اهالی «قمپز» در محفل شعر «نارنجک»

شهر بیست/ پنجمین محفل شعر طنز «نارنجک» با حضور جمعی از طنزپردازان قم و مشهد و با موضوع «استبداد دوران رضاخان» در موزه زنده صحن نو در مشهد برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اهالی «قمپز» در محفل شعر «نارنجک»
شناسه : 9782 | انتشار : ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، پنجمین محفل شعر طنز «نارنجک» با حضور جمعی از طنزپردازان قم و مشهد و با موضوع «استبداد دوران رضاخان» در موزه زنده صحن نو در مشهد برگزار شد. اغلب اشعار این شب شعر به موضوعاتی نظیر کشف حجاب، تجددگرایی و غرب‌زدگی و شاعرکُشی و قتل هنرمندانی همچون میرزاده عشقی در عصر رضاخان اختصاص داشت.

حجت‌الاسلام محمد حسینی، محمد غفاری، فرهاد موحدی و سید جواد میرصفی از طنزپردازان محفل «قمپز» بودند که با حضور در جمع طنزپردازان خراسانی به شعرخوانی پرداختند.

مخاطبان این محفل اشعاری با گویش‌های شیرین قمی، مشهدی، نیشابوری و … شنیدند. همچنین مناظره شاعرانه «میرزاده عشقی» و «رضاخان» توسط شاعران طنزپرداز محمد حسین رحیمی و سید امین موسوی از دیگر بخش‌های برنامه بود.

در این مراسم جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی از جمله حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس، وحید جلیلی مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ، محمد کاظم کاظمی عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حمید عشقی دبیر انجمن‌های ادبی خراسان رضوی نیز حضور داشتند.

 

اهمیت گسترش برنامه‌های طنز ادبی در سطح کشور

حجت‌الاسلام پژمانفر ضمن تشکر از برگزار کنندگان این محفل گفت: جای خالی چنین جلساتی در سطح کشور به شدت احساس می‌شود و امیدوارم شاهد برگزاری محفل‌های ادبی در تمامی محلات و شهرهای کشور باشیم.

در ادامه، محمد کاظم کاظمی، شاعر برجسته و عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با مطرح کردن بحث شیوه برخورد شاعران مختلف با پادشاهان و اهمیت عبرت آموزی از تاریخ شعر فارسی، به بیان اشعاری در این باره پرداخت و توضیح داد: «در طول تاریخ برخی شاعران بودند که همچون سعدی، پادشاهان را به عدل و داد نصیحت می‌کنند. مثل این بیت که می‌گوید: به نوبت‌اند ملوک اندرین سپنج سرای/ کنون که نوبت توست ای ملک به عدل گرای. اما در مجموع در تاریخ شعر فارسی شاعران محدودی داریم که از براندازی شاهان بگویند و سرگذشت عبرت‌آموزی از آنان ترسیم کنند که از نمونه‌های درخشان آن می‌توان به ناصرخسرو و سنایی اشاره کرد. اما با این همه تاریخ به ما نشان داده است که همانطور که ناصر خسرو و سنایی و شاعران انقلابی ما گفته‌اند در نهایت دستگاه ظلم پادشاهان برچیده می‌شود.»

در پایان، وحید جلیلی مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با تاکید بر اهمیت پرداختن هنرمندان به ماجرای قیام گوهرشاد، گفت: «قرآن کریم در سوره «شعرا» ابتدا به وصف شاعران می‌پردازد و شاعر مطلوب قرآن کسی خوانده می‌شود که در مسیر دادخواهی با مردم همراه شود و ماجرای قیام گوهرشاد از مصادیق بارز این دادخواهی است. خوشبختانه در سال‌های اخیر اتفاق خوبی افتاده و هنرمندان نیز وارد این عرصه شدند.»

بازدید حضار از موزه زنده زیارت و یادآوری خاطرات تلخ و شیرین مشهد آن روزها پایان بخش پنجمین محفل شعر طنز نارنجک بود.

 

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.