انکار عذاب الهی با عدالت خدا سازگار نیست

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه عذاب‌های الهی متفاوت است و احدی نمی‌تواند عذاب الهی را منکر شود، انکار عذاب الهی در حقیقت انکار کتاب و کلام خداوند است، آیا با عدل خداوند مطابق است که اختلاس گران بیت‌المال و جنایتکارانی مثل صدام عذاب نشوند؟
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انکار عذاب الهی با عدالت خدا سازگار نیست
شناسه : 35800 | انتشار : 09 اردیبهشت 1400 - 18:44   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی در حرم بانوی کرامت در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه عنکبوت، اظهار کرد: در آیات ۲۱ و ۲۲ سوره عنکبوت خداوند می‌فرماید هرکسی را بخواهد عذاب و هرکسی را بخواهد رحمت می‌کند و بازگشت همه به‌سوی خداوند است.

وی افزود: واژه رحمت در قرآن کریم بیشتر از عذاب ذکرشده است و بارها از رحمانیت سخن به میان آمده اما در آیه ۲۱ سوره عنکبوت عذاب الهی بر رحمت مقدم آمده است بااینکه رحمت خداوند بر غضب خداوند سبقت دارد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مفسران قائل به این هستند که آن آیات با توجه به سیاق آیات قبلی که مربوط به منافقان و مشرکان است  در مقام تهدید و با عذاب شروع شده است.

رفیعی تأکید کرد: عذاب و رحمت الهی نه جبر و نه بدون حکمت و مصلحت است بلکه بر اساس قاعده و قانون و با محاسبه دقیق است.

وی یادآور شد: بر اساس آیه ۲۱ خداوند کسانی را که شایسته عذاب باشند عذاب خواهد کرد و کسانی‌که شایسته رحمت باشند نیز از رحمت واسعه الهی بهره‌مند خواهند شد.

استاد حوزه علمیه افزود: عذاب و رحمت الهی براثر اعمال و رفتار انسان‌ها است و حاکی از جبر نیست بلکه زمینه عذاب و رحمت براثر افعال اختیاری بندگان حاصل می‌شود.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: عذاب‌های الهی متفاوت است و احدی نمی‌تواند عذاب الهی را منکر شود چراکه انکار عذاب الهی در حقیقت انکار کتاب و کلام خداوند است و آیات عذاب به‌طور مفصل در قرآن کریم وجود دارد.

رفیعی در ادامه گفت: عذاب هم دنیوی و هم اخروی است به‌گونه‌ای که بعضی از اعمال موجبات عذاب دنیوی را فراهم می‌سازد و عذاب‌های فراگیر گذشتگان قوم سبأ، ثمود، قوم لوط و نوح و… همگی از مصادیق عذاب استیصال یعنی عذاب فراگیر دنیوی هستند.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از عذاب‌های دنیوی عذاب تنبیهی و تربیتی است که اسم دیگرش عذاب «ادنی» است و این نوع عذاب برای این است که انسان از خطای خودش منصرف و توبه کند.

رفیعی افزود:  بر اساس روایات اگر گناهان جدیدی در جامعه به وجود بیاید عذاب‌ها هم جدید خواهند شد و ما درگذشته معاصی فضای مجازی را نداشتیم به همین خاطر قطعاً اگر گناهان جدید شود عقوبت‌ها ، بیماری‌ها و گرفتاری‌های جدید نیز در جامعه پدید خواهد شد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: هرچند ظالمان در همین دنیا گرفتار و مجازات خواهند شد اما عذاب کامل‌تر ظالمان به آخرت موکل می‌شود.

وی تأکید کرد: عده‌ای به خاطر نداشتن فهم علوم قرآنی، معنای عذاب اخروی را نتوانستند درست درک و معنا کنند و کاری کردند جرات بر انجام گناه بیشتر شود و موجبات بی‌مبالاتی و معصیت را فراهم ساختند.

رفیعی یادآور شد: آیا اختلاس گران بیت‌المال، جنایتکارانی مثل صدام و… عذاب نخواهند شد؟ در شلمچه ۵ هزار نفر بی‌گناه سوختند، مصدومان شیمیایی و…آیا این‌ با عدل خداوند مطابق است که امثال صدام عذاب نشوند؟

وی افزود: عذاب‌ها هم قراردادی و هم تکوینی هستند و عذاب‌های اخروی تکوینی و در حقیقت تجسم اعمال دنیایی انسان بوده و قراردادی نیست.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: وقتی کسی در دنیا مال یتیم را بخورد در قیامت آتش ‌بر شکم خواهد داشت و انسان‌هایی همچون ابوجهل، یزید و شمر در آخرت در عذاب خواهند بود و تجسم عذاب به شهادت رساندن امام حسین علیه‌السلام خلود ابدی در آتش و عذاب الهی است.

نوشته های مشابه
نگاهی به سوابق هنری و سینمایی علی ثقفی/ از همکاری با «نود» تا کارگردانی «پرویزخان»
مراسم بزرگداشت فرمانده اسبق لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) برگزار شد +تصاویر
برگزیدگان سومین جشن مهر سینمای ایران در قم معرفی شدند
پروژه‌های عمرانی حرم چهار امامزادگان فردو افتتاح شد
جشن «ملیکه ایران» در قم برگزار می‌شود
شورای شهر پیگیر مطالبات آتش‌نشانان است/ حقوق آتش‌نشانان قم تقویت می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.