صابر قدیمی در محفل «سرناد» عنوان کرد

ترانه باید بر اساس ملاک‌های زیبایی‌شناسی قابل نقد باشد

شهر بیست/ دهمین محفل ترانه‌سرایان استان قم با عنوان «سرناد» با حضور صابر قدیمی و جمعی از ترانه‌سرایان قمی حوزه هنری قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ترانه باید بر اساس ملاک‌های زیبایی‌شناسی قابل نقد باشد
شناسه : 9120 | انتشار : 13 تیر 1398   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، دهمین محفل ترانه‌سرایان استان قم با عنوان «سرناد» با حضور صابر قدیمی و جمعی از ترانه‌سرایان قمی در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.

صابر قدیمی مهمان این برنامه در ابتدای سخنانش ابراز خرسندی کرد که در عرصه ترانه ترانه‌سرایان قمی حرکت و جریانی را آغاز کرده‌اند که در صورت جدیت به موفقیت خواهد انجامید.

وی در ادامه به تقسیم‌بندی ادبیات در کتاب بوطیقا اشاره کرد و گفت: ارسطو در بوطیقا که نخستین کتاب درباره بلاغت و زیبایی‌شناسی است ادبیات را به سه بخش؛ حماسی، هنرهای نمایشی یا دراماتیک و ترانه یا لیریک تقسیم می‌کند. ارسطو در این کتاب «لیریک» را شعری دانسته که همراه ساز «لیر» خوانده می‌ شده‌است، درادامه تعداد دیگری از سازها هم به این عرصه وارد می‌شوند.

قدیمی در ادامه به سابقه ترانه در ایران اشاره کرد و گفت: در داستان بهرام گور در شاهنامه فردوسی برای نخستین بار به ترانه و ترانه‌سرایی در ایران اشاره ‌شده‌است. در این دوران افرادی در دربار به نوازندگی و خوانندگی مشغول هستند. به دنبال درخواست مردم از بهرام گور برای اجرای عمومی و وسیع خنیاگران، او در نامه‌ای از پادشاه هند می‌خواهد که ۵ هزار و به روایتی ۵۰ هزار خنیاگر به ایران بفرستد.

وی در ادامه به تاثیرگذاری و رواج ترانه در عصر مشروطه اشاره کرد و گفت: در دوران مشروطه شاعرانی همچون عارف قزوینی ترانه را همراه موسیقی می‌ساختند و برخی آثار با موسیقی اجرا می‌شد. در این عصر افرادی بودند که برای مردم روزنامه می‌خواندند، آنها ترانه‌هایی از جمله آثار میرزاده عشقی که در روزنامه‌ها منتشر می‌شد را را برای مردم می‌خواندند و مردم هم با آنها دم می‌گرفتند.

صابر قدیمی ضمن اشاره به کتاب «مبانی ترانه‌سرایی» نوشته  سعید کریمی به عنوان یک کتاب مرجع در عرصه ترانه، خاطر نشان کرد: به خاطر اقبال به ترانه در دوران مشروطه قالب مسمط بیشترین کاربرد را در این عصر داشته‌است. در مورد ترانه‌های این دوران باید به این نکته اشاره کرد که علاوه بر ترانه‌های عشقی، ترانه جنبه‌های اجتماعی و انتقادی هم می‌یابد.

وی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: ترانه نباید مشکل وزنی داشته‌باشد و این توجیه که برخی آثار چون بر اساس ملودی نوشته شده‌اند مشکلات وزنی دارند، پذیرفتنی نیست. ترانه باید بر اساس ملاک‌های زیبایی‌شناسی قابل نقد باشد.

در ادمه ترانه‌سرایان جوان قم آثار خود را در جمع حضار قرائت کردند. ترانه جامه بزرگی، علیرضا صبوری سرشت، علی جواهری، الهه ملکی، امیرعباس بختیاری، فاطمه سادات آل مجتبی، شیرین خسروی، سید جواد میرصفی و صدرا کاوه شاعرانی بودند که آثارشان را در این محفل قرائت کردند و نقد و نظر صابر قدیمی را درباره آثارشان شنیدند.

محفل سرناد با حضور ترانه‌سرایان و علاقه‌مندان به ترانه به صورت ماهانه و به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه
جدیدترین آمار مبتلایان کرونا در قم
آغاز واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۰ سال در روستاهای قم
اهدای اعضای بدن یک شهروند قمی به بیماران
غبار محرومیت از «باغ‌نو» می‌رود
قیمت جدید نان تا نیمه خرداد اعلام می‌شود
هنرمند پیشکسوت تئاتر درگذشت
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.