صدور ۱۸۰ مجوز سقط جنین در قم/ ۸۶قصور پزشکی احراز شد/ آمار خودکشی در مقایسه با آمار کشوری بسیار پایین است

شهر بیست/ مدیرکل پزشکی قانونی قم گفت: 174 مورد پرونده قصور پزشکی را در پزشک قانونی استان قم در سال گذشته بررسی کردیم و 86 مورد قصور پزشک طی کارشناسی‌ها احراز شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
صدور ۱۸۰ مجوز سقط جنین در قم/ ۸۶قصور پزشکی احراز شد/ آمار خودکشی در مقایسه با آمار کشوری بسیار پایین است
شناسه : 8756 | انتشار : ۰۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، حمید صدیقی آخا در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: سال ۹۷، ۳۷ هزار و ۱۳۵ پرونده در حوزه معاینات پزشکی و بالینی تشکیل شد که نسبت به سال ۹۶، ۵ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در پرونده‌های تشکیل‌شده در حوزه معاینات بالینی، مصدومان منازعات با ۳۱ درصد بیشترین آمار فراوانی را داشته‌اند، همچنین مجروحین ناشی از تصادفات نیز ۲۶ درصد پرونده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی قم ادامه داد: سال گذشته ۱۱ هزار و ۳۸۸ مورد پرونده در ارتباط با منازعات در پزشکی قانونی قم تشکیل شد که نسبت به سال ۹۶، ۱۳ درصد افزایش داشته است.

صدیقی آخا همچنین افزود: سال گذشته یک هزار و ۸۹۶ مورد مصدوم ناشی از تصادف به پزشکی قانونی قم معرفی شد که نسبت به سال ۹۶، ۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی قم ادامه داد: پرونده‌های پزشکی که ازنظر مراجع قضائی با ابهام، پیچیدگی و شک روبه‌رو باشد در کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی موردبررسی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۷۱۸ تن از سوی مراجع قضائی به‌عنوان افرادی که توان و تحمل حبس و زندان ندارند نیز به پزشکی قانونی استان معرفی‌شده بود، معاینات روان و تحمل حبس روی این افراد انجام می‌شود.

صدیقی آخا اظهار کرد: معاینات روان‌پزشکی روی افرادی که مدعی هستند توان درک سود و زیان خود در معاملات را ندارند نیز در صورت معرفی مراجع قضائی انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: سال ۹۷، یک هزار و ۳۵۹ تن در این رابطه به پزشکی قانونی استان معرفی شدند و آزمایش‌های روان‌پزشکی روی آن‌ها انجام‌گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: موارد مربوط به سقط‌جنین از دیگر حوزه‌های فعالیت‌های پزشکی قانونی است، طبق قانون اگر جنین از درجه نقص زیادی برخوردار باشد و یا ادامه بارداری برای مادر تهدید جانی داشته باشد و ۳ پزشک متخصص نیز این مساله را تأیید کرده باشند، پزشکی قانونی می‌تواند نسبت به انجام سقط جنین مجوز صادر کند.

مدیرکل پزشکی قانونی قم افزود: سال ۹۷، ۲۳۶ مورد برای سقط‌جنین به این اداره کل معرفی شدند که از این بین برای ۱۸۰ مورد مجوز سقط‌جنین صادر شده است.

صدیقی آخا ادامه داد: ۹ مورد از مجوزهای صادرشده به دلیل بیماری پیشرفته و خطرناک مادر بوده است، همچنین ۴۷ مورد از پرونده‌های معرفی شده نیز بعد از بررسی بدون اینکه مجوزی برای سقط صادر شود برگشت‌خورده است.

