پدیده «مهاجرت» مهم‌ترین عامل حاشیه‌نشینی در قم/ سکونت یک‌سوم قمی‌ها در مناطق حاشیه‌نشین و بافت فرسوده

شهر بیست/ رئیس‌کل دادگستری قم، مهاجرت را مهم ترین عامل حاشیه نشینی در قم عنوان کرد و گفت: حدود یک سوم جمعیت قم در مناطق حاشیه نشین و دارای بافت فرسوده سکونت دارند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پدیده «مهاجرت» مهم‌ترین عامل حاشیه‌نشینی در قم/ سکونت یک‌سوم قمی‌ها در مناطق حاشیه‌نشین و بافت فرسوده
شناسه : 25705 | انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دادگستری قم، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا مظفری، مهاجرت را مهم ترین عامل حاشیه نشینی در قم عنوان کرد و افزود: وجود نابرابری، ساختار نامناسب شغلی، نبود تسهیلات خدماتی و بهداشتی، مسکن نامناسب، پایین بودن سرمایه فرهنگی و ضعف امنیت از معضل های نواحی حاشیه‌نشین به شمار می رود که آن را به بستری برای پیدایش و اشاعه آسیب‌های اجتماعی تبدیل کرده و متاسفانه چند سالی می‌شود که شهر قم درگیر این پدیده شده است.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی در سکونت‌گاه های غیر رسمی و غیر قانونی در اطراف های شهرهای بزرگ شکل می‌گیرد، گفت: پایین بودن درآمد اقشار کم درآمد، کمبود مسکن در شهرها، گرانی غیر متعارف زمین شهری در کلان‌شهرها، عدم تأمین نیازهای درآمدی و مسکن طبقات مستضعف جامعه در بازار رسمی زمین و مسکن، گسترش شکاف طبقاتی به‌ویژه فقر و بیکاری و ضعف نظام های اقتصادی و مدیریت شهری از جمله دلایل و علل حاشیه نشینی است.

رئیس کل دادگستری استان قم اظهار داشت: ساخت و سازهای غیرمجاز مناطق حاشیه ای به دلیل عدم انجام وظایف برخی دستگاه های متولی و ناظر در حوزه شهری و بخشداری ها، باعث شده حجم زیادی از پرونده های واحدهای مسکونی که حکم تخریب دارد، در دستور کمیسیون ماده صد و دستگاه قضایی قرار گیرد.

مظفری با بیان اینکه مهاجرت، نظام عرضه و تقاضا در شهر را نامتوازن می کند، تصریح کرد: افزایش مهاجرت از روستا به شهرها، توسعه نامتوازن شهری را رقم زده و خطرهای توسعه ناپایدار را بیشتر می کند و در نتیجه استقرار جمعیتی بیشتر بر ظرفیت شهرها به گسترش پدیده حاشیه نشینی منجر خواهد شد و گسترش این پدیده برابر با افزایش آسیب های اجتماعی است.

رئیس کل دادگستری استان قم با اشاره به اینکه حدود یک سوم جمعیت قم در مناطق حاشیه نشین و دارای بافت فرسوده سکونت دارند، تأکید کرد: با توجه به طرح تفصیلی شهر قم ‌ضرورت دارد تا مدیران شهری با آینده نگری و نظارت جدی، زمینه های گسترش مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار را کاهش داده و به سمت توانمندسازی و نظام مند بودن این مناطق حرکت کنند.

نوشته های مشابه
فاز دوم خط نخست مترو قم تا ۱۴۰۶ تکمیل می‌شود
رسیدگی به تخلفات ۱۰ هزار و ۷۹۰ پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ قم
مجتمع آب‌درمانی قم تا پایان امسال افتتاح می‌شود
ضرورت پیگیری احداث شهرک بازیافت در قم
تلاش برای تولید شن و ماسه از نخاله‌های ساختمانی در قم
پیش‌بینی بودجه ۲۰ میلیاردی برای احداث مجتمع بازیافت پسماند در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.