دلایل افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت قطار قم-تهران/ کاهش ۹۰ درصدی تعداد مسافران بهواسطه کرونا
به گزارش «شهر بیست» به نقل از تسنیم قم، محسن اعتماد با اشاره به افزایش قیمت بلیت قطار قم-تهران اظهار داشت: قرار بود در این مدت افزایش قیمتی در خصوص قیمت بلیت در این مسیر اتفاق بیفتد، هر چند تلاشهای زیادی صورت گرفت تا قیمت بلیت را در مبلغ چهار هزار تومان نگاهداریم اما با شرایط فعلی در افزایش هزینهها، امکانپذیر نشد.
مدیرکل راهآهن قم با بیان اینکه علیرغم افزایش هزینههای سوخت در چند سال گذشته، تعرفههای بلیت قطار در قم هیچگونه افزایش قیمتی نداشته است، افزود: این موضوع در صورتی رخداده که رقم چهار هزار تومان در مسیر قم- تهران بسیار پایین بود و کفاف هزینههای سنگین را نمیداد.
وی تصریح کرد: در واقع وجود هزینههای بالای نگهداری راهآهن، سبب افزایش ۴۰ درصدی قیمت قم- تهران شد و در حال حاضر قیمت بلیت قم تهران ۷ هزار تومان تعیینشده که در برابر هزینههای حملونقل جادهای بسیار ناچیز است.
اعتماد با تأکید بر اینکه هزینههای تاکسی و اتوبوس در مسیر قم به تهران در چند سال گذشته رشد چند برابری داشته است یادآور شد: امروز با وجود مبلغ تعیینشده این رقم برای سفر ریلی بسیار پایین است و همچنان توجیه اقتصادی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: راهآهن در زمره بخش خصوصی است و این بخش مدتها قبل به دلیل افزایش بالای هزینههای نگهداری درخواست تعیین تعرفههای جدید را داده بود که بهتازگی مصوب و اجرایی شد.
مدیرکل راهآهن قم عنوان کرد: در جلساتی با حضور اعضای شورای عالی ترابری کشور و سازمان حمایت از مصرفکنندگان این قیمت بررسی و مصوب شد، هر چند تقاضای افزایش قیمت بیش از این بود، اما راهآهن تلاش کرد قیمت در همین حد مصوب نگاه دارند.
وی با بیان اینکه قیمت تمامشده بلیت قطار قم به تهران ۲۰ هزار تومان است و شرکت خصوصی ۱۳ هزار تومان کمتر از مبلغ تمامشده را دریافت میکند، اضافه کرد: این موضوع تفاوت چشمگیری را نشان میدهد و باید برای آن فکری کرد و مسئولان ردیف اعتباری تعریف کنند.
مدیرکل راهآهن قم خاطرنشان کرد: هزینههای ناوگان و بهرهبرداری و نگهداری به دلیل سن بالای راهآهن بالاست و از مرکز شهر قم به سمت تهران با قیمت پایینی در تردد است، این افزایش قیمت ربطی به کرونا و کاهش مسافران نداشته است.
وی اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا با رعایت پروتکلهای بهداشتی و ضدعفونی کامل تجهیزات مشارکت خود را نشان دادهایم و همراهی خوبی در حمل بار و مسافر در این مدت انجام گرفت.
اعتماد گفت: در حال حاضر ضریب اشتغال قطار قم تهران ۶۰ درصد است و بهزودی افزایش مییابد، همچنین ۱۰ رام قطار رفت و برگشت در مسیر قم –تهران در حرکت است البته کرونا، کاهش ۹۰ درصدی مسافر در حملونقل ریلی قم را به همراه داشته است.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Friday, 27 December , 2024