گفت وگوی خواندنی خردسال هفت ساله حافظ ۲۲ جزء قرآن به همراه پدر و مادرش:

موفقیت خردسالان در نتیجه همراهی والدین است/ مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بستری برای کشف استعدادهاست

شهر بیست/ در گوشه و کنار این کشور استعدادهایی وجود دارد که کمتر دیده می شوند؛ مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) فرصتی را فراهم کرده که همه اهالی قرآن یک بار در سال دور هم جمع و دیده می شوند.
موفقیت خردسالان در نتیجه همراهی والدین است/ مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بستری برای کشف استعدادهاست
شناسه : 2048 | انتشار : 22 دی 1397   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست به نقل از دارالقرآن امام علی(ع)، در گوشه و کنار این کشور استعدادهایی وجود دارد که کمتر دیده می شوند؛ مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) فرصتی را فراهم کرده که همه اهالی قرآن یک بار در سال دور هم جمع و دیده می شوند.

فرناز عباسی متولد سال ۹۰،‌ یکی از این استعدادهای دیده نشده است؛ کودکی از نیشابور که حافظ ۲۲ جزء قرآن کریم است و می تواند با صوت و لحن زیبا قرآن را بخواند و به روش موضوعی پاسخگو باشد.

ابتدا درباره نحوه آموزش و حفظ قرآن با ابراهیم عباسی پدر فرناز که کارشناس مدیریت دولتی است به گفت وگو پرداختیم؛ مشروح گفت وگوی ما با وی در ادامه می آید:

*فرزند شما از کجا شروع کرد و تاکنون چه مقام هایی را کسب کرده است؟

از چهار سالگی کلاس های جامعه القرآن را در نیشابور رفت، پنج سالگی گواهی نامه روخوانی و روان خوانی قرآن و سپس مدرک تجوید عمومی را اخذ و شروع به حفظ قرآن کرد و پس از گذشت ۱۴ ماه، ۲۱ جزء را حفظ کرد.

در مسابقه محاسبات سریع ذهنی(آی کیو مس) در خراسان رضوی اول شد، در مسابقات آموزش وپرورش نیشابور در رشته حفظ ۱۰ جزء در قسمت حسن حفظ ۱۰۰ و در مجموع ۹۷ را کسب کرد و اول شد و در رشته پنج جزء مسابقات کشوری اوقاف و سازمان تبلیغات از ۱۰۰، ۹۲ را کسب کرد و در کنگره جهانی شعر خیام دو بار مقام آورده است.

در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سال جاری در رشته ۲۰ جزء، ۸۶ ونیم و در رشته ۱۰ جزء، ۹۸ را کسب کرد وموقعیت آیات را هم بیان کرد.

*به چه شکل حفظ می کند؟

ابتدا روزانه نیم صفحه حفظ می کرد و اکنون روزی یک صفحه قرآن را یک ساعت قبل از رفتن به مدرسه حفظ می کند بیشتر هم می تواند اما طبق برنامه و به همراه شماره صفحه، سوره، سمت، موقعیت آیات و شماره آیه حفظ می کند.

انواع نرم افزارهای صوت و لحن و کتاب های تفسیر را برای او تهیه کردم و در خودرو هم قرآن داریم و با این وجود به درسش هم لطمه ای وارد نشده است.

برای خودش موقعیت یابی می کند و رمز می گذارد لذا برای آیات مشابه مشکل ندارد؛ برنامه اش این است که تا رمضان آینده، کل قرآن را حفظ و تثبیت کند و سپس کتاب «قرآن در عمل» را بنویسد.

*چرا فرزندتان را برای آموزش قرآن فرستادید؟

از اول دوره دبیرستان مجموعه کامل نوارهای ترتیل استاد منشاوی را گرفتم اما موفق به حفظ نشدم؛ گوش می کردم و در هر موضوعی مانند نماز و ولایت آیه ای حفظ هستم به همین دلیل راه را برای فرزندم هموار کردم.

*تأثیر مادر در حافظ شدن و موفقیت فرناز چه میزان بود؟

همه مؤسسه ها تلاش کردند اما ۹۰ درصد کار با مادر است؛ مادرش بخاطر فرناز سر کار نرفت و بسیار جدی، مقرراتی و پیگیر است و با وجود یک فرزند سه ساله دیگر، ایرادهای وی را در قرآن با مداد رنگی و مشکی مشخص کرده که بیشتر تمرین کند و هر صبح از وی می پرسد.

کلاس حفظ هفته ای یک جلسه بود که در آن دو سؤال می پرسیدند و وقتش گرفته می شد از جزء دوم در خانه با وی کار کردیم.

موفقیت خردسالان کار یک نفره نیست و با وجود اینکه کسی در خانواده ما حافظ نیست اما خانوادگی تلاش کردیم تا فرناز حافظ شود.

