۳۸ درصد جرائم در قم مربوط به مواد مخدر است/ کاهش برگشت به زندان

شهر بیست/ مدیرکل زندان‌های استان قم از کاهش ۹ درصدی جمعیت کیفری در این استان طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: ۳۸ درصد جرائم در قم مربوط به مواد مخدر است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۳۸ درصد جرائم در قم مربوط به مواد مخدر است/ کاهش برگشت به زندان
شناسه : 8759 | انتشار : ۰۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، حجت‌الاسلام سید علی تهامی ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته قوه قضائیه بیان کرد: باید ارتباط مستمر و دو طرفه میان مردم و قوه قضاییه وجود داشته باشد تا بتواند برای مردم و مسئولان مثمرثمر واقع شود.

وی افزود: در زندان‌هایی که به روان درمانی و آموزش های ویژه از جمله آموزش قرآن پرداخته می‌شد، بازگشت مجدد زندانیان بین ۵ تا ۶ درصد بوده است.

مدیرکل زندان‌های استان قم با بیان اینکه با عفو گسترده مقام معظم رهبری در استان قم ۲ هزار و ۱۲۵ نفر مشمول عفو شدند، افزود: از میان عفو شدگان ۳۳ نفر خانم بودند و ۵۸۶ نفر تخفیف گرفتند و هزار و ۵۳۹ نفر آزاد شدند.

وی بیان کرد: طی یکسال گذشته جمعیت کیفری در استان قم ۹ درصد کاهش داشته است.

حجت الاسلام تهامی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی زندانیان موجب مساعدت در عفو و محکومیت آنها می شود، افزود: انجام اقدام‌های تأمینی و تربیتی برای کاهش بازگشت مجدد زندانی‌ها به بازداشتگاه از جمله سیاست‌های اتخاذ شده است.

وی بیان کرد: طی سالجاری ۱۴ و نیم درصد برگشت زندانی داشتیم در حالی که طی سال‌های گذشته این میزان ۳۳ درصد بوده است.

مدیرکل زندان‌های استان قم گفت: ۳۰ درصد از زندانی‌های استان متهم هستند و هنوز به پرونده‌هایشان رسیدگی نشده است، ۶۹ درصد از زندانیان محکوم و یک درصد نیز بدهکارانی هستند که هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند.

جرائم مربوط به مواد مخدر بیشترین آمار جرائم در قم است

وی با بیان اینکه تنها درصد کمی از زندانی‌های قم را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: جرائم مربوط به مواد مخدر که ۳۸ درصد را تشکیل می‌دهند بیشترین آمار جرائم در استان قم است و مابقی جرائم مربوط به اشخاص و اموال است.

حجت الاسلام تهامی با اشاره به انجام همکاری لازم با زندانیان غیرعمد و غیر خشن افزود: جرائم به دو دسته عمدی و غیر عمدی تقسیم می‌شوند که جرائم غیرعمد بیشتر مربوط به دیه، نفقه و مهریه و جرائم عمد نیز شامل جرائم خشن و غیر خشن می شود.

وی بیان کرد: نوجوانانی که مرتکب جرم شده‌اند در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند.

مدیرکل زندان های استان قم با بیان اینکه تعداد زندانیان کانون اصلاح و تربیت ناچیز است، افزود: کانون اصلاح و تربیت همانند مدرسه عمل کرده و به نوجوانان حرفه و دروس لازم را ارائه می دهد.

جمع آوری ۱۶ میلیارد ریال در جشن گلریزان برای آزادی زندانیان

وی بیان کرد: در سال جاری ۱۶ میلیارد ریال در جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جمع آوری شد که تاکنون منجر به آزادی ۷۲ نفر شده و آزادی ۲۹ نفر از آنها در ماه رمضان انجام گرفته است.

حجت الاسلام تهامی گفت: زندان‌های جمهوری اسلامی با زندان‌های قبل از انقلاب و زندان‌های خارج از کشور تفاوت های بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۸۵۰ ختم قرآن در طول ماه رمضان در زندان‌های قم برگزار شده است، ادامه داد: آموزش‌های لازم در مرکز پژوهش و آموزش برای پرسنل زندان‌ها برای داشتن رفتار خوب و تربیتی با زندانیان ارائه می شود.

مدیر کل زندان‌های استان قم با اشاره به فعالیت ۳۶۰ زندانی قم در رشته حفظ قرآن افزود: ۲ هزار و ۱۰۰ زندانی در سایر رشته‌های قرآنی جمله قرائت، مفاهیم، روخوانی و روان‌خوانی فعالیت دارند.

برگزاری ۳۸۵۰ ختم قرآن در طول ماه رمضان در قم

وی گفت: در هفته قوه قضائیه برای زندانیان و پرسنل زندان‌ها برنامه‌های بسیاری در نظر گرفته شده که از جمله می‌توان به برگزاری مسابقات ورزشی برای زندانیان، پرسنل و سربازان و کوهنوردی برای پرسنل و خانواده‌هایشان اشاره کرد.

حجت الاسلام تهامی با اشاره به ارائه آموزش در ۲۳ رشته فنی و حرفه‌ای در زندان‌ها افزود: به افراد آموزش دیده از اداره فنی و حرفه‌ای کارنامه داده می‌شود.

وی بیان کرد: از جمله اقدامات خدماتی و فرهنگی که برای پرسنل، سربازان و زندانیان در نظر گرفته شده است می‌توان به ملاقات مقام‌های قضایی با مددجویان، اعطای مرخصی به زندانیان، میز خدمت برای تسهیل در اوامر خانواده‌های مددجویان، ملاقات مسئولان زندان با خانواده زندانیان، بازدید مسئولان استانی با زندانیان، برگزاری محافل انس با قرآن و دعوت از سخنران‌های برجسته برای حضور در زندان‌ها اشاره کرد.

فعالیت ۱۷۰۰ زندانی در بخش آموزش فنی و حرفه‌ای

مدیر کل زندان‌های استان قم گفت: با توجه به افزایش زندانی‌های فعال در آموزش فنی و حرفه‌ای اکنون هزار و ۷۰۰ زندانی در بخش آموزش فنی و حرفه ای به فعالیت می پردازند.

وی با اشاره به معرفی زندانیانی که پس از آزادی قصد اشتغال دارند به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات با سود کم افزود: تا پایان امسال هزار زندانی در بخش های مختلف از جمله صنایع چوب، فلزی، قالیبافی، تولیدات کفش، صنایع دستی و تصویرسازی به اشتغال خواهند پرداخت و حقوق دریافت می کنند.

حجت الاسلام تهامی با بیان اینکه امروزه بیش از ۸۰ درصد زندانبان ها دارای مدرک کارشناسی هستند، افزود: بازداشتگاه‌های قم به صورت ماهیانه بازدید و نقاط ضعف آنها بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه امکان ادامه تحصیل برای زندانیان تا مقطع دانشگاه امکان پذیر است، افزود: اکنون ۲۰۰ نفر در مدرسه زندان در حال تحصیل هستند.

وضعیت غذا و بهداشت در زندان‌های قم مطلوب است

مدیرکل زندان‌های استان قم با بیان اینکه وضعیت غذا و بهداشت در زندان‌های قم مطلوب است، افزود: سنجش سلامت از زندانیان به صورت ماهیانه گرفته و در صورت تشخیص مشکلی به پزشک متخصص ارجاع می‌شوند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.