«فیض» به قمپز رسید

پنجاه‌ودومین محفل طنز قمپز با حضور ناصر فیض شاعر مطرح قمی و طنزپرداز شناخته‌شده کشورمان برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«فیض» به قمپز رسید
شناسه : 44350 | انتشار : 27 آبان 1400 - 13:03   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، پنجاه‌ودومین محفل طنز قمپز شامگاه چهارشنبه ۲۶ آبان همزمان با هفته کتاب‌وکتابخوانی به همت حوزه هنری قم و با حضور عباس احمدی دبیر دفتر طنز حوزه هنری قم، محمد غفاری معاون فرهنگی هنری حوزه هنری قم، جمعی از طنزپردازان قم و علاقه‌مندان به شعر طنز در سالن غدیر اداره‌کل کتابخانه های عمومی قم برگزار شد.

قمپز پنجاه‌دوم در حالی برگزار شد که دوسال قبل آخرین محفل طنز قمپز در همین سالن برگزار و خبر اعلام کشف کرونا در قم نیز در همان روز اعلام شد و قمپز ماه‌ها به قرنطینه رفت! البته در این فاصله، پنج قمپز مجازی و ماه گذشته نیز یک قمپز حضوری در سالن باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد اما مخاطبان از قمپز پنجاه‌ودوم استقبال بیشتری کردند.

محفل طنز قمپز با حضور ناصر فیض

مهمان ویژه قمپز پنجاه‌ودوم، ناصر فیض شاعر طنزپرداز شناخته شده کشورمان بود. او که تاکنون چند بار مهمان قمپزی‌ها شده است، یک بار دیگر بعد از دو سال راهی زادگاهش شد تا در جمع همشهریان قمی‌اش شعرخوانی کند.   

طلیعه قمپز پنجاه‌ودوم با شعرخوانی عباس احمدی کلید خورد؛ او شعر «یار مهربان» خود را که نقیضه‌ای بر شعر معروف «من یار مهربانم» مرحوم عباس یمینی شریف است، قرائت کرد: «من یار مهربانم، اما کمی گرانم/ چون جنس باد کرده در دست ناشرانم/ درکل به قول ایشان کم سود و پر زیانم/ من گرچه اهل ایران این ملک شاعرانم/ زیر هزار نسخه باشد شمارگانم…».

سپس ناصر فیض با دعوت عباس احمدی به جایگاه آمد و همان ابتدا شعرخوانی کرد: «پدر مسلمین درآمد که/ دو سه میلیون نشد درآمد که/ آدمی چون که پیر شد دیگر صبح تا شب نمی‌تواند که/ یک جوان تا ابد نمی‌ماند بعد از سربازی‌اش مجرد که/ پای حرفش هم ایستاده ولی دست خالی توان ندارد که…».   

محفل طنز قمپز با حضور ناصر فیض

فیض همچنین خاطراتی طنز از ایام کرونایی‌شدن‌اش، دو هفته در قرنطینه‌ماندن در یک اتاق و دوری از خانواده‌اش روایت کرد و از قمپزیون خواست که واکسیناسیون را جدی بگیرند.

در ادامه منصوره رضایی در قالب بخش «عکس مکس»، پست‌های معرفی کتاب بلاگرهای اینستاگرامی را سوژه شوخی و هجو کرد که با استقبال اهالی قمپز مواجه شد.

محفل طنز قمپز با حضور ناصر فیض

فرهاد موحدی، امین شفیعی، سید محمد حسینی، حسین صادقی، حسن رحمانی نکو، حسین فیض اخلاقی، احمد رفیعی، محمد حسین علیان و سید مصطفی فاطمی از شاعرانی بودند که پشت تریبون قمپز رفتند و آثار خود را با موضوع کتاب‌وکتابخوانی، کرونا، شوخی با استعفای نماینده سابق قم و طرح صیانت از فضای مجازی در قالب شعر و نثر طنز خواندند و با استقبال گرم مخاطبان سالن مواجه شدند.

فیض همچنین با استقبال از شعرخوانی فرهاد موحدی با لحن و لهجه قمی، بر ضرورت حفظ گویش قمی تأکید کرد و از شاعران طنزپرداز قمی خواست در محفل قمپز، با لحن و لهجه و اصطلاحات قمی بیشتر شعرخوانی کنند.

محفل طنز قمپز با حضور ناصر فیض

فیض تأکید کرد: اصطلاحات قمی با گذر زمان کمرنگ شده اما می‌توان در قالب اشعار طنز، این اصطلاحات را حفظ کرد.

همچنین در بخش دیگری از قمپز پنجاه‌ودوم، مهدی حیدری با حضور در جایگاه، شعر طنز «یار مهربان» عباس احمدی را با موسیقی بازخوانی کرد.

محفل طنز قمپز با حضور ناصر فیض

پنجاه‌ودومین محفل طنز قمپز با عکس یادگاری طنزپردازان قم و ناصر فیض مهمان ویژه برنامه، قاب گرفته شد.

*گزارش تصویری قمپز را «اینجا» ببینید.

نوشته های مشابه
فریاد در «سکوت»
مدیر جدید شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان قم معرفی شد
نخستین دستگاه توموتراپی در قم راه‌اندازی می‌شود
فعالیت ۵ موکب بقاع شاخص قم در ایام اربعین
ضرورت توسعه مراکز تفریحی و فرهنگی ویژه بانوان در قم/ بانوان خبرنگار در حوزه زنان دغدغه‌مند باشند
انجام ۷۶ هزار طعمه‌گذاری برای مبارزه با موش‌ها در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.