طلبه‌ای که کام مردم را شیرین می‌کند

شهر بیست/ یکی از طلاب حوزه علمیه قم علاوه بر تحصیل در حوزه، در تولید شیرینی و مواد غذایی نیز فعالیت دارد و توانسته در این زمینه با خلاقیت و تحقیق، ۹ اختراع خود را به ثبت برساند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
طلبه‌ای که کام مردم را شیرین می‌کند
شناسه : 12942 | انتشار : 08 مهر 1398 - 18:12   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری مهر قم گفت‌وگویی از روح‌الله یارمحمدی با عنوان «طلبه‌ای که کام مردم را شیرین می‌کند» منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام سید حیدر طبسی طلبه‌ای که تولید کننده انواع شیرینی با مواد طبیعی بدون هیچ‌گونه مواد شیمیایی است و برای این ادعا هم گواهی‌نامه اختراع به ثبت رسانده و هم یک شرکت فناور با ۳۰ پرسنل راه‌اندازی کرده است.

این طلبه جوان در طول گفتگوی خود نشان داد به همان اندازه که به مسائل بالینی و غذایی انواع شیرینی و مواد مغذی تسلط دارد، به همان مقدار هم برای سلامت و آرامش جسمی و روانی و گسترش کارآفرینی و اشتغال‌زایی جامعه دغدغه طلبگی داشته و تنها نسخه شفا بخش حل معضلات عمیق جامعه را اقتصاد مقاومتی معرفی می‌کند و اعتقاد راسخ دارد که یک طلبه مؤثر و مبلغ واقعی کسی است که بتواند لذت و نکته‌های دین را در لایه‌های زیرین جامعه جاری کند تا مردم اسلام را به عنوان یک دین کامل باور کنند.

گفت‌وگوی صمیمی ما را با این مدیر یکی از شرکت‌های فناور عضو پارک علم و فناوری استان قم که با زیّ طلبگی علم و اجتهاد را در حوزه تخصصی خود پیوند داده و برآیند را التیام بخش نیازهای مردم کرده در ادامه می‌خوانید.

 

*محصولات شما چه تفاوتی نسبت به شیرینی‌های مشابه دارد که مزیت فناورانه آن محسوب شود؟

تفاوت شیرینی‌های تولیدی ما هم در نوع مواد اولیه است و هم در سبک تولید و فراوری است. خمیرمایه انواع شیرینی‌ها آرد نول است. چرا که آرد نول تنها آردی است که با ترکیب و میکس به همراه مواد اولیه تولید شیرینی استاندارد ملی به حالت تخمیر و حجیم در بیاید.

ایده‌ای را طراحی و سپس اجرا کرده‌ایم که آرد گندم کامل (سبوس دار) جایگزین آرد نول شود

این یک قاعده کلی در شیرینی‌پزی در دنیاست؛ اما گروه تولیدی ما این قاعده را زیر سؤال برده و با روش‌های کاملاً اختراعی و مطابق با آخرین دستاوردهای علمی و با استفاده از آورده‌های علوم دینی شیرینی‌های جایگزین را تولید و عرضه می‌کند.

شیرینی‌هایی که از آرد نول تهیه می‌شود برای تخمیر و پف کردن نیاز به شکر سفید، روغن مارگارین و یا پارافین، سفیده تخم مرغ، جوش شیرین، بکینگ پودر و… دارد که برای تهیه شیرینی باید باهم مخلوط شوند و برای تردی و شیرین شدن هم نیاز به رنگ دهنده‌های شیمیایی و اسانس دارند اما مشکل این نوع شیرینی‌ها این است که آن‌قدر مخلوط نمی‌شوند و یا بهتر بگویم آن‌قدر طبیعی و استاندارد پف نمی‌کنند که قابل هضم و جذب در بدن باشد و طی فرایندی این عدم جذب شدن زمینه‌ساز انواع بیماری گوارشی، قندی، کم خونی، پوکی استخوان و حتی بعضاً سرطان زاست.

 

 

*این مواد که اشاره کردید جزو مواد اولیه شیرینی است مگر می‌شود یک نفر شیرینی تولید کند و از این موادی که نام بردید استفاده نکند؟

بگذارید موضوعی را مطرح کنم که هم حساب کار دست شما بیاید و هم ارزش اختراع گروه ما بیشتر جلوه پیدا کند. مسئله این است که اگر آرد نول را از مبحث شیرینی‌پزی بگیریم رسماً تمام قنادان دنیا بیکار می‌شوند و دیگر هیچ شیرینی تولید نمی‌شود؛ یعنی اگر کار ما این بود که آرد نول را پایه غذایی خود قرار می‌دادیم و بدون مواد شیمیایی و افزودنی شیرینی تولید می‌کردیم شاهکار کرده بودیم. اما چون ما آرد نول را پایه غذایی مناسب برای هضم و جذب غذا در بدن نمی‌دانیم، فراتر رفته و ایده‌ای را طراحی و سپس اجرا کرده‌ایم که آرد گندم کامل (سبوس دار) جایگزین آرد نول شود و مدعی شدیم که ما نباید به این نوع آرد هیچ ماده افزودنی و شیمیایی حجم دهنده و ترد کننده اضافه کنیم.