وی قم با اشاره به بیشترین فراوانی سقط‌جنین در قم بیان کرد: ناهنجاری‌های مغزی و ژنتیکی بیشترین درصد فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های آزمایشگاه قانونی پزشکی قانونی استان گفت: سال گذشته ۷ هزار آزمایش انجام شد، آزمایش الکل، مواد مخدر و سم‌شناسی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

صدیقی آخا در ادامه تصریح کرد: در حوزه کمیسیون‌های پزشکی سال ۹۷، ۱۷۴ مورد پرونده قصور پزشکی بررسی‌شده است، زمانی می‌توان نام قصور پزشکی بر پرونده‌ای نهاد که منجر به آسیب شود.

مدیرکل پزشکی قانونی قم ادامه داد: از این تعداد ۸۶ مورد قصور پزشکی احراز شده است.

وی اضافه کرد: بیشترین آمار پرونده‌های قصور پزشکی به اقدام مداخله‌ای درمانی و جراحی مربوط می‌شود، دندان‌پزشکی و زنان و جراحی بیشترین فراوانی را دارند.

وی با اشاره به پرونده‌های مرگ مشکوک و ابهام‌آمیز بیان کرد: سال ۹۷، یک هزار و ۱۴۳ پرونده مرگ مشکوک در پزشکی قانونی قم بررسی شد که نسبت به سال ۹۶، ۳۳ درصد رشد داشته است.

صدیقی آخا خاطرنشان کرد: سال ۹۷، ۳۱۶ مورد مرگ به دنبال تصادف رخ داد که نسبت به سال ۹۶، ۲۳ درصد رشد یافته است، همچنین سال گذشته ۶۷ تن براثر تصادف با موتورسیکلت جان خود را از دست دادند، سال ۹۶، ۶۴ راکب موتورسیکلت فوت کردند.

وی با اشاره به تصادفات نوروزی استان نیز تصریح کرد: در تعطیلات نوروزی از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فرودین ماه سال جاری، ۷ تن در تصادفات درون‌شهری و ۷ تن نیز در سوانح برون‌شهری جان خود را از دست دادند.

مدیرکل پزشکی قانونی قم اظهار کرد: در سه ماه نخست سال ۹۸، ۲ هزار و ۴۳۰ مورد مصدوم ناشی از تصادف به پزشکی قانونی قم معرفی‌شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۷۲ تن به دنبال سوانح رانندگی در قم فوت کردند که نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: سال پیش ۹۹ تن در تصادفات درون‌شهری و ۱۹۱ تن نیز در تصادفات برون‌شهری فوت شدند، آمار تصادفات برون‌شهری قم در سال ۹۷، ۲۶ درصد افزایش یافته است.

صدیقی آخا اضافه کرد: از این بین ۷۸ تن را زنان و ۲۳۷ تن را مردان شامل می‌شوند، نسبت مرگ‌ومیر تصادفات برون‌شهری قم ۲۵ به ۷۵ درصد در بین زنان و مردان است.

صدیقی آخا همچنین مرگ به دنبال حوادث کار را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: سال ۹۷، ۳۸ تن جان خود را از دست دادند که نسبت به سال ۹۶، ۲۴ درصد رشد یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سال ۹۷، ۱۰ تن به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست دادند که نسبت به سال ۹۶، ۲۶ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی قم خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵ تن به دنبال غرق شدن جان خود را از دست دادند، سال ۹۶، ۱۰ تن در این رابطه فوت کرده بودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ۸۰ درصد خودکشی‌های انجام‌شده در قم توسط مردان و ۲۰ درصد توسط زنان صورت گرفته است، تمایل به خودکشی در زن‌ها بیشتر است اما آمار خودکشی موفق در بین مردان بیشتر است، آمار خودکشی در قم در مقایسه با استان‌های دیگر کمتر است.

صدیقی آخا عنوان کرد: کمترین آمار خودکشی در افراد دارای تحصیلات بالای دیپلم و بیشترین آمار در بین افرادی با دارای تحصیلات ابتدایی است، ۷۴ درصد افرادی که اقدام به خودکشی کردند خود را حلق آویز کرده بودند.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.