«شهر۲۰» گزارش می‎دهد

نگاهی بر دوره‌های فرهنگی و هنری تابستانه در قم/ کلاس تابستانی کجا برویم؟

شهر بیست/ امسال هم بیشتر مؤسسات و انجمن‌های فرهنگی و هنری قم، برنامه‌های پر و پیمانی را برای اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان تدارک دیدند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نگاهی بر دوره‌های فرهنگی و هنری تابستانه در قم/ کلاس تابستانی کجا برویم؟
شناسه : 23993 | انتشار : ۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: گذشت آن سال‌هایی که نوجوانان به جز بازی‌های محلی در کوچه و پس کوچه‌های شهر، چاره دیگری برای پُر کردن اوقات فراغت نداشتند. حالا دیگر تابستان که از راه می‌رسد، انواع و اقسام تبلیغات مجازی و تراکت‌های رنگارنگ برگزاری دوره‌های آموزشی، بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کنند و هرکس به تناسب استعداد و علاقه‌‌اش، برنامه‌ای را در سبد تابستانی خود قرار می‌دهد تا از این فرصت سه ماهه به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

اگرچه تابستان امسال بخاطر شیوع ویروس کرونا، کمی متفاوت‌تر از تابستان‌های دیگر شده اما برگزاری بیشتر دوره‌های آموزشی همچنان پابرجاست، بخشی از آموزش‌ها به فضای مجازی نقل مکان کرده و بعضی دیگر نیز با کاهش پذیرش هنرجو و رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی به شکل حضوری برگزار می‌شود.

حالا امسال هم با شروع تابستان، بیشتر مؤسسات و انجمن‌های فرهنگی و هنری، برنامه‌های پر و پیمانی را برای پر کردن اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان تدارک دیدند تا علاقه‌مندان بتوانند در داغ‌ترین روزهای سال بیشترین آموخته‌ها و مهارت‌ها را فرا بگیرند.

اگر از بعضی مراکز فرهنگی قم فاکتور بگیریم که فراخوان ثبت‎نام دادند و به دلایلی کلاس‌های تابستانه‌ خود را لغو کردند، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، انجمن‌های هنری زیرمجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و بیشتر مؤسسات خصوصی برای تابستان با دست پر حاضر شدند.

در این گزارش به مهم‌ترین دوره‌های آموزشی تابستانه امسال نگاهی اجمالی شده تا علاقه‌مندان، کار سختی برای انتخاب دوره‌های فرهنگی و هنری مورد علاقه خود نداشته باشند. البته در این گزارش به دوره‌های مؤسسات خصوصی اشاره نشده و این موضوع دلیل بر نادیده گرفتن کیفیت آموزش آنها نیست.  

*هنرهای تجسمی

اگر به هنرهای تجسمی مثل نقاشی و طراحی و تصویرسازی علاقه‌مند هستید، یکی از بهترین‌های گزینه روی میز، انتخاب کلاس‌های انجمن هنرهای تجسمی قم است.

کلاس‌های امسال این انجمن هنری شامل رشته‌های «طراحی»، «تصویرسازی»، «نقاشی»، «طراحی فیگوراتیو»، «طراحی و نقاشی»، «نقاشی کودکان»، «نقاشی نوجوانان»، «مبانی هنرهای تجسمی» و «تذهیب» می‌شود و از استادان مطرح این انجمن می‌توان به حسنعلی یگانه بهمن، هادی گل محمدی، رضا عربستانی و محسن مقدادی اشاره کرد. همچنین حسین اسلامی، نگار رحمتی، خدیجه حسینی، محبوبه خاکدامن، عاطفه قاسمی نیا، رکسانا قرنلی و نسرین گائینی از دیگر مدرسان این دوره‌های آموزشی هستند.

کلاس‌های انجمن هنرهای تجسمی از چهاردهم تیرماه کلید می‌خورد و فرصت چندانی برای ثبت‌نام در این کلاس‌ها باقی نمانده. پس اگر علاقه‌مند به شرکت در دوره‌های تابستانه این انجمن هستید، زودتر اقدام کنید.

کلاس‌های هنری این انجمن در دو بازه زمانی ۹ تا ۱۲ صبح و ۱۷ تا ۲۰ عصر برگزار می‌شود.

انجمن هنرهای تجسمی قم در خیابان دورشهر، بین کوچه ۱۰ و ۱۲ واقع شده و برای جزئیات بیشتر می‌توان با شماره ۳۷۷۴۲۰۷۶ تماس گرفت.