*تأثیر قرآن در زندگی شما چه بوده است؟

رضایت از زندگی، جلوگیری از اسراف، سحرخیزی و توکل بیشتر به خدا را از قرآن داریم؛ زندگی ما از وقتی قرآن را شروع کردیم صد درصد متفاوت شده است؛ وقتی با دید قرآنی به زندگی نگاه کنیم تجملات کنار می رود و قناعت جای آن را می گیرد لذا رضایت از زندگی داریم کما اینکه برخی با وضعیت مالی خوب رضایت از زندگی ندارند.

*سحرخیزی چقدر به دخترتان کمک کرده است؟

اگر حفظ قرآن را صبح انجام ندهد بعد از ظهر به برنامه اش نمی رسد؛ یک صفحه را صبح پیش از رفتن به مدرسه حفظ می کند و نماز را در مدرسه می خواند و ساعت ۱۴ می آید و پس از ناهار استراحت می کند و سپس با مادرش دو تا دو جزء ونیم مرور می کند و همراه تفریح و بازی تکالیف را انجام می دهد.

بعد یکی دو ساعت تلویزیون و ورزش در خانه و معاشرت با اقوام دارد و یک روز در میان بوستان می رود و شب ها با مادرش مسجد می رود.

*درست هست که برخی می گویند که اگر خردسالان حفظ قرآن را زود شروع کنند ممکن است آسیب بینند؟

اگر آموزش خردسالان روی اصول باشد و از بازی و تفریح عقب نمانند و روحیه شان خراب نشود لطمه ای به آنان وارد نمی شود.

 اگر برای فرزندان تلاش شود همه می توانند موفق شوند ضعف ها به این دلیل است که آموزش ها در کشور کمرنگ یا ضعیف است یا برنامه ریزی شده نیست.

سخت گیری هم باعث می شود که کودک همان روز، طبق برنامه یک صفحه را حفظ کند اما نمی تواند در محافل درست ارائه دهد لذا با برنامه ریزی طبق استعدادها باید عمل کرد.

*چگونه اقدام می کنید که فرزندتان یک بُعدی نباشد؟

هفته ای یکی دو بار با هم غذا درست می کنیم تا از روحیه کار گروهی عقب نماند.

از سه سالگی به بعد خطرها و طریق استفاده از لوازم برقی در خانه مانند چرخ گوشت، آبمیوه گیری و پنکه را یکی یکی به وی آموزش دادیم واز چهار سالگی کتاب داستان برایش می خریدم.

شرایط داشتن استقلال را برایش فراهم کردیم به گونه ای که جوایزش را در یک کارتن نگه داشته تا بعدها به شاگردانش بدهد، پول هایش را هم خودش نگه می دارد و از ابتدا بزرگ به وی نگاه کردیم تا با اعتماد به نفس باشد.

از مسئولان مؤسسه مشکات هم که همکاری و ریسک کردند و او را در همه محافل و مراسم ها بردند تا با اجرا در محافل مختلف آشنا شود و از مسئولان دبستان بهاره سلیمی که همکاری کردند و برای رفتن به کلاس ها و انجام تکالیف سخت نگرفتند تا بتواند به مسابقات قرآنی برسد، تشکر می کنم.

ما تاکنون مسابقه کشوری نرفته بودیم، در مسابقات بچه ها اعتماد به نفس پیدا می کنند و خودشان را می آزمایند؛ مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) برای ما تجربه خوبی بود.

***

شهربانو رحمانی مادر فرناز که دارای مدرک کارشناس مدیریت دولتی است هم به یک پرسش ما پاسخ می دهد:

*چه اقدامی انجام دادید که فرزندتان توانست قدم در حفظ قرآن بگذارد؟

اخلاق خوب، آرامش در خانه و نبود جر وبحث سبب می شود محیط خانه برای کودک آرام و امن باشد و بتواند به موفقیت برسد و مسیر یادگیری را برای آنان هموار می کند ما هم سعی کردیم چنین محیطی را ایجاد کنیم.

همچنین با آمدن فرزند دوم به نحوی رفتار کردیم که حس حسادت وی برانگیخته نشود وتفاوت بین دختر و پسر قائل نشدیم و تا پسرم کوچکتر بود و متوجه نمی شد دخترم را بیشتر تحویل می گرفتیم.

من هم بسیاری از اوقات سی دی قرآن همراه کار خانه گوش می کردم و سعی بر دائم الوضو بودن زمان شیردهی و الان دارم و وقتی نوزاد بود با صدای قرآن آرامش می کردیم به نظرم این ها سبب موفقیت دخترم شد.

از مسئولان هم می خواهم برای آینده کشور، به افراد قرآنی بیشتر بها دهند.

***

گفت وگوی ما با فرناز عباسی هم در ادامه می آید:

*کلاس چندمی؟

دوم ابتدایی.

*چند جزء قرآن را حفظ هستی؟

۲۱ جزء از اول و جزء ۳۰.

گفتم اول قرآن را تمام کنم بعد از حفظ هم می خواهم بروم کلاس زبان انگلیسی و کلاس رایانه.

*می خواهی در آینده چه شغلی را انتخاب کنی؟

دکتر زنان.

