ویراژ مرگ در خطرناک‌ترین بلوار شهر/ افزایش تصادف منجر به فوت در قم

شهر بیست/ طی ماه‌های نخست امسال بیشترین تصادفات درون شهری منجر به فوت در قم، در بلوار آیت الله بروجردی رخ داده و این مسیر به یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های شهر قم تبدیل شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ویراژ مرگ در خطرناک‌ترین بلوار شهر/ افزایش تصادف منجر به فوت در قم
شناسه : 8964 | انتشار : ۰۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری مهر استان قم گزارشی به قلم هیفا پردل با عنوان «ویراژ مرگ در خطرناک‌ترین بلوار شهر/ افزایش تصادف منجر به فوت در قم» منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

با توجه به رشد زندگی شهرنشینی و رشد فزاینده خودروهای شخصی معضل ترافیک و آمار بالای تصادفات درون شهری از معضلات امروز جامعه شهری است؛ شاید ایران در منطقه جزو امن‌ترین کشورهای منطقه به لحاظ حوادث تروریستی باشد ولی متأسفانه به دلیل پایین بودن فرهنگ ترافیک شاهد آمار بالای حوادث ترافیکی درون شهری هستیم و روزی نیست که در تیتر نخست اخبار رسانه‌های مختلف خبرهایی از آمار تلفات و فوتی‌های ناشی از این حوادث نباشیم.

استان قم هم به دلیل رشد قارچ گونه خودروهای شخصی و رعایت نکردن دقیق فرهنگ ترافیک در خط مقدم حوادث ترافیکی و تصادفات درون شهری است. آمار بالای تصادفات در این استان را شاید به جرئت بتوان گفت که از آمار حوادث تروریستی هم بالاتر باشد. حال آمار حوادث ترسناک جاده‌ای استان قم بماند چرا که این استان در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته است و با توجه به ورود میلیون‌ها خودرو از محورهای مواصلاتی و منتهی به استان قم سبب شده آمار تصادفات جاده‌ای هم با رشد قابل توجهی همراه باشد.

وجود گره‌های کور ترافیکی در بعضی مسیرهای شهری و بلوارهای شهر قم؛ ویراژهای مرگ آور موتورسیکلت‌ها و هم‌چنین خودروها در برخی بلوارهای استان قم که جزو پرحادثه‌ترین مناطق این استان به شمار می‌رود از جمله این بلوارها را می‌توان بلوار آیت الله بروجردی را نام برد که باعث رشد ۲۹ درصدی آمار تصادفات منجر به فوت شده است؛ این آمار زنگ خطرناکی است که باید مسئولان شهری به آن توجه کنند.

چند روز گذشته بر اثر واژگونی یک خودرو در این بلوار باعث شد دو دختر جوان جان خود را از دست بدهند بلواری که به رغم خطرپذیری آن به لحاظ تصادفت شهری هنوز به دوربین مجهز نیست هرچند مسئولان حمل و نقل شهری قول نصب این دوربین‌ها را برای کاهش حوادث را در آینده‌ای نزدیک داده‌اند.

اما رشد بالای ۳۰ درصدی تصادفات درون شهری در ماهه‌های نخست سال ۹۸ با توجه به جمعیت استان قم قابل توجه بوده و در این میان باید به طور جدی پی برد که آیا زیرساخت‌های شهری شهر قم در رشد تصادفات شهری نقش دارد و یا نبود علائم و تجهیزات بازدارنده حوادث ترافیکی در این شهر با ضعف و مشکل اساسی روبرو است و یا اینکه هنوز فرهنگ ترافیک آن طور که باید در بین مردم جا نیفتاده که باید با این آمار وحشتناک تصادفات در استان کوچکی مانند قم روبرو باشیم.

ویراژ موتورسیکلت‌ها در بلوارهای شهری قم

یک شهروند قمی می‌گوید: بار ترافیک در بعضی بلوارهای این شهر را می‌توان بیشتر از شهرهای بزرگ کشور دانست، استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی و بسته شدن بعضی راه‌ها باعث ایجاد ترافیک شده است حال جدای از ترافیک باید شاهد ویراژهای غیرقانونی بعضی موتورسیکلت‌ها و حتی بعضی رانندگان بی‌ملاحظه هم باشیم.

رضا کرمی که یک ماه گذشته فرزند جوان خود را در یکی از بلوارهای این شهر از دست داده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در بعضی مسیرهای شهر قم مانند بلوار آیت الله بروجردی و حتی بعضی مسیرهای مرکزی و هسته شهر باید با ترس و وحشت بسیاری تردد کرد اخیراً فرزند دانشجوی من در هنگام تردد از این مسیرها دچار حادثه شد و در دم و سر صحنه جان خود را از دست داد دلیل این حادثه سرعت بالا و غیر مجاز راننده بود.

