جدل به خاطر پول خرد/ نارضایتی قمی‌ها از نرخ جدید کرایه تاکسی

شهر بیست/ چالش تکراری و پر حرف و حدیث افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی امسال نیز همچون سال‌های گذشته مسافران و رانندگان را درگیر کرده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
جدل به خاطر پول خرد/ نارضایتی قمی‌ها از نرخ جدید کرایه تاکسی
شناسه : 9450 | انتشار : ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری مهر استان قم گزارشی به قلم زینب حیدری با عنوان «جدل به خاطر پول خرد/ نارضایتی قمی‌ها از نرخ جدید کرایه تاکسی» منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

گرانی وقتی فراگیر شود طبیعی است که تمام ساحت زندگی شهروندان را در بر می‌گیرد و یکی از معمول‌ترین آن افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل درون شهری مشخصاً تاکسی و اتوبوس است.

شهر قم نیز از این موضوع مستثنی نیست از همین رو اردیبهشت‌ماه بود که شهروندان به یکباره با افزایش ۳۰ درصدی کرایه‌ها مواجه شدند. یعنی، کرایه مسیری که تا پیش از آن ۹۰۰ تومان بود به هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافت. البته نرخ گذاری امسال یک تفاوت فاحش با سال‌های قبل داشت اینکه در تعرفه‌های سال ۹۸ یک گزینه به نام پرداخت آنلاین اضافه شده که برای شهروندان تخفیف ۵۰ تومانی را قائل شده است، به طوری که اگر شهروندی کرایه خود را آنلاین پرداخت کند به جای ۱۳۰۰ تومان، هزار و ۲۵۰ تومان می‌پردازد.

با گذشت حدود ۲ ماه از اجرای نرخ جدید کرایه‌ها اما مثل همیشه دو طرف قضیه ناراضی هستند، رانندگان از نبود پول خرد می‌نالند و مسافران از اضافه کرایه‌ای که رانندگان به جهت نبود پول خرد دریافت می‌کنند.

مهدی محمدی یکی از شهروندان قمی مهمترین مشکل خود را با سیستم تاکسیرانی نرخ گذاری نامناسب با توجه کمبود پول خرد می‌داند و می‌گوید: در شرایطی که می‌دانند پول خرد دست مردم نیست چرا نرخ‌ها به گونه‌ای تعیین می‌شود که شهروندان اعم از مسافر و راننده به زحمت بیفتند؟

بی توجهی تاکسیرانی به شکایات و اعتراضات موضوع دیگری است که ریحانه رضایی به آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: من بارها بابت تخلف رانندگان در دریافت کرایه با تاکسیرانی تماس گرفته‌ام، اما هیچوقت هیچ اثری از پیگیری‌ها ندیدم. اگر پیگیری صورت می‌گیرد آیا به عنوان کسی که متضرر شده نباید از آن مطلع شوم؟

حسین عظیمی دیگر شهروند قمی نیز همین مسائل را تکرار می‌کند و می‌گوید: یکی از دلایلی که سیستم حمل و نقل تاکسی‌های آنلاین را ترجیح می‌دهم آرامش روانی است که بابت پرداخت کرایه یا برخورد راننده ندارم. چرا که حتی اگر تخلفی از سوی راننده صورت بگیرد می‌دانم که پیگیری می‌شود. بارها پیش آمده که اگر راننده کرایه اضافه دریافت کرده بدون هیچ بحثی با پشتیبانی تماس گرفتم و هزینه به حسابم برگشته است.

به گفته او، علاوه بر کرایه‌ها و برخوردهای رانندگان وقتی به عنوان شهروند تجربه یک سفر خوب را می‌توانم بدون هیچ جنگ اعصابی تجربه کنم طبیعی است که به مرور تاکسی را از گزینه‌های پیش رو حذف می‌کنم. اما برخی مسیرها ناگزیر به استفاده از تاکسی هستم و تقریباً اکثر مواقع ناراضی هستم.

پول خرد، چالش جدی رانندگان تاکسی

حسینی یکی از رانندگان تاکسی هم از کمبود پول خرد گلایه مند است و می‌گوید: اول هفته به سختی مبلغی پول خرد تهیه می‌کنم اما پول خرد کم است، اگر کرایه اضافه بگیرم مسافر ناراضی است و اگر کمتر بگیرم متضرر می‌شوم، این همه در گرما و سرما برای مقداری پول حلال می‌دوم نمی‌خواهم برای ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومان مدیون کسی باشم.

