نخستین جلسه کمیته فضاسازی و تبلیغات قرارگاه ۱۹ دی برگزار شد +تصاویر
به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، نخستین جلسه کمیته فضاسازی و تبلیغات قرارگاه ۱۹ دی در سالن رضوان شهرداری قم با حضور نهادهای فرهنگی استان برگزار شد.
مهدی کلانترزاده مدیرکل روابط عمومی شهرداری قم طی سخنانی با بیان اینکه قرارگاه فرهنگی اجتماعی ۱۹ دی استان از چهار سال پیش به ریاست آیتالله سعیدی و دبیری سپاه استان با ۱۴ کمیته کار خود را آغاز کرده است، گفت: کمیته فضاسازی و تبلیغات بهعنوان یکی از کمیتههای مهم قرارگاه برای ترسیم چهرهای اسلامی از شهر تشکیلشده تا شهر قم را به جایگاه حقیقی خود نزدیک کنیم.
وی با قرائت محورهای ۹ گانه دستورالعمل آیتالله سعیدی تصریح کرد: دستگاههای دولتی، بقاء متبرکه، امامزادگان، حرم مطهر، افراد آسیبدیده، خانواده و ظرفیتهای محلات، اقشار مستعد آسیب، اماکن خاص، امکان پرتردد از محورهای این دستورالعمل بوده که ساماندهی، رسیدگی و ایجاد فضایی اسلامی در این ۹ محور بخشی از وظایف ما خواهد بود.
وی گام نخست در اجرای این دستورالعمل را دعوت از نهادها و مراکز تصمیمساز دانست و ابراز کرد: برای اجرای تبلیغات و فضاسازی شهری نیاز به همکاری و همافزایی همه نهادها با یکدیگر داشته و تأکید آیتالله سعیدی مبنی بر اجرای دستورات رهبری را مدنظر داشته باشیم.
کلانترزاده پیگیری تبلیغات برای نهادینهسازی حجاب و عفاف را نخستین اولویت کمیته خواند و اذعان کرد: باید با آمادهسازی بنرهایی با موضوع عفاف و حجاب و ترویج فرهنگ آن، ایجاد المانهای مذهبی و اختصاص بعضی از تابلوهای ورودی و خروجی شهر و فضاسازی بوستانها و مراکز تفریحی گردشگری اهتمام داشته باشیم.
در ادامه حجتالاسلام سید احمد طباطبایینژاد سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی هنری شهرداری قم با بیان اینکه ظرفیتهای تبلیغاتی سازمان در اختیار قرارگاه است، گفت: این سازمان میتواند از بوستانها، سرای محلهها، سالنهای ورزشی و مراکز فرهنگی برای اجرای برنامههای فرهنگی استفاده کرده که باید برای آن برنامهریزی لازم انجام شود.
وی گفت: با ایجاد یک مرکز رصد میتوانیم تمام ظرفیتهای فرهنگی شهر را شناسایی کرده و در اختیار قرارگاه ۱۹ دی قرار دهیم.
وی تصریح کرد: تولید محتوا و همسانسازی محتواها یکی از مسائلی است که باید به آن پرداختهشده و برای رسیدن به خروجی مطلوب، باید همه دستگاه و ارگانهای فرهنگی و اجرایی شهر با هم همکاری و همافزایی داشته باشند.
سپس حجتالاسلام محسن آمره مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت معصومه(س) در سخنانی گفت: در گام نخست باید فضاسازی را از بخش تبلیغات در کمیته جدا کرده تا بتوانیم با نگاهی جامع و دقیق به این دو بخش بپردازیم، زیرا کارهای سطحی و بدون پژوهش و تفکر، جواب و بازخورد موردنظر را در جامعه نخواهد داشت.
وی بر لزوم تولید محتوا تأکید کرد و گفت: نباید به تبلیغات تنها نگاهی شهری و محیطی داشته باشیم و باید تلاش کنیم تولیدات فرهنگی را در این حوزه وارد کنیم.
وی ادامه داد: برای رسیدن به نتیجهای مطلوب نیاز داریم به موضوع حجاب و عفاف نگاهی جامعتر داشته و بدانیم برای ترویج فرهنگ حجاب در کنار تبلیغات شهری به ظرفیتهای رسانهها، فضای مجازی توجه کرده و همه دستگاهها با یکدیگر همافزایی داشته باشند.
آمره بر تشکیل کارگروه تولید محتوا تأکید و تصریح کرد: تبلیغات باید به محتوا توجه ویژهای داشته باشد و یک کارگروه ویژه برای تولید محتوا تشکیلشده و متولی تولید محتوای متنی و گرافیکی باشد تا اتفاق خوبی رقم بخورد.
مجتبی قانونی رئیس انجمن صنفی تبلیغات استان قم نیز در بخش دیگری از این جلسه، اجرای تبلیغات محیطی در شهر را نیازمند رعایت لحن روز دانست و افزود: یکی از الزامات کار کمیته، تشکیل تیم تخصصی تولید محتواست و باید بهصورت جدی به آن بپردازیم، زیرا اجرای کارهای تکراری و بیمحتوا جوابگو نخواهد بود.