*هنرهای نمایشی

اگر در خود استعداد بازیگری می‌بینید یا از کودکی به بازیگری علاقه داشتید، سری به انجمن هنرهای نمایشی قم بزنید.

این انجمن، کلاس های آموزش تخصصی هنرهای نمایشی را با ارائه مدرک معتبر دنبال می‌کند و امسال در سبد برنامه‌های آموزشی خود، «بازیگری»، «کارگردانی»، «گریم»، «طراحی صحنه»، «نمایش عروسکی»، «بازیگری کودک و نوجوان»، «بازیگری نمایش رادیویی» و «نمایشنامه نویسی» را قرار داده تا علاقه‌مندان به هنر نمایش از این کلاس‌ها استفاده کنند.

علی فرحناک، مهدی حبیبی‌تبار، سید حمید لاجوردی، ابوالفضل بلغندر و صدیقه مشایخی از جمله مدرسان این کلاس‌های آموزشی در دوره‌های گذشته انجمن بودند که احتمالا در تابستان امسال هم حضور خواهند داشت.

کلاس‌های انجمن هنرهای نمایشی در تالار مرکزی شهر برگزار می‌شود و برای ثبت‌نام و اطلاع از جزئیات بیشتر می‌توان با شماره‌های ۳۶۲۰۷۱۶۳ و ۰۹۳۶۱۸۱۲۷۲۹ تماس گرفت.

*عکاسی

اگر از آن دسته انسان‌های خوش ذوقی هستید که دوست دارید از خودتان و دیگران یا از طبیعت و هر جلوه‌گاه زیبای جهان آفرینش قاب بگیرید و کِیف کنید اما با اصول و فنون عکاسی آشنا نیستید، سری به انجمن عکاسان بزنید و در کلاس‌های این انجمن با عنوان «تابستانه خلاقیت در انجمن عکاسان قم» شرکت کنید.

«عکاسی مقدماتی»، «عکاسی پیشرفته»، «چشم متفکر»، «آناتومی دوربین»، «ادیت و پردازش مقدماتی»، «ادیت و پردازش پیشرفته«، «فتومونتاژ در عکاسی» و «عکاسی موبایلی» از جمله کلاس‌های انجمن عکاسان قم برای تابستان داغ امسال هستند که هم به لحاظ شهریه مناسب و هم به لحاظ سبقه آموزشی، شاید یک سر و گردن از دیگران بالاتر باشند.

ابراهیم سلیمانی، سید حسین بحرینی، محمد مهدی ورال، امیرعلی میقانی، ساره سپهری نژاد و مونا نیکوگفتار از جمله مدرسان کلاس‌های تابستانی این انجمن به شمار می‌روند. انجمن عکاسان جنب نگارخانه فرهنگ در خیابان دورشهر واقع شده و برای اطلاعات بیشتر هم می‌توانید با شماره‌های ۳۷۸۳۸۸۶۶ و  ۳۷۸۳۸۸۶۷ تماس بگیرید.

*سینما

اگر عشق سینما هستید و دوست دارید فیلمساز شوید، کلاس‌های انجمن سینمای جوانان قم پذیرای شماست.

این انجمن که حالا سی‌وپنج سالی می‌شود در زیر چتر حمایت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند، به دلایلی مثل شهریه مناسب، مدرسان باتجربه و حمایت از هنرجویان مستعد برای فیلمسازی از بیشتر مؤسسات آموزش فیلمسازی یک سر و گردن بالاتر است. کم نبودند کسانی که روزی هنرجوی این انجمن بودند و حالا به فیلمسازان شناخته شده‌ای تبدیل شدند.

انجمن سینمای جوان قم برای تابستان امسال، کلاس‌های «عکاسی»، «فیلمبرداری»، «فیلمنامه‌نویسی»، «تدوین» و «جلوه‌های بصری و اصلاح رنگ» را تدارک دیده که با توجه به شیوع کرونا، کلاس‌ها را با ظرفیت محدود و از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح برگزار می‌کند.

این انجمن در خیابان بلوار امین، کوچه ۲۱، پلاک ۳ واقع شده و ۳۰ تیر آخرین فرصت ثبت‌نام در کلاس‌های این انجمن سینمایی است. برای اطلاعات بیشتر هم می‌توان با شماره ۰۹۱۲۷۵۲۴۱۱۹ تماس گرفت.

*کانون پرورش فکری

امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم ۵۰ ساله می‌شود و به رکورد نیم قرن آموزش و مهارت آفرینی می‌رسد.