با این حساب ما هم روش تولید را از اساس تغییر دادیم و هم مواد کاملاً طبیعی با پایه گیاهی را جایگزین مواد شیمیایی کرده و با نوع پخت و همزنی منحصر به فرد خود شیرینی طبیعی و گیاهی تولید می‌کنیم.

 

*آیا از تردی و شیرینی محصولات شما نسبت به محصولات مشابه کاسته شده است؟

نه؛ این نظر شما درست نیست. از نظر بسیاری شکر به طور معمول طعم دهنده به شیرینی است اما همین شکر سفید زمینه‌ساز افزایش قند خون است و بسیار سخت جذب بدن می‌شود ما به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای که از ساقه گیاه نیشکر درست می‌شود استفاده می‌کنیم و طعم شیرینی کاملاً طبیعی و گیاهی می‌کنیم و قند خون مصرف کننده متعادل می‌ماند.

به قول طلبه‌ها «ان قلت» می‌آورم واقعیت این است که هنوز قانع نشده‌ام. شما گفتید که آرد نول توانایی تخمیر و حالت حجم یافتگی دارد و موادی هم که در شیرینی‌های معمول وجود دارد هم به این شکل یابی کمک می‌کنند. سؤال من این است آیا شیرینی شما مانند شیرینی‌های موجود حجم و پف پیدا می‌کند؟

(با خنده) خب من که نباید فرمول خود را لو بدهم. شیرینی‌های ما با نام فالوذج هم وجود دارد. اتفاقاً شیرینی‌های ما هم به اندازه کافی و کامل حجم پیدا می‌کند و هم بسیار راحت الحلقوم و قابل هضم است و مانند شیرینی‌های معمول خرده‌های آن و چربی‌های معمول در داخل گلو نمی‌ماند که مصرف کننده احساس ناراحتی و بد مزاجی کند.

 

*به نظر هزینه تمام شده شیرینی‌های شما از شیرینی‌های معمول بازار بالاتر باشد؟

شیرینی‌های تولید ما با شیرینی‌هایی که از مواد اولیه با کیفیت و درجه یک استاندارد ملی تولید می‌شود یا پایین‌تر است یا نهایتاً هم قیمت است.

 

*واکنش همکاران شما در صنف قنادی و شیرینی نسبت به طرح و تولید شما چه بوده است؟

واقعیت این است که بسیاری از قنادان به نوع ترکیب مواد اولیه و فرایند تولید ما ایراد وارد می‌کنند و آن را غیر ممکن می‌دانند؛ اما با ۹ ثبت اختراع روش تولیدی خود را از لحاظ علمی و عملی ثابت کرده‌ایم. البته ما با هیچ‌کس قصد تقابل نداریم. مشی طلبگی ما اجازه نمی‌دهد دنبال خودنمایی و انحصارطلبی باشیم. روش تولید ما در واقع اشاعه سبک زندگی به رنگ خداست پس لزومی ندارد مانع شیوع و ترویج آن باشیم. به همکاران خود پیشنهاد کرده‌ایم که بیایند تحت لیسانس روش تولیدی ما را انجام دهند تا به سلامت واقعی جامعه کمک کنند.

 

*یکی از کارهای بسیار سخت شما فرهنگ‌سازی استفاده از چنین شیرینی‌هایی است برای معرفی کار خود چه اقدامی کرده‌اید؟

برای ما سلامت جسم و آرامش روحی مردم بسیار مهم و اصل است. مردم ما می‌خواهند سالم زندگی کنند و همه ما وظیفه داریم با معرفی مواد غذایی سالم و آسیب‌های مواد غذایی موجود به این موضوع کمک کنیم.

بستنی و سوهان را با روش انحصاری تولید می‌کنیم و  برای اولین بار در کشور برند «حلال طیب» را ثبت کردیم

برای این کار ما یک کتاب جامع که حاصل آخرین دستاوردهای علمی بین‌المللی علم پزشکی و طب اسلامی – ایرانی به نام «بازگشت به سبک زندگی به رنگ خدا» طراحی و تألیف کردیم. در این کتاب نه تنها مواد غذایی مضر و عوارض آن را معرفی کردیم بلکه مواد غذایی سالم جایگزین را نیز مطرح کرده و با ساخت و تولید منبع غذایی سالم و طیب عملاً ارزش غذایی جایگزین را نشان دادیم.

