افزایش مشارکت مردم در خدمات شهری از طریق سامانه الکترونیکی «شاخه»
به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، همایون یزدانپناه با تاکید بر اینکه شهر هوشمند تنها با مشارکت مردم ایجاد میشود، گفت: مشارکت مورد نظر مردم در این زمینه دارای دو بعد مالی و مشارکت اجتماعی است که در این همین راستا، ایجاد زیرساختها و مدیریت هوشمندسازی شهر بر عهده مدیران و مسئولان و بعد مشارکت های مالی و اجتماعی آن به عهده شرکتهای خصوصی و سرمایه گذاری و همچنین شهروندان است.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با اشاره به لزوم ایجاد مطالبات مردمی در راستای هوشمندسازی شهر، بیان کرد: بررسی نیازها و خواستههای مردم برای هوشمندسازی یک شهر امری الزامی به شمار میرود زیرا فراهم آوردن زیرساختهای مناسب و خدمات الکترونیکی برای مردم با استقبال خوبی از سمت آنان مواجه خواهد شد که از عوامل مهم موفقیت در یک پروژه محسوب میشود.
یزدانپناه تاکید کرد: وجود اختلالات و مشکلات در پروژههای هوشمندسازی و الکترونیکی در کشور، به دلیل توجه نکردن کافی به مشارکت اجتماعی و ارتقا فرهنگ شهروند هوشمند است که در نهایت باعث شکست پروژه خواه شد.
وی گفت: در راستای ایجاد مشارکت اجتماعی مردمی در ایجاد شهر هوشمند، سامانه شبکه ارتباطی خدمات هوشمند یا به اختصار «شاخه» توسط شهرداری قم راهاندازی شده است که این سامانه یکی دیگر از کانالهای ارتباطی و ارائه خدمات الکترونیکی شهرداری به شهروندان است و دارای امکانات ویژهای برای ارائه خدمات الکترونیکی خاص و ویژه به صورت گروهی به شهروندان است.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم اظهار کرد: در این درگاه الکترونیکی بسیاری از خدمات مورد نیاز شهروندان که در سایر درگاههای الکترونیکی شهرداری ارائه میشوند به شکل متفاوت و ویژهای ارائه شدهاند که باعث افزایش کیفیت و دقت ارائه خدمات مربوطه میگردد.
یزدان پناه افزود: دریافت تمامی خدمات شهرداری به صورت الکترونیکی از جمله رویت عوارضهای شهرداری مانند خودرو، نوسازی، کسب، پیشه و … و همچنین پرداخت آن، درخواست صدور پروانه ساختمان و درخواست مجوز حفاری و…، ایجاد پروفایل شهروندی، ارائه خدمات به صورت گروهی برای شهروندان مناطق مختلف شهر به صورت مجزا و ثبت نظرات و مشکلات شهروندان از جمله خدمات ارائه شده در این سامانه خواهد بود.
وی یادآور شد: در این درگاه شهروندان شکل جدیدی از ارائه خدمات الکترونیکی در محیطی متفاوت و مشابه با شبکههای اجتماعی حرفهای دنیا را تجربه میکنند که در نتیجه شیوه نوین و هوشمندی از ارائه خدمات به همراه کیفیتهای دارای ارزش افزوده را فراهم میآورد.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم خاطرنشان کرد: در این درگاه، خدمات مورد نظر به شکلی ارائه میشود که جامعه مخاطبین، بتوانند به سهولت خدمت مورد نظر خود را دریافت نموده و همچنین ابزارهایی مانند کانالهای اطلاع رسانی، گروههای هم فکری، گیمیفیکیشن (Gamification) و امتیاز دهی، رتبه بندی و رنکینگ، برگزاری مسابقات، قرعهکشیهای آنلاین، نظرسنجی و سایر امکانات دیگر برای هرچه مطلوب تر نمودن این خدمات گروهی فراهم شده است.
یزدان پناه گفت: بر اساس اطلاعات وارد شده از طریق ثبت نام مردم در این سامانه، سیستم به صورت هوشمندانه مشکلات مردم و کمبود امکانات در مناطق مختلف شهر را تشخیص داده و در اختیار مسئولان مربوطه جهت برنامه ریزی و اقدام برای رفع قرار می گیرد.
وی در پایان تصریح کرد: سامانه شاخه هم اکنون در شرایط آزمایشی و در حال تکامل بوده و سرویسها و خدمات الکترونیکی به تدریج به آن افزوده خواهند شد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Saturday, 28 December , 2024