هفت گونه مثمر برای اقلیم قم

شهر بیست/ مدیرعامل سازمان پارک‌ها وفضای سبز شهرداری قم با اشاره به محدودیت کاشت گونه‌های متنوع در قم به دلیل مطلوب نبودن خاک و کمبود منابع آب، گفت: گونه‌های مثمر توت، انجیر، انار، نخل، انگور، سنجد و زیتون در قم قابل کاشت است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
هفت گونه مثمر برای اقلیم قم
شناسه : 24291 | انتشار : ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان با اشاره به وضعیت اقلیم و آب و هوای قم طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: از اواخر دهه ۶٠ تا اواخر دهه ٨٠ حداکثر دمای شهر قم ۴٧ درجه سانتیگراد و حداقل دمای آن منفی ٢٣ درجه سانتیگراد بوده و به همین خاطر، دامنه دمایی ٧٠ درجه سانتیگرادی در این شهر توسعه و نگهداری از فضای سبز را با چالش جدی روبه رو کرده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها وفضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه دمای هوا در سال‌های اخیر به بیشتر از ۴٧ درجه هم رسیده است، گفت: تعداد روزهای آفتابی در قم بالا بوده و میزان بارندگی به شدت پایین است.

جوادیان با اذعان به اینکه نخستین موضوع مدنظر در توسعه فضای سبز مسئله منابع آبی است، خاطرنشان کرد: آب در دسترس سازمان برای فضای سبز حدود ۵۴۵ لیتر بر ثانیه است و آبی که از شبکه آب شرب شهری برداشت می‌شود ٧١ لیتر بر ثانیه و آب مورد نیاز فضای سبز موجود هزار و ٣٠۶ لیتر بر ثانیه است و در مجموع ۶٠۵ لیتر منابع آبی برای حالت استاندارد کم‌آبی داریم.

وی با تاکید بر اینکه در عرصه‌های بزرگ فضای سبز شهر کم‌آبی به شدت مشهود است، گفت: حداقل ای سی آب فضای سبز در قم ۴ هزار و ۵٠٠ و بیشترین آن حدود ٢١ هزار است؛ وقتی ای سی آب از ٢ هزار بالا می‌رود شور محسوب شده و برای فضای سبز مطلوب نیست.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها وفضای سبز شهرداری قم با اشاره به عدم مطلوبیت خاک در بسیاری از عرصه‌های شهر قم تصریح کرد: بخشی از عرصه‌های شهری دارای خاک‌های شور قلیایی، نفوذناپذیر، آهکی، رسی و… است و در مجموع شوری آب و خاک اثر مستقیم بر گونه‌های فضای سبز شهری دارند.

جوادیان با تاکید بر اینکه با وجود محدودیت‌ها گونه‌های متنوع متناسب با اقلیم شهر در بوستان‌ها کاشت می‌شود، خاطرنشان کرد: در بوستان‌های جنگلی از جمله بوستان ولایت ما کاشت گونه‌هایی چون زیتون، سنجد، توت و… که مثمر هستند انجام شده است.

وی با اشاره به گونه‌های گیاهی فضای سبز شهر قم، گفت: ١٠۶ گونه در شهر قم وجود دارد که تراکم گونه‌ای مختلفی دارند و در این بین ٢٩ گونه درختی، ٣۵ گونه درختچه‌ای و پرچینی و ۴٢ گونه پوششی و دائمی و فصلی است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها وفضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه گونه‌های مثمر توت، انجیر، انار، نخل، انگور، سنجد و زیتون در قم قابل کاشت است، افزود: دو طرح مطالعاتی از سال ٩٠ اجرا شده که یکی از سال ٩٠ تا ٩٣ اجرا شد و ٣٠ گونه مطالعه و تعدادی وارد فضای سبز شد، طرح فعلی هم از سال ٩۶ شروع شده و تا سال ٩٩ ادامه دارد و در دو قسمت بوستان غدیر و بوستان علوی ٧۴ گونه مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه
برگزاری نشست روشنگری و جهاد تبیین در شهرداری قم
رشد ۲۱ درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز در بافت فرسوده قم
دفاتر تسهیل‌گری در محله‌های «لب چال» و «زنگارکی» قم افتتاح می‌شود
افزایش ۸۵ هزار مترمربعی فضای سبز در پردیسان قم
ناوگان سازمان اتوبوس‌رانی قم مجهز به سیستم سرمایشی است
وقوع ۴۰ درصد حوادث موتورسواران قمی در شب‌ها
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.