 

*اکنون چه تعداد نیروی کار دارید. ظاهراً در بخش آموزش هم فعال هستید؟

واحد تولید ما برای ۳۰ نفر اشتغال‌زایی کرده است. در ۲۳ رشته مختلف از جمله آشپزی، تولید بستنی، کلوچه‌پزی، قنادی، سوهان‌پزی، پخت انواع و اقسام نان، تخمیر و… هم تحت نظارت اداره کل فنی و حرفه‌ای قم فعالیت داریم. کارآموزانی که در آموزشگاه ما دوره ببینند و بتوانند گواهینامه دریافت کنند، تضمین اشتغال و استخدام داشته و می‌توانند نیروی رسمی شرکت ما شوند.

 

*همه این رشته‌های آموزشی شما در انحصار و اختراع خودتان است؟

قطعاً همین‌طور است. ما ۱۴ ثبت اختراع و برند داریم؛ که ۹ برگ آن ثبت اختراع است و البته طرح‌های جدیدی دیگری هم داریم که در وقت مقتضی و به مرور فرایند ثبت اختراع آن را انجام می‌دهیم. ما حتی بستنی و سوهان را با روش انحصاری خود تولید می‌کنیم. ما برای اولین بار در کشور برند «حلال طیب» را به نام خود ثبت کردیم.

 

*ظاهراً جنابعالی به غیر از دروس حوزه دانشجوی دانشگاه هم بوده‌اید؟

بله بنده در رشته فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحصیل کردم از همان ابتدا کار بالینی و پزشکی با زیربنای آیات و روایات برای درمان تغذیه‌ای بیماران انجام دادم که حاصل آن تولید مقاله بین‌المللی ISI شد.

 

 

*برای دست یابی به ایده‌های فناورانه خود چه مقدار زمان گذاشتید؟

بنده بیش از ۱۵ سال است که روزی ۱۶ ساعت کار می‌کنم.

 

*با این حساب شما به درس و بحث طلبگی وقتی نمی‌گذارید و مشغول برنامه‌های اقتصادی هستید؟

محور مباحث و تحقیقات بنده بررسی جامع اطعمه و اشربه در روایات و فقه جامع اسلامی است. سؤال شما یک نکته مهم دارد. من شما از می‌پرسم الآن مهم‌ترین مسئله کشور چیست. مگر مشکل اساسی کشور مسائل اقتصادی نیست. مگر حضرت آقا بر لزوم ترویج و توسعه اقتصاد مقاومتی تأکید نفرموده‌اند. حتی ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب، اقتصاد مقاومتی را اصل قرار دادند و نارسایی اقتصادی را بر فرهنگ جامعه تأثیرگذار دانستند؛ الآن تکلیف مهم نیروهای انقلابی توجه به اقتصاد آن هم اقتصاد مقاومتی است.

اجتهاد یعنی تمام مضامین و مفاهیم علوم دینی را در دسترس و کف جامعه قرار دهیم. با این تفاسیر اگر یک طلبه بتواند با رفتار و عملکرد خود مرهمی بر مشکلات اقتصادی مردم بگذارد، می‌تواند جامعیت و حقانیت دین مبین اسلام را در توانایی حل نیازمندی‌های مردم اثبات کند.

الآن مردم کسی را دوست دارند که عامل باشد. تبلیغ هم باید عملی باشد. امام صادق(ع) به مضمون فرموده‌اند که مردم با رفتار علما به اسلام گرایش پیدا می‌کنند؛ واقعیت این است که در حال حاضر مردم گوششان پر از حرف‌ها و موعظه‌هایی است از صنوف مختلف علمی و مذهبی مطرح می‌کنند. آیا پزشکی که خودش نوشابه می‌خورد قابل پذیرش است؟ بنده وظیفه دارم به عنوان یک طلبه، با توصیف یک مواد غذایی طیب و سالم و ذکر آسیب‌های مواد غذایی مضر و ساخت جایگزین‌های آن ارزش‌های اسلام را عملاً به مردم معرفی و تبلیغ کنم.

نوشته های مشابه
شهرداری قم سهم نیم‌درصد نهاد کتابخانه‌های عمومی را پرداخت کند
پوستر دهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر قم رونمایی شد
پوستر مسابقات معارفی قرآن کریم رونمایی شد
کتابخانه «شهدای خدمت» روستای لنگرود قم افتتاح شد
استاد حسین نوروزیان درگذشت
«رویداد ملی قهرمان» در قم برگزار شد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.