یک دانشجوی قمی نیز بیان می‌کند: موتورسواران و بعضی خودروهای شخصی فرهنگ شهری و شیوه درست رانندگی را شهر را زیر پا گذاشته و با ویراژهای خطرناک به خود و عابران پیاده صدمه می‌زنند که به نظر باید در فرهنگ رانندگی و ترافیک مردم بازنگری کرد و باید آموزش‌ها را در مدارس ابتدایی داد تا در آینده با فرهنگ ترافیک بیشتر آشنا شوند.

پریسا آخوندی که دانشجوی مدیریت فرهنگی است، می‌گوید: در بعضی بزرگراه‌ها و بلوارها رانندگان به ویژه جوانان با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کنند و به این فکر نیستند اگر جان خودشان برایشان مهم نیست به فکر جان مردم باشند و به جرئت می‌توان گفت با کم‌ترین اعتراض به آن‌ها این جمله را می‌شنویم که «ما بیمه هستیم و نگران خسارت نباشید» و در بلوار پر حادثه‌ای مانند آیت الله بروجردی هیچ علائم رانندگی و دوربینی نصب نشده است.

با توجه به مصاحبه‌های میدانی گرفته شده از مردم در سطح شهر به این مهم پی می‌بریم که نبود بعضی علائم بازدارنده ترافیکی و هم‌چنین نبود دوربین در بعضی بلوارها از جمله بلوار آیت الله بروجردی و نبود فرهنگ ترافیک مطلوب در بین بعضی رانندگان و موتورسیکلت‌ها باعث افزایش حوادث شهری در استان شده است.

رشد آمار تصادفات منجر به فوت در شهر قم

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان قم می‌گوید: طبق آخرین آمارها به ویژه در دو ماهه نخست ابتدای سال با آمار بالای تصادفات شهری روبرو بودیم به طوری که این آمار در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته با رشد ۳۰ درصدی روبرو بوده است.

بیشترین آمار تصادفات شهری در این استان به موتورسواران مرتبط می‌شود

سرهنگ حسن میرقیصری از وجود دو بلوار پر خط و پرحادثه نام می‌برد و بیان می‌کند: در دو ماه فروردین و اردیبهشت بلوار آیت الله بروجردی با ۲۹ درصد تصادف فوتی و بلوار شهید خداکرم با ۱۴ درصد فوتی جزو پرحادثه‌ترین مکان‌های شهر قم به شمار می‌روند.

وی افزود: در تصادفات فوتی در دو ماهه نخست سال ۹۸ آمار فوتی‌ها متأسفانه با رشد قابل توجهی روبرو بوده است ۲۱ درصد این فوتی‌ها در صحنه تصادفات و ۷۹ درصد در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند و طبق برآوردها دلایل مهم این حوادث عدم توجه به جلو ۳۶ درصد، تغییر مسیر ناگهانی ۲۷ درصد و همچنین ۲۹ درصد هم عدم رعایت حق تقدم بوده است.

رشد آمار تصادفات شهری قم از نگاه اورژانس ۱۱۵ قم

طی آمار به دست آمده از اورژانس ۱۱۵ قم به این مهم می‌رسیم که آمار تصادفات شهری در استان قم را رشد قابل توجهی روبرو بوده است در اردیبهشت‌ماه امسال ۴ هزار و ۶۱ مورد تصادف در استان رخ داده است که ۷۲۹ مورد آن جاده‌ای بوده و منجر به فوت ۱۵ نفر شده است.

طبق این آمار به دست آمده، بیشترین آمار تصادفات شهری در این استان به موتورسواران مرتبط می‌شود که بالای ۲ هزار مورد به ثبت رسیده است.

اما با بررسی‌های به دست آمده مشخص شده است که آمار تصادفات در بلوار آیت الله بروجردی قابل توجه بوده و شاید با توجه به اتصال قم به محورهای مواصلاتی ۱۷ استان مهم کشور و ورود میلیون‌ها خودرو در این محورها آمار تصادفات منجر به فوت در این بلوار قابل تأمل است بر همین اساس به سراغ مسئولان شهری و امور حمل و نقل شهرداری استان قم رفتیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم دلایل افزایش آمار تصادفات منجر به فوت در بلوار آیت الله بروجردی را سرعت غیرمجاز رانندگان عنوان می‌کند و می‌گوید: دلیل عمده تصادفات صورت گرفته در بلوار آیت الله بروجردی تخطی از سرعت مطمئنه است هر بلوار و با بزرگراهی بر اساس آیتم‌های مشخصی طراحی شده و میزان سرعت در آن باید رعایت شود در این بلوار سرعت مجاز تنظیم شده ۹۰ کیلومتر در ساعت است.