به گفته وی، اجرای تبلیغات در سطح شهر دارای قوانین و بایدهای بسیاری است و نباید با در اختیار قرار گرفتن بیلبوردها حقوق مردم را نادیده گرفته و سبب ضرر و زیان مردم شویم.
رئیس انجمن صنفی تبلیغات استان قم همچنین توجه به نوع طراحی و گرافیک موضوعات مربوط به حجاب و عفاف را نیازمند توجه و نگاهی واقعبینانه برشمرد و ابراز کرد: برای نهادینه کردن حجاب و عفاف بهعنوان مهمترین هویت شهر قم، باید از راههای نوین استفاده کرده و خانوادهها را درگیر این موضوع کنیم.
وی به اجرای مسابقه فروشنده و فروشگاه برتر قبل از شروع کرونا اشاره کرد و گفت: فرهنگسازی امروز امری پیچیده و علمی شده و نباید با دستورات و نگاههای غیرواقعبینانه باعث دوری و گرفتن نتیجه عکس در این حوزه شویم و باید بدانیم کار برای جوانان و خانوادهها بسیار پیچیده و سخت است.
در ادامه محمدرضا قربان زاده مدیر پرتال دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، موقعیت جغرافیایی دفتر تبلیغات را برای فضاسازی و تبلیغات مناسب دانست و بیان کرد: چنانچه در این بخش نیاز به کمک باشد ما میتوانیم سازههای خود را در اختیار قرارگاه ۱۹ دی گذاشته و میتوانیم با کمک شهرداری یک تلویزیون تبلیغاتی نیز نصبکرده تا به موضوعات فرهنگی اختصاص داده شود.
وی آمادگی دفتر تبلیغات را برای تولید محتوا و انتشار در فضای مجازی اعلام و اذعان کرد: در بخش تولید محتوا و در بخش رسانهای آماده همکاری با کمیته هستیم و ۲۰ گروه در فضای مجازی و زیر نظر دفتر فعال بوده که میتوانند کمک کنند، همچنین پیشنهاد میشود کمیتهها در معرفی و کمک به هم وارد میدان شده و فضای تبلیغاتی مناسبی را برای فعالیت سایر کمیتههای فراهم کنند.
همچنین حمید خرمی رئیس اتاق اصناف قم نیز در بخش دیگری از این جلسه، با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰هزار واحد صنفی در شهر، اصناف را بزرگترین تشکل فعال شهری ذکر کرد و گفت: اصناف قم نسبت به سایر شهرها در حوزه عفاف و حجاب شرایط مطلوبی داشته و نظارت جدی بر تولید محصولات و مانکنهای فروشگاهها میشود.
وی با اعلام آمادگی برای برگزاری نمایشگاههای پوشاک و لباس اسلامی با قرارگاه ۱۹ دی تصریح کرد: تا قبل از شیوع بیماری کرونا نمایشگاههای خوبی در حوزه عفاف و حجاب در قم برگزار میشد که متأسفانه دو سال بوده اجرا نمیشود.
سپس معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی سپاه استان قم با یادآوری دغدغه مقام معظم رهبری در تغییر چهره شهر قم اظهار داشت: ظرفیتها و بیلبوردهای ما در اختیار قرارگاه ۱۹ دی بوده و امیداریم بتوانیم در روز ۲۲ بهمن بعد از گذشت دو سال مراسم باشکوهی برگزار کنیم.
سرهنگ حسین محبی با توجه به برگزاری کنگره ملی شهدا در سال آینده پیشنهاد داد: برای جلوگیری از کار موازی، برنامههای فرهنگی کنگره با قرارگاه بازنگری شده تا از انجام کارهای موازی جلوگیری شود.
وی تعداد محلات زیر نظر معاونت فرهنگی سپاه قم را ۱۱۳ محله اعلام کرد و گفت: هر محله دو مسئول خواهر و برادر داشته که با محوریت کاهش آسیبهای اجتماعی و با کمک دفتر تبلیغات در خال فعالیت هستند و در کنار آن ۶۵ خانه سبز نیز تشکیل داده و ظرفیت خوبی برای اطلاعرسانی و فرهنگسازی با محوریت مساجد است.
همچنین متقیان روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، از فعالیت ۵۰۰ خادم در این مسجد مقدس در حوزه امربهمعروف و نهی از منکر خبر داد و خاطرنشان کرد: در کمپینگهای بوستان خیلی مشکلداریم و باید در این موضوع کار شود، نصب یک بنر تنها بهعنوان رفع تکلیف بوده و نیاز به تولید محتوا با اثرگذاری بالا داریم.
حبیبی از روابط عمومی در استانداری قم نیز هدف و خروجی قرارگاه ۱۹ دی را رسیدن شهر قم به جایگاه و شأن خود دانست و تصریح کرد: باید در فضای مجازی و فضای حقیقی بهصورت جدی کارکرده و ۱۰۰ دستگاه و ارگان فعال در استان باهم افزایی وارد میدان شده و کار کنند.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Sunday, 5 January , 2025