*چرا؟

تا آنها که بچه ندارند بچه بیاورند.

*رابطه ات با برادرت چطور است؟

خوبه؛ دوستش دارم.

*چی یادش دادی؟

خودم که وقت نمی کنم ولی هر چی از تلویزیون بشنود حفظ می کند، اگه وقت کنم یادش می دهم.

*چه وسایلی در اتاقت داری؟

چند تا دایرة‌المعارف علوم قرآنی، قلم قرآنی، کتاب های ترجمه، تخت، کمد و لپ تاپ دارم.

*به کسانی که در مسابقات برنده نمی شوند، کمک می کنی؟

یک سری رفتم در حرم امام رضا علیه السلام جایزه ام را به بچه های کوچک دادم.

*خودت نمی خواستی؟

نه چون خودم جایزه زیاد دارم.

*چه وقت هایی جایزه ات را به دیگران می دهی؟

وقت هایی که می بینم دل شان می شکند.

*مامان و بابا برای موفقیت تو چه کارهایی کردند؟

من اول گفتم قرآن را می خواهم شروع کنم به من کمک کنید؛ آن ها هم دارند به من کمک می کنند.

*چی شد که دلت خواست شروع کنی؟

وقتی که حنانه خلفی را در تلویزیون دیدم، داشت قرآن می خواند.

*مگه چطور می خواند؟

چون قشنگ می خواند، او را که دیدم دوست داشتم.

*در مدرسه هم قرآن می خوانی؟

خیلی از دوستانم در مدرسه می گویند فرناز برای ما قرآن بخوان من هم می روم قرآن می خوانم؛ آنها خیلی دوست دارند؛ مامان یکی از دوستانم در مدرسه مان کار می کند من را دوست دارد، می برد در کلاس ها نشان بچه ها می دهد و وقتی بچه های مدرسه دیدند که من رفتم مؤسسه مشکات، گفتند ما هم می خواهیم برویم که حافظ قرآن شویم.

*خوشحالی که الگو شدی؟

بله.

*دوست داری در مسابقات امام علی(ع) هم جایزه بگیری؟

من علاقه زیادی به جایزه ندارم ولی داداشم خیلی دوست دارد.

*پس چرا قرآن می خوانی؟

به جایزه علاقه ندارم اما به قرآن علاقه دارم.

*چرا به قرآن علاقه داری؟

کلاً دوست دارم.

*چون تشویقت کردند، دوست داری؟

کلاً از اول دوست داشتم، تشویقم کردند بهتر دوست دارم؛ یک کتاب می خواهم بنویسم قرآن در عمل که وقتی ما داریم قرآن می خوانیم چطور عمل کنیم.

*می خواهی در این کتاب چه مطالبی بنویسی؟

هنوز ننوشتم، از پدرم راهنمایی و کمک می گیرم که بعد از حفظم بنویسم.

*از قرآن چی یاد گرفتی؟

(با تأمل می گوید) معنی نصف بیشتر قرآن این هست که اگر نماز نخوانید اصحاب جنود می شوید و به جهنم می روید و اگر کار خوب بکنید و مؤمن باشید و عمل صالح انجام بدهید، بهشت می روید؛ این را یاد گرفتم و اینکه در قرآن نوشته به پدر و مادر خوبی کنید.

*نماز هم می خوانی؟

بله در مدرسه می خوانم.

*چرا چادر سر می کنی؟

مامانم اصلاً بعضی وقت ها می گوید سرت نکن ولی به زور سرم می کنم. از وقتی مشهد رفتیم و چادر خریدم دیگه سر کردم. چادر رو دوست دارم؛ کلاً دوست دارم مامان باشم و کارهای بزرگ بکنم؛ وقتی بچه بودم با مامانم می رفتم کلاس خیاطی بچه های دیگه می رفتند بازی می کردند ولی من نمی رفتم می گفتم می خواهم جای مامانم بشینم.

*در پایان از بیت های خیام هم برای ما بخوان.  

«دی کوزه گری بدیدم اندر بازار       بر پاره گلی لگد همی زد بسیار 

وان گل به زبان حال با او می گفت     من همچو تو بوده ام مرا نیکو دار»

«در کارگه کوزه گری رفتم دوش      دیدم دو هزار کوزه گویا و خموش

ناگه یکی کوزه برآورد خروش        کو کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش»

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه
جدیدترین آمار بیماران کرونایی قم
افزایش مراجعات سرپایی با علائم کرونا در قم
نگرانی ستاد ملی مبارزه با کرونا از برگزاری برخی مجالس و تجمع‌ها در قم
اجباری برای حضور دانش آموزان قمی در مدارس وجود ندارد
با جوان امروز نمی‌توان با نسخه چهل سال قبل رفتار کرد/ نباید از تحولات روز عقب بمانیم/ با آسیب‌های فرهنگی برخورد امنیتی نکنیم
پخش ۴ ویژه برنامه شهادت حضرت زهرا(س) از بقاع متبرکه قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.