به گفته موسویمنش سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم، یکی از اهداف اجرای جشنوارههای بهاری، انتقال رنگهای شاد و جذاب در محیط شهری بوده و ازدغدغههای مهم شهرداری قم در شرایط دشوار فعلی، ایجاد نشاط و سرزندگی اجتماعی است.
خوشبختانه اقبال هنرمندان قمی از این جشنواره فزاینده بوده و سهم بیش از ۵۰ درصدی را از آن خود کردند. نتیجه این تلاشها به هنرنمایی و تردستی هنرمندان بومی و غیر بومی رقم خورده است؛ آنهم طی فراخوانی که به دریافت ۱۳ هزار اثر از ۳۷۱ هنرمند منجر شد و طی آن در مرحله نخست داوری، ۶۰۰ طرح و در مرحله بعد، ۵۰ اثر انتخاب شدند تا پس از پایان کار در سطح شهر نصب شوند.
بر اساس گفتههای محسن مقدادی، عضو هیئت داوران گنجشکهای بهاری، معیار مهم پذیرش آثار در شرایط سخت کرونایی، ایجاد یک فضای شاد و نشاط انگیز برای مردم بوده که با تقارن تعطیلات نوروز و ایام شعبانیه اهمیت بیشتری یافته است. در این راستا سواد بصری و سواد فرم و رنگ هنرمندان و تسلط آنها به اصول اولیه طرح و نقش مورد ارزیابی قرار گرفته که نتیجه آن حضور ۵۰ المان گنجشکهای منقوش و رنگی زیبا در سطح شهر است.
به گفته مقدادی، برگزاری این جشنواره هم به مشارکت خوب هنرمندان منجر شده و هم شهر چهرهای شاد و شورانگیز به خود گرفته است.
اما مصطفی محب نظام یکی از همین هنرمندانی است که برای دومین سال در جشنواره گنجشکهای بهاری حضور یافته است. وی تأثیر کار خود را در گرو رضایت مردم و مخاطبانش میداند و امیدوار است با توجه به آشفتگیهای کنونی فضاهای شهری، تلاشهایی از این دست ونقاشی های حجمی و دیواری بتواند به تلطیف و تعدیل فضاها کمک کند.
امیر برخوردار دیگر هنرمندانی است که او هم دومین سال حضورش را تجربه میکند. وی برپایی چنین جشنوارهای را در شرایط فعلی هم کمک به هنرمندان و آوردن دوباره آنها به فضای کار ودیده شدن دوبارهشان میداند هم تحقق زیباسازی شهری.
سحر رضاییزاد یکی از بانوان تصویرگر هم که در جمع نقاشان جشنواره است، از چنین دعوتی که به بالابردن روحیه هنرمندان منحر میشود، اظهار خرسندی میکند.
هدی شاکر هنرمند تهرانی نیز برای دومین سال در این جشنواره حاضرشده است. وی انجام چنین اقداماتی را در فصل نو شدن طبیعت بسیار حائز اهمیت میداند و خاطرنشان میکند که مردم با دیدن این آثار هم شاد میشوند هم چشمانشان با هنرهای امروز تصویر سازی آشنا شود.
الهام احمدی از دیگر هنرمندان تهرانی که نخستین تجربهاش را در قم محک میزند، میگوید: هنرهای شهری در سراسر دنیا، طرفداران خودش را دارد و تأثیر ملموس و مشهودی از خود بر جای میگذارد. این تاثیر را بر همه ردههای سنی از کودکان گرفته تا سالمندان مهم ارزیابی میکند.
وی که به خلق تصاویر نوستالژی «عمونوروز»، «ضبط صوت قدیمی»، «ننه سرما» و «تنگ ماهی» پرداخته با فرمهای گیاهی و اسلیمی، رنگهای شادی را بر زمینه سفید گنجشک متجلی ساخته تا به جلوه زیباتری از کارش دست یابد.
منصوره سادات محمدی هم هنرمند دیگر تهرانی است که در دومین دوره حضورش در این جشنواره را تجربه میکند، استفاده از رنگهای شاد را در مسیر تحقق آرمانها و رسالت کاری خود بر میشمارد تا امید و آرامش به شهر و سیمای شهری تزریق شود.
این بانوی هنرمند با استعانت از نام متعالی حضرت حجت به ترسیم عبارت زیبای( ای جانِ جهان؛ جهانِ جان ادرکنا) پرداخته است تا شهروندان کنار این المان از هیاهوی زمانه به شاه جهان و مأمن اصلی پناه ببرند.
بی شک گنجشکهای رنگی و منقوش بهاری با هر طرح، نقش و رنگی که باشند چه سنتی و نوستالژی چه مدرن و امروزی، رهآوردشان نشاط است و زیبایی، بویژه اگر المانی باشد با نماد و عبارتی دینی و اخلاقی که به حضرت ولیعصر(عج) برگردد و حرف دلمان را در آستانه سال ۱۴۰۰بزند که در این شرایط کنونی همگی زمزمه میکنیم: حال جهان بد است؛ جانِ جهان برگرد…
Wednesday, 30 April , 2025