عباس ذاکریان می‌افزاید: بر این اساس اگر خودرویی سرعتی بیش از این سرعت حرکت کند دیگر نمی‌تواند کنترلی بر خودروی خود داشته باشد و حادثه رخ می‌دهد در طول این بلوار سرعت قابل اطمینان از طریق تابلوهایی برای رانندگان مشخص شده است.

به گفته وی، در بعضی تقاطع‌ها هم هشدارهایی نسبت به رعایت سرعت مجاز داده شده ولی عمده این حوادث بر اساس رعایت نکردن سرعت غیر مجاز و هم‌چنین کورس‌های سرعت خطرناک است که از سوی بعضی رانندگان گذاشته می‌شود و هم جان خود و جان دیگران را به خطر می‌اندازند.

نصب ۲۰۰ دوربین‌های ثبت تخلف و تصویربرداری

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم دلیل مجهز نبودن بلوار آیت الله بروجردی به دوربین‌های ثبت تخلفات و تصویربرداری را نوسانات ارزی عنوان کرده و بیان می‌کند: به دلیل شرایط نوسانات ارزی و مشکلات ارزی ناشی از آن در خرید تجهیزات مرتبط به دوربین‌های ثبت تخلف با مشکلاتی روبرو بودیم.

وی می‌افزاید: در بلوار آیت الله بروجردی دوربین‌هایی در ۳ مقطع در مسیر رفت و ۳ مقطع در مسیر برگشت راه‌اندازی می‌شود سامانه آن‌ها و دکل‌ها نصب شده است و تا چند روز آینده به طور کامل راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته معاون شهردار قم، این سامانه‌ها سرعت لحظه‌ای و هم سرعت میانگین را ثبت می‌کنند رانندگان حتی اگر در فاصله بین دوربین‌ها سرعتی بیش از سرعت تعیین شده داشته باشند طبق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.

ذاکریان اظهار می‌کند: نصب این دوربین‌های نظارتی و تصویربرداری با هدف اعمال بازدارنده برای جلوگیری از سرعت غیرمجاز رانندگان است و باعث خواهد شد رانندگان با سرعت مطمئنه در این بلوار تردد کنند هرچند رعایت اصول رانندگی و فرهنگ ترافیک چه با نصب دوربین و چه بدون دوربین باید از سوی رانندگان رعایت شود.

وی بیان می‌کند: راننده علاوه بر حفظ جان خود ملزم به رعایت جان دیگران است و با سرعت غیرمجاز به دلیل شیب این بلوار باعث صدمه زدن به جان افراد دیگر می‌شود.

موتورسواران عامل ۵۰ درصد تصادفات شهر قم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم می‌گوید: عامل ۵۰ درصد از تصادفات شهری در قم موتورسواران است که باعث ایجاد حوادث جرحی و فوتی هستند هم‌چنین این موتورسواران قوانین رانندگی را زیر پا گذاشته و از تجهیزات ایمنی مانند «کلاه ایمنی» استفاده نمی‌کنند و باعث رشد تلفات در استان قم می‌شوند.

ذاکریان بیان می‌کند: با توجه به اتصال استان قم به محورهای مواصلاتی جنوب، شرق و غرب و شمال کشور شاهد تردد روزانه چند میلیون خودرو هستیم و به طبع آن هرچه به تعداد این خودروها افزوده شود باید انتظار میزان تصادفات بیشتری در محورهای مواصلاتی قم باشیم و در داخل شهر تمهیداتی از سوی شهرداری برای کاهش بار ترافیک و تصادفات اتخاذ شده است.

در داخل شهر قم تمهیداتی از سوی شهرداری برای کاهش بار ترافیک و تصادفات اتخاذ شده است

وی افزود: شهرداری قم در داخل شهر با نصب سامانه تخلفات و ثبت سرعت غیرمجاز و هم‌چنین ثبت تخلفات رد شدن از چراغ قرمز، گردش به راست و هم‌چنین تردد در خطوط ویژه اتوبوس‌های شهری تمهیداتی دارد ولی خارج از استان قم مرتبط با پلیس راهور خواهد بود.

