فعالیت اجتماعی حضرت زهرا(س) در اوج تضاد با نگرش جاهلی بود/ نقش حضرت فاطمه(س) در ارتقای جایگاه زن
به گزارش «شهر بیست» به نقل از مرکز خبر حوزه، دکتر نرگس موحدی با تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه(س)، اظهارکرد: اعتدال یا میانه روی از اصول اسلام و تعیین کننده سبک زندگی است و از اصول فردی و اجتماعی در همه امور به شمار می آید. از جمله اموری که درآن باید اعتدال رعایت شود، امور خانواده است.
عضو کمیته علمی همایش نساء الغدیر افزود: حضرت فاطمه(س) در امور معیشتی، اعتدال به شرایط مکان و زمان توجه داشت و آن را رعایت مd کرد.
*سه بُعد شناخت حضرت زهرا(س) کدامند؟
نویسنده کتاب «انسان کامل از دیدگاه ابن عربی و امام خمینی» با بیان اینکه برای شناخت شخصیت این بانوی بزرگوار نیازمند سه نوع شناخت هستیم، بیان داشت: شناخت ما باید سندی، تحلیلی و ریشهای بوده و تنها توجه به این سه بُعد است که میتواند شناخت دقیق و حقیقی ایجاد کند.
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تأکید کرد: فاطمه زهرا(س) ماورای تمامی خلقتهاست و وقتی وجود وی خلق شده در روایت است که ملائکه به سجده افتادند و علاوه بر این در روایات آمده است که خلقت فاطمه زهرا(س)، نورانیت آسمانها و زمین را افزایش داده است.
نماینده علمی جامعه الزهرا(س) در همایش بین المللی دکترین مهدویت ادامه داد: حضرت زهرا (س) دارای مقام بسیار بزرگی نزد خداوند هستند، به گونه ای که تصور چنین مقامی در ذهن نیز برای ما غیر ممکن است.
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به تفاوتهای زن و مرد اظهارکرد: بر اساس همین تفاوت ها، خداوند مسئولیتهای متفاوتی را به زن و مرد واگذار کرده است. به عنوان نمونه خداوند کارهای سنگین را از عهده بانوان برداشته است و این ناشی از تفاوت جسمی بین زن و مرد است.
محقق، مصحح و مستندساز کتاب «معاد یا آخرین سیر بشر اثر بانو امین» با اشاره به اینکه زن و مرد در امکان رسیدن به کمال هیچ تفاوتی با هم ندارند، اظهار داشت: به عنوان نمونه خداوند متعال، همسر فرعون و هم چنین حضرت مریم را الگو برای همه مؤمنان اعم از زن و مرد قرار داده است. البته با توجه به این آیات و از آنجا که مقام حضرت زهرا(س) بالاتر از این دو بانوی بزرگوار است، قطعا حضرت زهرا (س) نیز الگو برای همه زنان و مردان هستند.
دکتر موحدی با اشاره به برخی شبهات مانند این که زنها مقام پایین تری از مردان دارند یا اینکه چرا که هیچ پیامبری زن نبوده است، تصریح کرد: بی شک مرد و زن در مسیر قرب الهی و رسیدن به سعادت ابدی مثل هم هستند، اما این منافاتی ندارد که با توجه به تفاوتهای زن و مرد و قابلیتهای جسمی و روحی هر کدام، مسئولیتهای اجتماعی متفاوتی برای هر یک در نظر گرفته شود.
*الگوگیری از حضرت زهرا(س) باید در روح کار باشد
نویسنده مقاله علمی «الگوی روابط اجتماعی بر مبنای قرآن» با اشاره به اینکه الگو گرفتن از حضرت زهرا (س) دارای ابهام هایی است که گاه امر برای برخی مشتبه شده تا آنجا که مغالطه کرده و می گویند الگوبرداری از ایشان مخصوص دوره خاصی بوده و نه عصر حاضر، خاطر نشان کرد: الگو گرفتن از حضرت زهرا (س) به این معنا نیست که همه زنان دستآسی تهیه کرده و جو آرد کنند و نان جو بپزند یا چادر وصله دار بپوشند، همانطور که الگوگرفتن از حضرت آسیه به معنای ازدواج با یک فرد طاغوتی و گناهکار نیست، بلکه الگوگرفتن از حضرت زهرا(س) باید در روح کار باشد و نه در شکل کار.
دکتر موحدی با بیان اینکه آیده آل مؤمن، باید قرب خداوند متعال باشد و بقیه چیزها اصالت ندارد، اظهار داشت: سایر امور تبعی خواهد بود، یعنی اگر امری به رسیدن به قرب خدا کمک می کند، بالتبع مطلوب است وگرنه مطلوبیتی ندارد. لذا الگو گیری از حضرت زهرا (س) به معنای داشتن همت بلند و بی اعتنایی به زخارف و تجملات دنیایی است.
نویسنده مقاله «ویژگیهای انسان کامل از دیدگاه امام خمینی و ابن عربی» با اشاره به بی اعتننایی حضرت زهرا (س) به زرق و برق دنیا، گفت: اگر قرار باشد دختری لباس زیبایی بپوشد، قطعا آن را در شب عروسیاش خواهد پوشید و این که ایشان لباس عروسی خود را در شب عروسی انفاق می کنند و لباس کهنه خود را می پوشند، نشان از نهایت بی توجهی و دل نبستن به دنیا است.
