ماه گرفتگی جزئی بامداد چهارشنبه در قم قابل مشاهده است

شهر بیست/ مدیر مؤسسه نجوم و علوم اسلامی کبریا از مشاهده ماه گرفتگی جزئی در بامداد چهارشنبه در قم خبر داد و گفت: نماز آیات از حدود ۱۵ دقیقه بامداد چهارشنبه واجب می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ماه گرفتگی جزئی بامداد چهارشنبه در قم قابل مشاهده است
شناسه : 9824 | انتشار : ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، سید رضا قلمکاریان اصفهانی اظهار کرد: ماه گرفتگی در ایران بامداد چهارشنبه ۲۶ تیرماه به صورت جزئی قابل رؤیت است و ۶۵ درصد ماه در منطقه مرکزی کشور گرفته و وارد سایه کامل می‌شود.

وی گفت: ماه حدود ساعت ۲۰ و ۶ دقیقه روز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه طلوع می‌کند و در ساعت ۲۳ و ۱۶ دقیقه وارد نیم سایه می‌شود که زمان ورود به نیم سایه تغیرات نور در سطح ماه قابل رؤیت نیست.

مدیر مؤسسه نجوم و علوم اسلامی کبریا ادامه داد: از حدود ۱۰ دقیقه بامداد ۲۶ تیرماه آثار نزدیک شدن به سایه بر روی ماه پدیدار می‌شود و در ساعت ۳۵ دقیقه بامداد چهارشنبه وارد سایه می‌شود.

وی اظهار داشت: حداکثر گرفتگی ماه حدود ساعت ۲ بامداد است و حدود ساعت سه و ۲۸ دقیقه از سایه خارج می‌شود و تا حدود ساعت سه و ۵۰ دقیقه هنوز آثار تیرگی بر سطح ماه قابل مشاهده است.

قلمکاریان اصفهانی گفت: به دلیل اینکه ماه از نیم سایه خارج نشده است ماه از ۱۰ دقیقه بامداد روز چهارشنبه تا ۱۰ دقیقه به چهار با ۶۵ درصد گرفتگی قابل رؤیت است.

وی اظهار کرد: در قم مکان‌های مختلفی برای رصد اعلام شده است که از جمله می‌توان به معابر گنبد سبز در محدوده گلزار شهدا که رصد عمومی انجام می‌شود از ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه و رصدخانه امام علی(ع) اشاره کرد.

مدیر مؤسسه نجوم و علوم اسلامی کبریا گفت: نماز آیات از حدود ۱۵ دقیقه بامداد روز چهارشنبه واجب می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اقامه نماز آیات واجب است می‌توان به جماعت برگزار کرد بنابراین بهتر است در مساجد اقامه نماز به صورت جماعت انجام شود.

قلمکاریان اصفهانی بیان کرد: گروه‌های رصدی می‌توانند با شماره ۳۲۹۳۶۳۱۱ الی ۱۵ جهت هماهنگی شرکت در برنامه‌های رصدی تماس حاصل کنند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های تابستانی برای دانش آموزان افزود: کلاس‌های نجوم برای دانش آموزان در ایام تابستان برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
کسب رتبه نخست منطقه یک قم در ارزیابی شاخصه‌های مدیریت بحران
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.