کلاس‌های امسال کانون هم مثل همیشه در شعب ده گانه این مرکز در خیابان‌های بلوارامین، نیروگاه، بلوار ۱۵ خرداد، پردیسان، شهرک امام حسن، بلوار شهید دل آذر، خیابان ۱۹ دی، امامزاده ابراهیم و شهرک قدس برگزار می‌شود.

امسال سبد دوره‌های آموزشی کانون، متفاوت‌تر و متنوع‌تر از هر سال شده و به کارگاه‌های فرهنگی، هنری، علمی، ادبی و فن‌آوری تقسیم می‌شود.

پرورش خلاقیت، بازی‌های بومی و گروهی، کاردستی، دست سازه(چرم دوزی، ساخت بدلیجات، قلاب بافی)، شطرنج و حال خوش زندگی که شامل آموزش مهارت‌های خودباوری، خوش‌بینی، شاد بودن، جرئت‌مند بودن، ارتباط مثبت، امیدوار بودن، هوش هیجانی و زندگی معنوی می‌شود، در سبد کارگاه‌های فرهنگی کانون قرار دارند.

سبد آموزشی کارگاه‌های هنری کانون هم شامل نقاشی، طراحی، رنگ و بازی، سفالگری، خوشنویسی، کاشی معرق، عکاسی، سلفژ(مهارت صداسازی)، انیمیشن، بازیگری(کودک و نوجوان)، کارگردانی، چهره پردازی، نمایش خلاق، فیلمسازی، فیملنامه نویسی، نمایشنامه نویسی و موسیقی می‌شود.

همچنین محاسبات ذهنی(چرتکه)، ریاضی آسان(آی مت)، رباتیک و الکترونیک، زیست شناسی و نجوم، کارگاه‌های علمی کانون را تشکیل می‌دهند و آموزش برنامه نویسی(اسکرچ)، فتوشاپ، پاورپوینت، ورد و تدوین فیلم در کارگاه‌های فن‌آوری دنبال می‌شود.

شعر و قصه، نوشتن خلاق، داستان، نقالی، خوانش متون ادبی(شاهنامه‌خوانی، حافظ خوانی، سعدی خوانی، مولاناخوانی)، ویراستاری و خبرنویسی از جمله دوره‌های آموزشی کارگاه‌های ادبی این مجموعه به شمار می‌روند.

امسال واحد بزرگسال هم در کانون پرورش فکری راه اندازی شده و بخشی از کلاس‌ها مثل حال خوش زندگی، دست سازه(چرم دوزی، ساخت بدلیجات، قلاب بافی)، شاهنامه خوانی، خوانش متون ادبی، عکاسی و چهره پردازی منحصر به رده کودکان و نوجوانان نیست و عموم افراد می‌توانند در این کارگاه‌ها شرکت کنند.

فرصت ثبت‌نام در کلاس‌های متنوع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم محدود است و برای اطلاع از جزئیات برگزاری کلاس‌های مجازی و حضوری می‌توان با شماره ۳۲۳۱۷۴۵۹ تماس گرفت.

*مدرسه اسلامی هنر

یکی دیگر از مراکز آموزش فرهنگی و هنری در شهر، مدرسه اسلامی هنر است که پیش‌تر، دوره‌های آن برای طلبه‌های حوزه برگزار می‌شد اما امسال درهای این مجموعه بر روی عموم مردم گشوده شده و همه می‌توانند در کلاس‌های تابستانی این مدرسه با شهریه مناسب شرکت کنند.

مدرسه اسلامی هنر برای تابستان امسال کلاس‌های «نویسندگی خلاق»، «ویراستاری»، «فیلمنامه»، «کارگردانی»، «عکاسی»، «خوشنویسی»، «تذهیب» و «نقاشی» را در سبد آموزشی خودش چیده و نکته قابل توجه اینکه، شرکت در دوره‌های آموزشی این مدرسه ویژه علاقه‌مندان بالای ۱۷ سال است.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام به سایت reg.isoa.ir مراجعه کنند یا برای اطلاع از جزئیات بیشتر با شماره ۳۷۸۳۰۸۱۱ تماس بگیرند.

نوشته های مشابه
رشد ۲۱ درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز در بافت فرسوده قم
دفاتر تسهیل‌گری در محله‌های «لب چال» و «زنگارکی» قم افتتاح می‌شود
افزایش ۸۵ هزار مترمربعی فضای سبز در پردیسان قم
ناوگان سازمان اتوبوس‌رانی قم مجهز به سیستم سرمایشی است
وقوع ۴۰ درصد حوادث موتورسواران قمی در شب‌ها
آخرین اخطار شهرداری به آپارتمان‌های فاقد پایان‌کار پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.