اکبر حسینی از رانندگان خطی است که ضمن تأیید این موضوع اما انتقاد دیگری هم دارد، او می‌گوید: نرخ تاکسی‌های خطی مشخص است اما برای من که تاکسی گردشی هستم حداقل کرایه‌ای تعیین شده، برای تاکسی‌های گردشگری ملاک دستگاه تاکسیمتر است اما کدام تاکسیمتر؟

در گرما و سرما برای مقداری پول حلال می‌دوم نمی‌خواهم برای ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومان مدیون کسی باشم

به گفته او، وقتی مسیری طولانی‌تر از تاکسی‌های خطی را طی می‌کنیم مسافران با ما این بحث را دارند که حداقل کرایه برای شما ۱,۲۰۰ تومان تعیین شده و همین می‌شود نقطه آغاز درگیری لفظی راننده و مسافر. از همین رو عمدتاً یا راننده از کرایه ناراضی است یا مسافر.

این حرف درد و دل بسیاری از رانندگان تاکسی است، نبود پول خرد را جنگ اعصاب هر روزشان می‌دانند.

پول خرد نقد، کم است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم تلویحاً با پذیرش مشکل پراخت کرایه نقدی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: نرخ گذاری کرایه‌ها یک کار کارشناسی است، حقیقت این است که نمی‌توانیم به خاطر کمبود پول خرد کرایه‌ها را بیشتر از چیزی که هست افزایش دهیم چون در این صورت در صورت روند افزایش گرانی، در کمتر از چند سال هزینه کرایه تاکسی نیز افزایش سرسام آوری خواهد داشت.

مرتضی عزتی با بیان اینکه ۳۰ آیتم در نرخ گذاری کرایه‌ها لحاظ می‌شود، ادامه می‌دهد: علیرغم کمبود پول خرد در بازار اما تلاش کردیم تا از طریق کمیته امداد پول خرد مورد نیاز را برای رانندگان تأمین کنیم تا کمتر با مشکل مواجه شوند، از دیگر سو شهروندان نیز باید برای تأمین پول خرد تلاش کنند، چرا که میزان پول خرد در دست رانندگان نیز محدود است و قطعاً نمی‌تواند پاسخگوی همه مسافران باشد.

وی با تأکید بر اینکه اگر رانندگان کرایه اضافه از مسافران دریافت کنند در صورت شکایت مسافر این موضوع بررسی و پیگیری می‌شود، خاطرنشان می‌کند: یکی از طرح‌هایی که تاکسیرانی در اولویت برنامه‌های خود قرار داده پرداخت آنلاین کرایه از طریق QR کد و با گوشی‌های هوشمند است.

به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قم، این طرح به صورت آزمایشی روی ۲۰ دستگاه تاکسی در سطح شهر قم اجرا شده اما به دلیل تداخل این طرح با طرح قم کارت، اجرای آن را به تعویق انداختیم، تا پس از صدور کارت هوشمند شهروندی پرداخت کرایه نیز از این طریق اجرایی شود.

وی بدون اعلام تاریخ مشخص برای اجرای این طرح می‌گوید: به احتمال بسیار زیاد در آینده نزدیک این طرح اجرایی خواهد شد.

همه تلاش ما بر این است که بتوانیم پول خرد مورد نیاز رانندگان را تأمین کنیم

عزتی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از میزان شکایات و نارضایتی‌ها درباره نرخ جدید و برخور رانندگان وجود دارد یا خیر می‌گوید: از آنجا که پول خرد کم شده طبیعی است که اعتراضات افزایش می‌یابد اما این موضوع دست مانیست، همه تلاش ما بر این است که بتوانیم پول خرد مورد نیاز رانندگان را تأمین کنیم.

وعده تکراری و بی نتیجه هوشمندسازی تاکسیرانی در پرداخت کرایه و رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردمی از یک سو و نارضایتی مسافران و رانندگان از دیگر سو سبب شده تا ابهام در مدیریت و عملکرد تاکسیرانی در مسیر جلب رضایت شهروندان بیش از پیش خودنمایی کند.

به نظر می‌رسد شهرداری قم به عنوان یکی از نهادهای پیشتاز در مقابله با سیستم تاکسی‌های آنلاین هنوز نتوانسته‌اند آن گونه که باید و شاید رضایت شهروندان را در تأمین نیاز و توقعات آنها پاسخ دهد از همین رو است که گرایش و اقبال مردم روز به روز به تاکسی‌های آنلاین افزایش می‌یابد و در مقابل تاکسیرانی شهری با چالش‌های جدی تری مواجه شود؛ چالش‌هایی که هر روز بر مشکلات قبل می‌افزاید و تدابیر اتخاذی به سختی پاسخگوی بخشی از مطالبات است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.