سید حمید لاجوردی:

سینمای کودک نیازمند حمایت است/ جشنواره فیلم کودک باید به شناسایی استعدادهای شهرستانی منتهی شود

شهر بیست/ این بازیگر سینما و تئاتر با بیان اینکه جشنواره‌های فیلم باید رسالت اصلی خود را شناسایی استعدادهای شهرستانی قرار دهند، گفت: سینمای کودک سینمای پایه است و نیاز به حمایت دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سینمای کودک نیازمند حمایت است/ جشنواره فیلم کودک باید به شناسایی استعدادهای شهرستانی منتهی شود
شناسه : 11462 | انتشار : 02 شهریور 1398 - 17:30   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ستاد خبری سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان قم، سید حمید لاجوردی در رابطه با برگزاری جشنواره‌های مختلف فیلم در سطح استان‌ها، اظهار کرد: اساسا جشنواره اگر به صرف دادن و گرفتن جایزه باشد، هر دو طرف هنرمند و برگزارکنندگان جشنواره باخته اند.

این بازیگر قمی افزود: اگر هدف جشنواره از سوی برگزارکنندگان فقط ایجاد یک رزومه کاری باشد و این ادعا مطرح شود که ما هم در ایران جشنواره کودک داریم، این حرکت فقط در سطح می ماند، یک هیاهو ایجاد می‌شود و پولی خرج می‌شود اما اتفاق مثبتی نمی‌افتد و به نقطه و سرخط می‌رسیم.

وی با بیان اینکه جشنواره ها محلی برای هم‌افزایی هنرمندان است، تصریح کرد: در این جشنواره ها، هنرمندان باید مبادله و مراوده آموزشی داشته باشند.

این مدرس و بازیگر تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: اگر هنرمندان و هنرجویان تازه کار و صاحب فکر در این جشنواره ها شناسایی می‌شوند، جشنواره به هدف خود رسیده است.

لاجوردی با تاکید بر اینکه اگر جشنواره های سینمایی و هنری به شناسایی افراد با استعداد منتهی شوند در مسیر اصلی خود حرکت کرده اند، افزود: در مورد جشنواره کودک هم باید اهداف جشنواره مشخص شده و در همان مسیر حرکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه در جشنواره فیلم کودک و نوجوان باید به شناخت کودک و رشد در تکنیک ها برسیم، افزود: نیروهایی که سال‌ها در این حوزه کار کرده اند شناسایی شوند و اگر این هدف در این جشنواره ها پیاده می شود، می‌توانیم بگوییم به هدف خود رسیده‌اند.

لاجوردی افزود: متاسفانه امروز فرایند حرفه ای سینما در مملکت فقط به تهران ختم شده است و به استعدادهای شهرستان‌ها بهایی داده نمی‌شود.

این هنرمند قمی تصریح کرد: اگر جشنواره‌ها هدفی نداشته باشند و صرفا برای یک جنبه ظاهری و صوری و برای بیلان کاری ایجاد می‌شود، فایده ای ندارند.

به گفته وی، شناسایی استعدادهای شهرستان‌ها باید به عنوان بخش جانبی جشنواره در این حوزه وجود داشته باشد، به این صورت که در کنار فیلم هایی که در جشنواره کودک در همه استان ها اکران می‌شود باید این امکان فراهم شود که امکان نمایش فیلم های استان‌های مختلف هم فراهم شود.

لاجوردی خاطرنشان کرد: اینکه افرادی که شناخته شده هستند و جایگاه دارند، در این جشنواره ها دوباره معرفی شوند و جایزه دریافت کنند فایده ای ندارد و هیچ انگیزه ای برای افرادی که در شهرستان ها هستند، ایجاد نمی‌کند.

این بازیگر قمی با تاکید بر اهمیت توجه به استعدادهای شهرستان، تصریح کرد: در قالب اجرای جشنواره ها باید به هر استانی سهمیه داده شود و افرادی برای شناسایی فیلم های بهتر وجود داشته و همه امور در انحصار تهران قرار نداشته باشد.

لاجوردی در ادامه با اشاره به وضعیت سینمای کودک در ایران، گفت: سینمای کودک در ایران نداریم، سینمایی که کودک را جذب کند و مثلاً از سینما به کودک حس وطن پرستی و انسانیت منتقل کند در ایران وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه سینمای جهان قهرمان سازی می‌کند، تاکید کرد: سینمای جهان قهرمان هایی که باب طبع خودشان هست خلق می‌کنند و به خورد جهان می دهند اما این اتفاق در سینمای ایران رخ نمی دهد.

به گفته این هنرمند قمی، سینمای کودک نیاز به حمایت دارد چرا که سینمای پایه است و بسیار از ابعاد جامعه را می تواند تحت تاثیر خود قرار دهد.

نوشته های مشابه
تبیین عناصر اساسی مشارکت در نظام مردم‌سالاری دینی
«روز قم» ثبت ملی شد
ضرورت رسیدگی به وضعیت سایت‌های نخاله‌های ساختمانی شهرداری قم
محور قدیم سلفچگان ساوه بهسازی می‌شود
برگزاری ششمین مرحله اردوی «فکر و ذکر» در قم
یازدهمین دوسالانه نگارگری استان قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.