اجرای طرح ساماندهی زباله‌گردها و گاراژهای ضایعاتی در قم

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از اهداف اجرای طرح ساماندهی زباله‌گردها و گاراژهای ضايعاتی را كاهش تخلف از قانون مديريت پسماند و کاهش آلودگی محیط‌زیست شهری عنوان کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اجرای طرح ساماندهی زباله‌گردها و گاراژهای ضایعاتی در قم
شناسه : 43800 | انتشار : 20 آبان 1400 - 13:33   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی در اولین رویداد ایده پردازی و هم‌اندیشی «بررسی چالش‌ها و راهکارهای پیشگیری از زباله‌گردی» اظهار کرد: تولید بی‌وقفه پسماند امری غیرقابل‌اجتناب در جوامع شهری است و کشورها روز به روز همزمان با صنعتی‌تر شدن، با مسئله دفع و انهدام صحیح پسماندهای شهری روبه‌رو هستند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت مسائل زیست‌محیطی و پتانسیل استحصال انرژی و مواد از پسماند، روش‌های پردازش و بازیافت مواد افزایش چشمگیری داشته است گفت: میزان پسماند تولیدی شهر قم ۶۵۰ تن در روز بوده که طبق آنالیزهای انجام‌شده ۶۵ الی ۷۰ درصد آن پسماند آلی است.

به گفته سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم، افزایش بی‌رویه جمعیت در شهرها، پیشرفت تکنولوژی و تمایل بشر به افزایش مواد مصرفی و در نتیجه ازدیاد مواد زاید و پسماند ازجمله مسائلی است که اخیراً در شهرها معضلی به نام گاراژهای ضایعاتی و دوره‌گردها را به همراه داشته است؛ لازمه این امر مدیریت و ساماندهی این قبیل اماکن و افراد بوده که عدم توجه به این امر معضلات و مخاطرات شهری، بهداشتی و زیست‌محیطی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: گشتن در زباله‌ها از سوی دوره‌گردها علاوه بر اینکه سبب پراکنده شدن زباله در محیط می‌گردد و منظره نامناسبی به وجود می‌آورد، سلامت فرد را به‌عنوان عنصری از جامعه مورد تهدید قرار داده و خطر افزایش انواع بیماری‌ها واگیردار از قبیل ایدز و هپاتیت و… را در جامعه افزایش می‌دهد.

میرابراهیمی با تأکید بر اینکه فعالیت این قشر علاوه بر اینکه سلامت عموم را به مخاطره می‌اندازد می‌تواند عرصه را برای فعالیت واحدهای مجاز در امر بازیافت با مشکل مواجه کند، اذعان کرد: حتی به دلیل نپرداختن مالیات، عوارض و در نهایت قانون‌گریزی، زمینه را برای حذف مراکز و مشاغل مجاز فراهم نماید.

وی با اشاره به فعالیت ۳۳۰ گاراژهای مثبوت در سطح شهر که تعدادی نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام نموده‌اند، افزود: با اجرای کامل طرح تفکیک پسماند خشک از مبدأ در سطح شهر ضمن به‌کارگیری و اشتغال این افراد به‌صورت اصولی و بهداشتی از ادامه فعالیت افراد و مراکز غیرمجاز جلوگیری به عمل آید.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم مشکلات و معضلات حضور زباله‌گردها در سطح شهر را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: قانون‌گریزی (تخلف از قانون مدیریت پسماند)، عدم رعایت بهداشت عمومی جامعه، فعالیت غیرمجاز افراد زباله‌گرد، آلودگی محیط‌زیست شهری و انتشار بیماری‌ها، رواج تفکیک غیر بهداشتی کارگران خدمات شهری، خریدوفروش اقلام مسروقه و افزایش سرقت‌ها ازجمله این مشکلات است.

وی از اهداف اجرای طرح ساماندهی زباله‌گردها و گاراژهای ضایعاتی را کاهش تخلف از قانون مدیریت پسماند، جلوگیری از فعالیت غیرمجاز افراد زباله‌گرد و ساماندهی آن‌ها، کاهش آلودگی محیط‌زیست شهری و جلوگیری از انتشار بیماری‌ها، برنامه‌ریزی در خصوص ایجاد مرکز پردازش و صنایع تبدیل عنوان کرد.

نوشته های مشابه
جزئیات برپایی نمایشگاه «یاد یاران» در قم
واحدهای مسکونی سایت ۵۶۰ هکتاری قم در سال آینده تکمیل می‌شود
تبیین عناصر اساسی مشارکت در نظام مردم‌سالاری دینی
«روز قم» ثبت ملی شد
ضرورت رسیدگی به وضعیت سایت‌های نخاله‌های ساختمانی شهرداری قم
محور قدیم سلفچگان ساوه بهسازی می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.