عوارض خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

مدیرکل اداره تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم گفت: میزان عوارض خودرو به نرخ یک در هزار قیمت فروش کارخانه برای خودروهای داخلی و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی محاسبه می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
عوارض خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟
شناسه : 35463 | انتشار : 31 فروردین 1400 - 18:01   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، محمد وحیدنیا با اشاره به اهمیت پرداخت عوارض خودرو، اظهار داشت: طبق  بند «ب» ماده ۴۶ و ۴۷  قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، مالکان خودروهای سواری و وانت دوکابین اعم از تولید داخل یا وارداتی مکلفند عوارض سالیانه خودروهای متعلق به خود را پرداخت کنند.

مدیرکل اداره تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم چگونگی محاسبه این عوارض را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: طبق موضوع بند «ب» ماده  ۴۳ این  قانون، به نرخ یک در هزار قیمت فروش کارخانه برای خودروهای داخلی و یا مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی محاسبه می‌شود.

وحیدنیا خاطرنشان کرد: مبالغ عوارض خودرو بر اساس قیمت‌های مندرج در جداولی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌شود، به‌حساب شهرداری محل باید واریز شود که در این راستا مالکین خودرو در هنگام انتقال سند و یا تعویض پلاک باید مفاصا حساب عوارض خودرو خود را ارائه دهند.

وی با تأکید بر اینکه طبق این بند قانونی عدم پرداخت این عوارض در موعد مقرر مشمول ۲ درصد جریمه ماهیانه می‌شود، تصریح کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود جهت جلوگیری از شمول این جریمه عوارض خود را به‌صورت سالیانه پرداخت کنند.

مدیرکل اداره تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم با اشاره به پیش‌بینی مراکز مختلف برای سهولت دسترسی مردم برای پرداخت عوارض خودرو عنوان کرد: تمهیداتی جهت سهولت در پرداخت اندیشیده شده که دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر اسناد رسمی و شهرداری مرکزی این کار را انجام می‌دهد و شهروندان می‌توانند از این سه طریق عوارض خود را پرداخت کنند.

وحیدنیا یادآور شد: نکته حائز اهمیت دیگری که شهروندان باید به آن توجه کنند آنکه برخی افراد با طرح این ادعا که جرائم آن‌ها قابل بخشودگی بوده و یا می‌توانند عوارض خود را در شهرهای دیگر با مبلغ پایین‌تر پرداخت کنند که در این خصوص به شهروندان توصیه می‌شود به ادعاهای این افراد توجه نکنند چرا قصد این افراد صرفاً سودجویی است و  کسانی که به این افراد مراجعه می‌کنند، مطمئن باشند دچار ضرر و زیان خواهند شد.

نوشته های مشابه
تبیین عناصر اساسی مشارکت در نظام مردم‌سالاری دینی
«روز قم» ثبت ملی شد
ضرورت رسیدگی به وضعیت سایت‌های نخاله‌های ساختمانی شهرداری قم
محور قدیم سلفچگان ساوه بهسازی می‌شود
برگزاری ششمین مرحله اردوی «فکر و ذکر» در قم
یازدهمین دوسالانه نگارگری استان قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.