همگان دیدند که صدها هزار خودرو در پارکینگهای بیابانی خودروسازها موجود بود و به علت مثلاً نداشتن یک قطعه نمیفروختند، امّا همین که مجوز افزایش قیمت را گرفتند ناگهان دهها هزار خودرو را به بازار عرضه کردند؛ آیا اینها صداقت دارند!
البته مسلماً تا وقتی بازار خودرو در انحصار آنها باشد همین فساد و وضعیت ادامه دارد، امّا خدا، خدای مظلومان است و قطعاً آه کشتهشدگان تصادفات، روزی فاسدان و خیانتکاران به ملت را به پای میز محاکمه خواهد کشاند!
نمیدانم چرا مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از خودروسازها را شروع نمیکند؟! چرا از دست دادن نفوس انسانی برایمان ارزش ندارد! اینکه ما با ۲۰ هزار کشته سالانه در تصادفات و بیش از ۳۰ هزار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا کاری نمیکنیم و جدیتی به خرج نمیدهیم برای آن است که قدر و ارزش یک انسان را نمیدانیم! و این رفتارها و عملکردها زیبنده جمهوری اسلامی نیست! در حدیث مشهوری پیغمبر اکرم (ص) میفرمایند: «الناس معادنٌ کَمَعادِنِ الذَّهبِ وَ الْفِضَّه» مردم معادن هستند آن هم معدنهای طلا و نقره! هر انسانی از دست میرود در حکم آن است که معدن طلا و یا نقرهای را از دست داده ایم! چرا نسبت به از دست دادن نفوس انسانها بیتفاوت هستیم؟! رئیس جمهوری در گفتوگوی اخیر تلویزیونی گفتند که برای ما مهمترین چیز جان و نان مردم است، بسیار عالی، خوب مردم ما که فقط از ناحیه کرونا نمیمیرند، سالانه ۲۰ هزار نفر در تصادفات جان میسپارند، چه کسی مقصر است؟! یک فریاد بر سر خودروسازان بکشید و به خاطر جان مردم با آنها به هیچ وجه مماشات نکنید!
امیدوارم در دولت جناب آقای رئیسی که در مبارزهاش با فساد به او اطمینان دارم، گامی بلند در به خط کردن خودروسازها برداشته شود و دیگر شاهد این همه کشته و زخمی در تصادفات جادهای نباشیم.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Wednesday, 27 November , 2024