مراسم بزرگداشت صائب تبریزی در قم برگزار شد

شهر بیست/ مراسم بزرگداشت صائب تبریزی با حضور شاعران، دانشجویان ادبیات و علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مراسم بزرگداشت صائب تبریزی در قم برگزار شد
شناسه : 9037 | انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، در آستانه دهم تیر ماه روز صائب تبریزی، مراسم بزرگداشت این شاعر شهیر با حضور شاعران، دانشجویان ادبیات و علاقمندان به شعر و ادب فارسی در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مستندی ۱۵ دقیقه‌ای از زندگی، زمانه و اشعار صائب تبریزی پخش شد و پس از آن محمد غفاری، معاون فرهنگی حوزه هنری قم به بیان هدف برپایی این محفل پرداخت و با معرفی کتاب مجموعه مقالات صائب تبریزی، توجه به صائب را توجه به شعر اخلاقی و مضامین انسانی آن دانست.

حجت الاسلام جواد محمد زمانی که پیش از این در سال ۱۳۹۲ دبیر جشنواره صائب تبریزی بوده، دیگر سخنرانان این محفل بود. وی در ابتدا به معرفی اجمالی میرزا محمد علی صائب تبریزی پرداخت و ویژگی‌های اشعار سبک هندی و به ویژه اشعار صائب تبریزی را برای حاضران برشمرد. محمدزمانی توجه بیش از حد ادیبان و پژوهشگران تاریخ ادبیات بر سبک‌های خراسانی و عراقی را موجب غفلت از سبک هندی دانست و و خواستار توجه ویژه به آن توسط شاعران و اهالی ادبیات شد.

وی با اشاره به برخی از ابیات صائب تبریزی، شعر او را برگرفته از اندیشه و باورهای مردم و اجتماع خود دانست و تاثیرگذاری اشعار صائب بر عام و خاص را نیز حاصل این ارتباط با جامعه قلمداد کرد. بخش پایانی صحبت‌های حجت الاسلام و المسلمین جواد محمدزمانی فرایند نامگذاری دهم تیرماه به عنوان روز صائب تبریزی بود. اتفاقی که بر اساس روز تولد مرحوم استاد محمد قهرمان صائب‌پژوه نام‌آشنای کشور رقم خورده‌است و امید می‌رود که هر چه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سخنران بعدی این مراسم محمدرضا موحدی مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه قم بود. دکتر موحدی در ابتدا به معرفی زمانه صائب تبریزی پرداخت و درباره فعالیت‌های او در دوران شاه عباس و همزمان با اشغال بخشی از مناطق ایران توسط ازبک‌ها و عثمانی‌ها پرداخت.

وی، صائب تبریزی را شاعری پرکار و مضمون یاب معرفی کرد که در بخش‌های مهم تاریخی عصر خود به سرایش اشعاری اخلاقی، انسانی و عرفانی روی آورده‌است و رقم اشعار او را بر اساس مستندات بجای مانده بین ۸۰ تا ۳۰۰ هزار بیت دانست؛ همچنین صائب تبریزی را شاعری با اخلاق و پرارتباطات دانست که در اشعارش برخلاف بسیاری از شاعران گذشته، نام دیگر شاعران پیشتر از خود و یا هم عصر خود را به نیکی برده و از آن‌ها یاد می‌کند.

موحدی در ادامه به شیوه‌های زبانی اشعار صائب پرداخت و تاکید کرد که هرچند اشعار صائب از لحاظ زبانی، در نحو و جمله‌بندی با لغزش‌هایی همراه بوده‌است، اما شاعر خود را واعظی می‌داند که می‌تواند با رسانه شعر، حرف‌های اخلاقی و پندیات خود را به مردم ارائه کند و چه بسا تکرار برخی از مضامین و گفته‌هایش نیز به همین دلیل بوده‌است.

موحدی در پایان با خوانش برخی از ابیات صائب ویژگی‌های بیانی و زبانی اشعار او را شرح داد و به بررسی آن‌ها با اشاره به تکنیک‌هایی همچون شاهد مثال یا اسلوب معادله پرداخت.

حاضران در این نشست نیز در بخش پایانی برنامه به بیان نظرات و سوالات خود پرداختند و پس از آن به بازدید از نمایشگاهی پرداختند که در حاشیه نشست تدارک دیده شده بود.

در این نمایشگاه، تابلوهای معرفی صائب‌پژوهان برجسته به همراه کتاب‌ها و منشورات مختلف از دیوان صائب و مقالات و درس‌نامه‌های مرتبط با شعر و اندیشه او، در معرض نمایش قرار داده شده بود. نشست صائب پژوهی به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم برگزار شد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.