یک کارشناس مذهبی عنوان کرد

ویژگی‌های رفتاری امام رضا(ع)

شهر بیست/ یک پژوهشگر دینی به سیره اجتماعی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: امام وقتی به سمت مردم به حرکت در می‌آمدند همیشه خودشان را مرتب می‌کردند، علاقه بسیاری به معطر کردن خود داشتند، بسیار صدقه می‌دادند و برای مهمان احترام خاصی قائل بودند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ویژگی‌های رفتاری امام رضا(ع)
شناسه : 9808 | انتشار : ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸   پرینت

سمیه اکبری‌فرد، کارشناس و مبلغ مذهبی در گفت‌وگو با «شهر بیست»، ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت رضا(ع)، به القاب و ولادت این امام رئوف اشاره کرد و گفت: بنا بر گفته مورخان، حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) در یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ قمری در مدینه به دنیا آمده اند. نام این امام رئوف، «علی» نام دارد که در واقع سومین امامی هستند که بعد از امیرالمومنین، ایشان علی نام گرفتند.

وی با بیان اینکه رضا، صابر، وفی، صادق، رضی، زکی و ولی از القاب و ابوالحسن کنیه امام هشتم شیعیان است، تصریح کرد: پدرشان امام موسی ابن جعفر(ع) و مادر حضرت، یک بانوی مکرمه به نام نجمه که بانوی خردمند و طاهره که از اشراف عجم بودند.

وی ادامه داد: اختلافاتی در باب فرزند این امام رئوف وجود دارد اما نزدیک ترین اقوال این است که حضرت یک فرزند به نام حضرت جواد (ع) بیشتر نداشتند که این را امام در پاسخ به سوال حنانه ابن سدیر می‌فرمایند: بدان که مرا جز یک فرزند نخواهد بود ولی خداوند به او فرزندان فراوانی عطاء می‌کند.

این محقق دینی اظهار داشت: امام رضا (ع) به فرزند سرزمین غربت خطاب شده است که خیلی جاها شنیده شده که امام رضا غریب است.

این نویسنده کتب دینی، به زندگی عبادی حضرت اشاره کرد و گفت: حضرت رضا(ع) در دوران جوانی بسیار به عبادات می‌پرداختند و بعد از نماز صبح، تا هنگام طلوع آفتاب به سجده می‌رفتند و روایت است در طول شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواندند و سجده شکر را خیلی بعد از نماز تاکید داشتند.

وی افزود: همچنین مأنوس بودن حضرت با قرآن، یکی دیگر از زیبایی‌های زندگی عبادی این امام رئوف است که در روایت آمده است که هر سه روز یک بار ختم قرآن می‌کردند. همچنین درباره روزه گرفتن امام بسیار آمده است.

اکبری فرد، به ثواب زیارت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در باب فضیلت زیارت امام رضا(ع)، حر عاملی با تکیه بر روایاتی، انتخاب زیارت ثامن الائمه(ع) را به سایر ائمه را برتر می‌شمارد و در روایاتی آمده است که زوار حضرت امام رضا (ع) در آخرت، برترین درجه را دارند.

این کارشناس مذهبی افزود: با توجه به تأکیداتی که به ثواب زیارت کربلا آمده است اما روایت است حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) روزی از امام جواد (ع) سوال کردند که بین زیارت کربلا و بارگاه پدرتان در توس، حیران شده ام و دستور شما چیست: امام در پاسخ فرمودند در اینجا درنگ نما و سپس به با حالت اشک فرمودند: زائر قبر امام حسین(ع) بسیار هستند اما مزار پدرم زائر کم دارد.

اکبری فرد همچنین به روایتی از امیرالمؤمنان(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) فرموده اند: به زودی مردی از فرزندان من به زهر و از روی ظلم در خراسان شهید خواهد شد. او هم نام من است و پدرش هم نام موسی ابن عمران. هر کس او را در غربت زیارت کند، حق تعالی گناهان گذشته و آینده او را حتی اگر به عدد ستارگان آسمان و قطرات باران و برکت درختان باشد می آمرزد.

وی به زیارت این امام رئوف در قیامت به سمت زوار خود اشاره کرد و گفت: در روایات آمده است که امام رضا(ع) فرمودند: «هر کس در غربت به زیارت من بیاید، روز قیامت به زیارتش می‌آیم». همچنین روایت معروفی است که حضرت در سه جا به زیارت زائر و دستگیری از او می‌آید: «هر کس از راه دور به زیارت من آید، در روز قیامت در سه موضع نزد او هستم که هول و ترس آن مواضع عظیم باشد. ابتدا در هنگام دادن نامه اعمال، نزد صراط و میزان و سنجش اعمال.»

این پژوهشگر دینی به سیره اجتماعی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: امام وقتی به سمت مردم به حرکت در می‌آمدند همیشه خودشان را مرتب می‌کردند و علاقه بسیاری به معطر کردن خود داشتند و بسیار صدقه می‌دادند و احترام گذاشتن به مهمان از ویژگی‌های این امام رئوف بود. همچنین قطع نکردن سخنان دیگران در هنگام صحبت کردن، رد نکردن حاجات دیگران در صورت توان، تبسم داشتن، عدم آزار زبانی و دیگر فضایل از سیره‌های اجتماعی و اخلاقی امام بوده است.

نوشته های مشابه
راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
نقش مؤثر تبلیغات شهری در رعایت مسائل فرهنگی
پیاده‌روهای خاکی پردیسان در سال‌های آینده سنگ‌فرش می‌شود
دولت مشکل حقوقی و قراردادی پروژه مونوریل را حل کند
پارکینگ خیابان امام خمینی تا پایان سال افتتاح می‌شود
تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم/ دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.