خوارج حتی امیرالمومنین(ع) را هم کافر می‌دانست/ تحت‌تأثیر عبادت قاتلان مردم یمن قرار نگیریم

حجت‌الاسلام حسینی قمی با بیان اینکه اگر امیرالمؤمنین(ع) با نهروانی‌ها نمی‌جنگیدند کسی بعد از ایشان جرأت نمی‌کرد با افرادی که قرآن و نماز شب می‌خواندند بجنگد، گفت: عبادت‌های افرادی که پنج سال است در یمن زنان و فرزندان مسلمانان را می‌کشند و قتل و کشتار و جنایت می‌کنند، نباید ما را مورد تأثیر قرار دهد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
خوارج حتی امیرالمومنین(ع) را هم کافر می‌دانست/ تحت‌تأثیر عبادت قاتلان مردم یمن قرار نگیریم
شناسه : 36642 | انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به حکمت ۹۷ نهج البلاغه، اظهار کرد: دو هزار نفر در نزدیکی کوفه در مکانی به نام حروریه علیه امیرالمؤمنین(ع) هم قسم شدند و خبر رسید که این افراد اهل نماز شب هستند که در اینجا امیرالمؤمنین(ع) فرمودند انسان اگر در خواب باشد اما باورهای دینی‌اش درست باشد بهتر از کسی است که مشغول عبادت باشد اما باورهای دینی صحیحی نداشته باشد.

وی ادامه داد: آیت الله بروجردی همیشه به طلاب سفارش می‌کردند که برای تبلیغ، کتاب ارشاد القلوب همراه‌تان باشد و در این کتاب آمده است که امیرالمؤمنین(ع) شبی از مسجد بیرون آمدند و در کوچه‌ها قدم می‌زدند که صدای قرآن خواندن جانسوز فردی به گوش می‌رسید؛ کمیل همراه امیرالمؤمنین(ع) بود و از این صدا و حالت آن فرد خوشش آمد ولی چیزی نگفت؛ در این هنگام امیرالمؤمنین(ع) فرمود که این سر و صدا تو را متعجب نکند زیرا او از اهل جهنم است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جنگ نهروان مولود پایان بد جنگ صفین بود، گفت: در جنگ صفین سه تحمیل بر امیرالمؤمنین(ع) صورت گرفت که نخست پایان جنگ، دوم پذیرش حکمیت و سوم انتخاب حکم بود که ابوموسی اشعری را حاکم قرار دادند و عمروعاص کلاه سر آنها گذاشت و شد آنچه نباید می‌شد.

وی ادامه داد: بعد از جنگ صفین عده‌ای از مسلمانان که خوارج نامیده شدند اعتقاد داشتند که اگر فردی گناه کبیره مرتکب شود کافر شده است و باید توبه کند و از آنجایی که آنها ماجرای حکمیت جنگ صفین را گناه کبیره می‌دانستند، معتقد بودند که حتی امیرالمؤمنین(ع) که حکمیت را پذیرفته کافر شده است و باید توبه کند و چون حضرت را کافر می‌دانستند جنگ نهروان را به راه انداختند و مقابل امیرالمؤمنین(ع) ایستادند و امیرالمؤمنین(ع) در یک روز چهار هزار نفر از نهروانیان را کشتند و فرمودند من با این کار چشم فتنه را کور کردم.

حسینی قمی با بیان اینکه اگر امیرالمؤمنین(ع) با نهروانی‌ها نمی‌جنگیدند کسی بعد از ایشان جرأت نمی‌کرد با افرادی که قرآن و نماز شب می‌خواندند بجنگد، افزود: بعد از اتمام جنگ نهروان حضرت علی علیه السلام میان کشتگان قدم می‌زدند که بالای سر فردی ایستادند و به کمیل فرمودند که این شخص همان فردی است که در آن نیمه شب صدای صوت قرآن او را شنیدی و او را در دل خود تحسین می‌کردی.

وی با بیان اینکه نهروانی‌ها ولی خدا را از دشمن خدا تشخیص نمی‌دهند، گفت: در جنگ نهروان ده نفر از خوارج فرار کردند و یکی از این ده نفر ابن ملجم مرادی بود که تصمیم به ترور امیرالمؤمنین(ع) گرفت و اگر جنگ نهروان پیش نیامده بود ما چهار هزار ابن ملجم مرادی داشتیم که تشخیص نمی‌دادند بین امیرالمؤمنین(ع) و معاویه چه کسی بر حق است.

سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خوارج از نظر فکری جامد و خشک و از نظر عملی خشن بودند، اظهار کرد: ریشه طرز تفکر کسانی که قبور ائمه بقیع(ع) و تمام آثار اسلامی در مکه و مدینه از جمله قبور همسران، دختران و اصحاب پیامبر(ص)، خانه امام صادق علیه السلام، قبور شهدای احد و واقعه حره و قبر حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و قبرستان ابوطالب و محل معراج پیامبر(ص) و دیگر آثار اسلامی را از بین بردند به همین نهروانی‌ها در زمان امیرالمؤمنین(ع) و خود پیامبر(ص) بر می‌گردد.

وی گفت: پیامبر(ص) وقتی مشغول تقسیم غنائم جنگ حُنین بودند فردی به ایشان اهانت کرد و ایشان را به اسم صدا زد و گفت به عدالت غنائم را تقسیم کن؛ حضرت به او نگاه کرده و گفتند وای بر تو اگر من به عدالت رفتار نمی‌کنم پس چه کسی به عدالت رفتار می‌کند؟ و در پاسخ به فردی که خواست او را ساکت کند فرمودند که بنشین زیرا این یک فرد نیست بلکه یک طرز تفکر است که شما وقتی نماز این افراد را می‌بینید نماز خودتان را کوچک می‌شمارید.

حسینی قمی افزود: الان وقتی ما به مدینه و مکه می‎‌رویم دقیقاً همینطور است که ما نماز آنها را که می‌بینیم نماز خودمان را کوچک می‌شماریم و به ویژه در ماه رمضان با گریه و ناله و آه و سوزی نماز تراویح را که می‌خوانند انسان احساس می‌کند عبادت‌های این افراد نسبت به عبادت ما بهتر است اما پیامبر (ص) نسبت به این افراد هشدار دادند.

وی تصریح کرد: افرادی که پنج سال است در یمن زنان و فرزندان مسلمانان را می‌کشند و دست در دست مستکبران و کفار مشغول به جنایت در سراسر جهان اسلام هستند و قتل و کشتار و جنایت می‌کنند عبادت‌هایشان نباید ما را مورد تأثیر قرار دهد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تا وقتی خوارج دست به شمشیر نبردند امیرالمؤمنین(ع) با آنها کاری نداشتند، افزود: خوارج عبدالله بن خباب را به همراه زن باردارش کشتند و یک خوک را هم کشتند و گفتند که کشتن این فرد و این خوک برای ما فرقی ندارد و الان هم بدترین جنایات را ما از داعش و سایر تکفیری‌ها مشاهده می کنیم که برای اسلام آبرویی نگذاشتند.

وی وهابیت را طرز تفکری مقابل همه مسلمانان شیعه و سنی دانست و تأکید کرد: همه مسلمان‌ها به زیارت می‌روند اما یک عده نشسته‌اند و می‌گویند که هر فردی به زیارت برود کافر است و کتابی به نام معجم البدء در عربستان به چاپ رسانده‌اند که در این کتاب پنج هزار بدعت آورده شده که بیشتر مسلمانان بر اساس این کتاب کافر هستند برای مثال اعلامیه ترحیم، ایستادن دانش آموزان با ورود معلم، جشن تولد، برگزاری سمینار و هر کاری را که انجام دهیم و در آیات و روایات به آن تصریح نشده باشد، بدعت می‌دانند.

نوشته های مشابه
اندیشکده قرض‌الحسنه نقطه عطف تعامل با حوزه‌های علمیه است
بانکداری قرض‌الحسنه احیای امر ائمه معصومین(ع) در زمینه اقتصاد اسلامی است
فعالیت ۱۷ هزار معلم در قم/ ۳۵ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس قم تحصیل می‌کنند
معلمان برگزیده قم تجلیل می‌شوند
خطر بنیادگرایی دینی مانع تحقق ایده حقوق بشر شرقی می‌شود
اجلاس بین‌المللی «حقوق بشر در رهیافت شرقی» برگزار شد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.