«زن‌آقا» نقد شد

شهر بیست/ کتاب «زن آقا» نوشته زهرا کاردانی در بیست و سومین عصرانه داستان حوزه هنری قم نقد و بررسی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«زن‌آقا» نقد شد
شناسه : 9619 | انتشار : ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، کتاب «زن آقا» که روایتی از یک سفر تبلیغی نوشته زهرا کاردانی است، با حضور مرضیه نفری منتقد و جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به داستان در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست ادبی، افسانه بختیاری‌نژاد مجری کارشناس در توضیحی درباره کتاب آن را داستان خانواده ۴ نفره یک روحانی دانست که برای تبلیغ به یکی از روستاهای جنوب ایران سفر کرده‌اند.

در ادامه زهرا کاردانی نویسنده کتاب در معرفی خود گفت: من تحصیلکرده گرافیک هستم اما با این وجود بیشتر جوایزی که در دوره دانشجویی و آغاز به کارم کسب کردم در حوزه ادبیات بود و حالا هم در جامعه الزهرا نویسندگی خلاق تدریس می‌کنم. همچنین در حال تکمیل کتابی هستم که به مستندسازی حادثه منا می‌پردازد.

وی درباره کتاب زن آقا نیز گفت: این کار بیشتر یک مستندنگاری است. در ایام سفر هر روز اتفاقات را می‌نوشتم و بخشی از آنها را در فضای مجازی منتشر می‌کردم. وقتی به خانه رسیدم ۱۰ روز زمان برد تا متن را سر و سامان بدهم و به اسکلت‌بندی کتاب برسم. در سفرهای بعدی به این منطقه جزئیاتی را به متن اضافه کردم.

زن آقا پنجره غبارگرفته بین مردم و روحانیت را تمیز می‌کند

مرضیه نفری منتقد ادبی نیز کتاب زن آقا را راوایتی از یک سفر دانست و تصریح کرد: این کتاب بیشتر یک روایت است و المان‌های کامل یک سفرنامه را ندارد، مثلا صحبت چندانی از جغرافیا نمی‌کند و یا مکان‌های تاریخی و یا دیدنی را معرفی نمی‌کند، بیشتر خاطرات نویسنده را در بر می‌گیرد حتی مستندنگاری هم نیست. درست است که خیلی اتفاقات واقعی هستند اما به نظر من این کتاب یک اثر فوق‌العاده در روایت‌نویسی و گزارش‌نویسی یک سفر است.

وی در ادمه افزود: در توصیفات کتاب به جزئیات توجه بسیار شده‌است. طنز در کل کار جاری است و متن روان و ساده‌ای دارد. نویسنده در دفاع از سبک زندگی روحانیت و تبلیغ شعارهای گل درشت نمی‌دهد. خودگویی‌ها و زیر زبانی‌های نویسنده را در کار زیاد می‌بینیم و اتفاقات یک زندگی زورمره که کمتر در فضای مجازی می‌بینیم یا می شنویم را در این کار به وضوح دیده می‌شود.

نفری در ادامه دغدغه نویسنده را بی تاریخی و فرار از زمان دانست و خاطر نشان کرد: در این روایت بیشتر شاهد فلکولور و مردم‌شناسی یک منطقه از ایران هستیم. نویسنده در اثرش از فقر فرهنگی می‌گوید اما مردم را متهم نمی‌کند، او به دور از تعصب و داوری روایتگر اتفاقاتی‌ست که به چشم می‌بیند. اگر چه کتاب، داستان زن آقاست اما در آن یک روحانی و سید خوب را هم می‌بینیم. نویسنده یک دستمال دست گرفته و پنجره غبارگرفته بین مردم و روحانیت را تمیز می‌کند و در عین حال به شعور مخاطب هم احترام می‌گذارد.

کتاب «زن آقا» سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده‌است. این کتاب هم‌اکنون با چاپ هشتم در ۲۵۰۰ نسخه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته‌است.

نوشته های مشابه
حفظ خط B متروی قم ضروری است/ زیرگذر امام موسی صدر امسال احداث می‌شود
دولت به دنبال حذف خط B متروی قم/ شورا تحت فشار است
انتقاد شدید عضو شورای شهر قم از دولت/ می‌خواهند خط B مترو را هوا کنند/ به هیچ قیمتی از مترو نمی‌گذریم
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.