روایت خواندنی از شکل‌گیری دارالقرآن علامه طباطبایی در قم

شهر بیست/ مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به شکل گیری این دارالقرآن، گفت: روزی در معیّت آیت الله سبحانی بودیم و به ایشان عرض شد که دوست داریم در قم، یک دارالقرآن تأسیس کنیم، ایشان منزل علامه طباطبایی را نشان دادند و فرمودند این خانه را خریداری کنید چراکه تفسیر المیزان نیز در همین مکان، نگارش شده و مناسب ترین مکان برای دارالقرآن است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
روایت خواندنی از شکل‌گیری دارالقرآن علامه طباطبایی در قم
شناسه : 9198 | انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، مرتضی نجفی قدسی ظهر امروز در مراسم گردهمایی اعضای هیئت مکتب النبی تهران که به مناسبت ایام ولادت حضرت معصومه(س) در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به آیه ۳۶ سوره نور«فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ»، گفت: این آیه در شأن خانه های اهلبیت است، خانه هایی به اذن خدای متعال، یاد و نام الهی به آسمان بالا می رود.

وی تصریح کرد: در امتداد این خانه‌ها، بیوت بزرگان و علمای اهل معرفت هم در مرتبه‌ای نازل‌تر شامل این آیه می‌شود.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی افزود: زمانی که خانه علامه را از ورثه ایشان خریداری کردیم، حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید به بنده فرمود آیه ۳۶ سوره نور را در کاشی کاری های ساختمان ثبت کنید و حقیقتا هم بیت علامه طباطبایی از مصادیق بارز این آیه شریفه است.

نجفی افزود: علامه طباطبایی یکی از نوادر روزگار و از شخصیت های بسیار بلند مرتبه در عالم تشیع بود که آثار ماندگاری نظیر تفسیر المیزان را نگارش کرد و به یادگار گذاشت.

وی با تأکید بر اینکه تفسیر المیزان در تمام کانون‌ها و حوزه‌های علمی تشیع و تسنن می‌درخشد، گفت: از صدر اسلام تاکنون چنین تفسیری بر قرآن نوشته نشده است. علامه شهید مطهری معتقد بود این تفسیر در یکصد سال آینده، تازه خودش را نشان خواهد داد و حضرت آیت الله جوادی آملی نیز فرمود این تفسیر تا قیامت باقی است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به شکل گیری این دارالقرآن، اظهار کرد: افزود: روزی در معیّت آیت الله سبحانی از این کوچه عبور می کردیم و به ایشان عرض شد که دوست داریم در قم، یک دارالقرآن تاسیس کنیم که ایشان منزل علامه طباطبایی را نشان دادند و فرمودند این خانه را بخرید چراکه تفسیر المیزان نیز در همین مکان، نگارش شده و مناسب ترین مکان برای دارالقرآن است.

نجفی قدسی تصریح کرد: در ادامه به منزل علامه مراجعه کردیم اما نوه ایشان گفتند فروشنده نیستیم، ما هم به ایشان عرض کردیم قصد نداریم که خانه را خراب کنیم و فقط قصد خریداری و بازسازی جهت ایجاد دارالقرآن و تداوم یاد و نام مرحوم علامه طباطبایی را داریم. به لطف خدا در کمتر از ۲۴ ساعت، این منزل خریداری شد و به عنوان یکی از شعب دارالقرآن امام علی با نام دارالقرآن علامه طباطبایی راه اندازی شد.

وی با اشاره به برنامه های برگزار شده در طول هشت سال گذشته، گفت: همواره دارالقرآن علامه طباطبایی میزبان علمای بزرگ و مراجع تقلید بوده است. همچنین دوره های متعدد تفسیر قرآن برگزار می شود و بیش از ۲۰۰ طلبه در ایام تحصیلی حوزه، در این مرکز قرآنی تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) یکی از کانون های مهم تفسیری در حوزه علمیه قم است، افزود: علامه طباطبایی همانطور که در زمان حیات بابرکت خود منشأ نور و برکت بود، بعد از رحلت نیز با راه اندازی دارالقرآن، این حرکت و برکت امتداد یافته است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی افزود: بیت علامه طباطبایی محل یادگیری علوم دینی نخبگان جهان تشیع نظیر شهید مطهری، شهید بهشتی و مراجع تقلید بوده است.

نجفی قدسی با اشاره به شخصیت معنوی علامه طباطبایی، گفت: دختر ایشان و همسر شهید قدوسی نقل می کرد که وقتی به همراه پدر به حرم حضرت معصومه(س) مشرف می شدیم، ایشان بعد از سلام به بانوی کرامت می فرمود شما هم پاسخ سلام بانو را شنیدید؟

وی تصریح کرد: علامه طباطبایی می فرمود ائمه معصومین(ع)، پاسخ سلام را می دهند اما فقط اهل معرفت این صدا را می شوند و اکثر افراد این شنوایی را ندارند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی افزود: یکی از بزرگان نقل می کرد که در ابتدای طلبگی از مرحوم علامه تقاضای ذکری کردم که ایشان «ذکر یونسیه» را تعلیم کرد، بنده نیز پاسخ دادم این ذکر را می‌دانم و ذکر دیگری تعلیم دهید، علامه گفت شما به این ذکر عمل کن و اگر آثارش پدیدار شد ذکر بعدی را می گویم، از ایشان پرسیدم آثارش باید چه باشد، علامه فرمود: آثارش باید این باشد که وقتی از خیابان عبور می کنی، صدای تسبیح درختان را باید بشنوی.

نجفی قدسی خاطرنشان کرد: دلیل علاقه مندی مراجع به بیت علامه طباطبایی و اینکه سالی چند مرتبه مکرر می آیند، بخاطر شخصیت کم نظیر علامه طباطبایی در عرصه علمی و معنوی است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.