ذاکریان از خریداری ۲۰۰ دوربین نظارت تصویری از سوی شهرداری خبر می‌دهد و می‌افزاید: نصب این دوربین‌ها پوشش مناسبی برای نظارت بر مسیرها و محورهای داخل شهری است که از این ۲۰۰ دوربین تعداد ۹۰ دوربین در فاز نخست نصب و در فاز دوم ۵۰ و در فاز سوم هم ۱۱۰ دوربین در سطح شهر قم نصب و تجهیز خواهد شد.

وی اظهار می‌کند: دکل‌های دوربین‌ها نصب شده و در حال تأمین اعتبار این تجهیزات هستیم امید است با نصب این دوربین‌ها آمار تصادفات شهری استان قم و سرعت‌های غیرمجاز کاهش یابد.

تجهیز شهر قم به ۲ پارک آموزش ترافیک

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به لزوم آموزش فرهنگ ترافیک از بدو کودکی و در سنین پایین، می‌گوید: در برنامه آینده شهرداری ایجاد ۲ پارک آموزش فرهنگ ترافیک قرار گرفته است و تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بیان می‌کند: در حال رایزنی با آموزش و پرورش استان قم برای تجهیز پارک ترافیک هستیم و با مجهز شدن آن دانش آموزان با فرهنگ ترافیک آشنا می‌شوند هم‌چنین «پویش نه به موبایل» در فضای مجاز راه افتاده و با شعارهای آموزشی در سطح شهر رانندگان را با خطرناک مکالمه با موبایل حین رانندگی برحذر می‌کنیم.

به گفته ذاکریان، با توجه به شاخص‌های بررسی شده در زمینه آمار تصادفات و آمار مجروحان و فوتی‌ها در نظرسنجی اخیر استان قم در زمینه فرهنگ ترافیک در رده متوسط و میانه جدول در کشور قرار دارد.

نصب علائم ایمنی استاندارد در بلوار آیت الله بروجردی

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری قم نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: در بلوار آیت الله بروجردی با تلاش نیروهای سازمان با هدف نظم بخشی و افزایش سطح ایمنی برای تردد شهروندان در این مسیرها عملیات خط کشی بر اساس الگوهای استاندارد و آلبوم طراحی و نصب شده است.

علی نیک می‌افزاید: در بخش دیگری از تقاطع بلوار آیت الله بروجردی ۱۶ هزار متر خط کشی طولی و ۱۴۰ متر مربع نقوش و کف نویسی انجام شده و این تقاطع ایمن‌ترین تقاطع سطح شهر از نظر خط کشی و نصب علائم ترافیکی است.

به گفته این مسئول، هم‌چنین ۳۸۰ قطعه تابلوی انتظامی و علائم ایمنی با اعتبار ۵ میلیارد ریال نصب شده و از مردم می‌خواهیم هنگام تردد ضمن رعایت قوانین رانندگی با دقت بیشتری رانندگی کنند تا حوادث کم‌تری در این معابر رخ دهد.

اما در پایان گزارش و آمار معاون امور هماهنگی و عمرانی استانداری قم از تلفات و تصادفات بلوار آیت الله بروجردی داده که زنگ خطر و هشداردهنده است.

بلوار آیت الله بروجردی حادثه‌خیزترین مکان شهر قم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم می‌گوید: بلوار آیت الله بروجردی از نقاط حادثه‌خیز قم تبدیل و به دلیل رشد آمار تصادفات در این بلوار از زمان بهره‌برداری تاکنون وضعیت آن نگران کننده است و طبق آمارها شرایط تصادفات و آمار مجروحان و فوتی‌های حد فاصل قم به سمت پردیسان آمار بالایی داشته و نیاز به تشدید و اعمال قانون بیشتری نیاز دارد.

محسن بهشتی می‌افزاید: در طول زمان افتتاح این بلوار که ۱۰ ماه بوده بیش از ۶۰۰ مورد تصادف رخ داده که به ۱۲ کشته و ۴۱۵ نفر مجروح منجر شده است؛ پرحادثه‌ترین مسیر این بلوار لاین شرقی و پردیسان به داخل شهر قم و ۲ کیلومتر قبل از شهرک قدس که دارای شیب تندی است بررسی شده است.

به گفته وی، با توجه به آمار تردد در بزرگراه تهران، قم هم شاهد این حجم از تصادفات نیستیم؛ این بلوار عرض بیشتری از آزادراه تهران قم داشته و رانندگان حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت را رعایت نمی‌کنند و با سرعت بیش از ۱۳ کیلومتر کنترل خود را از دست داده و این عامل به حوادث بیشتری ختم می‌شود.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.