وی با اشاره به اینکه البته استفاده از زینت در اموری که سفارش خداوند است، باید وجود داشته باشد، ادامه داد: زینت در مقابل همسر، برای حفظ آبرو در مقابل دیگران و حفظ عزت در مقابل کفار از جمله این امور هستند؛ اما این که کسی به دنبال این باشد که دائماً لباس عوض کرده و در مهمانی لباس تکراری نپوشد و نظایر آن، مطلوب نیست.
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به حدیث ثقلین گفت: رسول خدا (ص) درحدیث متواتر ثقلین فرمودند: من دوچیز گران بها برای شما [به جا] می گذارم؛ یکی قرآن و دیگری عترت واهلبیتم. شما تا زمانی که به این دو تمسک کنید، گمراه نخواهید شد این دو از هم جدا نخواهند شد تا زمانی که درحوض کوثر برمن وارد شوند.
موحدی افزود: با توجه به این کلام پیامبر(ص)، حضرت فاطمه(س) از زمره «ثقل اصغر» است و پیروی از سیره آن حضرت، انسان را به کمال و سعادت رهنمون می کند. سیره فاطمی، قابل دسترسی و پیروی برای همه انسان ها به ویژه زنان ودختران مسلمان است.
محقق و پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی بیان کرد: این سیره هیچ گونه تضاد وتناقضی با سیره نبوی وسیره دیگر ائمه اطهار(ع) ندارد. رسول اکرم(ص) در روایتی فرموده است: «ابنتی فاطمه، سیده نساء العالمین؛ دخترم فاطمه، سر آمد زنان دو عالم است.»، این حدیث نبوی (ص) با آیه شریفه ای که خداوند در باره حضرت مریم فرموده : «واصطفاک علی نساء العالمین»، هیچ گونه منافقاتی ندارد؛ زیرا برتری حضرت مریم از یک جنبه خاص و نسبی است و به دلیل خرق عادت و چگونگی تولد فرزندش بوده، ولی برتری حضرت فاطمه (س) نسبی نیست و در پرهیزکاری و فضایل انسانی است.
* نقش حضرت فاطمه (س) درارتقای جایگاه زن
استاد حوزه علمیه خواهران به نقش حضرت در ارتقای جایگاه زن در اسلام اشاره کرد و گفت: پیش از بعثت و در آستانه صدراسلام، اعراب، به خانواده و زنان، نگاه ابزاری و تحقیر آمیز داشتند. در جامعه آن روز، زن ازحقوق فردی و اجتماعی برابر و عادلانه برخوردار نبود. او جزو دارایی پدر، شوهر یا پسرخود به شمار می رفت. وظیفه زن به دنیا آوردن فرزندان بسیار، به ویژه پسران جنگجو بود. همچنین، رفتارهای جاهلانه وتبعیض آمیز با دختران و زنان در مواردی به قتل آنان می انجامید.
دکتر موحدی ادامه داد: حضور فعال زنان خانواده پیامبر(ص) به ویژه دختر گرامیشان، حضرت فاطمه (س) در فعالیت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در اوج تضاد با نگرش جاهلی به زنان و با هدف ایجاد تحول و کرامت برای زنان و ارتقای جایگاه فردی و اجتماعی آنان بود.
این محقق و مبلغ دینی جامعه الزهرا(س) افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) نمونه کامل زن مسلمان در تمام اوصاف و کمالات اسلامی به ویژه در حجاب و عفاف بود. تا ضرورتی نمی دید از هم کلامی بامردان – آن هم با شرایطی ویژه – خودداری می کرد و از اینکه پدر بزرگوارشان کارهای داخل خانه را به او واگذار کرده و از فعالیت های امور بیرونی معاف داشته، شادمان بود. هرچند حضرت زهرا(س) درمواقع لزوم به فعالیت های سیاسی و اجتماعی نیز می پرداخت، ولی هرگز از پرده حجاب کامل و عفاف لازم بیرون نرفت و حتی در میدان مبارزه (در دفاع از ولایت امیرمؤمنان علی (س) و به یغما رفتن فدک) به حجاب کامل و حیای اجتماعی و اخلاقی بسیار مقیّد بود.
نماینده علمی جامعه الزهرا(س) در همایش بین المللی دکترین مهدویت با اشاره به بُعد علمی بی بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: فاطمه زهرا(س) با بیان احکام و آموزه های اسلام، جامعه به ویژه زنان را به وظایفشان آشنا می کرد. فضّه، خدمتگزار حضرت فاطمه (س) – که از شاگردان و پرورش یافتگان در محضر ایشان است – درمدت بیست سال، جز با آیه های قرآنی سخنی نگفت و هرگاه قصد بیان مطلبی را داشت، با آیه ای متناسب از قرآن، منظور خویش را بیان می کرد.
گفتوگو: اکبر پوستچیان
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Sunday, 24 November , 2024