افزایش ۱۲ درصدی مصرف آب در قم از ابتدای سال/ توهم فراوانی آب موجب افزایش مصرف شد

شهر بیست/ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به آمار آب مصرفی در سه ماه نخست سال98، اظهار کرد: تاکنون 30 میلیون متر مکعب آب در شهرهای استان مصرف شده که نسبت به سال گذشته نزدیک به 12 درصد افزایش داشته است، در حالی که سال گذشته در همین مقطع زمانی، 27 میلیون متر مکعب آب مصرف شده بود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
افزایش ۱۲ درصدی مصرف آب در قم از ابتدای سال/ توهم فراوانی آب موجب افزایش مصرف شد
شناسه : 8646 | انتشار : ۰۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، علی جان صادق پور امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه قم که به مناسبت فرا رسیدن هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد، با بیان اینکه از اول تا هفتم تیر به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است، اظهار کرد: هر چند که تقریبا توده غالب جامعه در حال حاضر بیشتر از گذشته به اهمیت آب پی برده اند و خطر کم آبی را حس کرده اند، ولی این آگاهی و شناخت کمتر از میزان لازم است و توجهات نیز متناسب شرایط نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه سالهاست که زنگ خطر کم آبی به صدا در آمده ولی خیلی ها آن را جدی نگرفته اند و خود را مخاطب این هشدار ندانسته اند. آنچه مهم است یک اجماع ملی و یک اقدام همگانی با برنامه اجرایی متعهدانه در همه بخش هاست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم افزود: مصرف آب عمدتاً در بخش کشاورزی است که در این حوزه نیازمند یک اقدام جدی و متناسب با آمایش سرزمین است. اگرچه سال زراعی جاری بارندگی نسبتا مطلوبی داشتیم ولی به هیچ عنوان مشکل گذشته حل نشده و نیاز به صرفه جویی و مصرف صحیح در همه بخش ها کماکان از ضروریات است.

صادق پور در ادامه با بیان اینکه سال گذشته شاهد کاهش مصرف ۲ لیتری به ازای هر فرد بودیم، اظهار کرد: امسال این اتفاق نیفتاده و متاسفانه شاهد افزایش مصرف هستیم.

وی با اشاره به آمار آب مصرفی در سه ماه نخست سال۹۸، اظهار کرد: تاکنون ۳۰ میلیون متر مکعب در شهرهای استان، آب مصرف شده که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۲ درصد افزایش داشته است در حالی که سال گذشته در همین مقطع زمانی، ۲۷ میلیون متر مکعب آب مصرف شده بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم در رابطه با دلایل افزایش مصرف آب در قم، گفت: ایجاد بار روانی غلط ناشی از بارندگی های امسال، افزایش دما در بعضی از اوقات شبانه روز و افزایش جمعیت مصرف کننده و مشترکین از دلایل افزایش مصرف آب در قم است.

صادق پور در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت موجود صنعت آب و فاضلاب استان قم تا پایان سال ۹۷ پرداخت و گفت: تعداد اشتراکات آب در ابتدای سال ۹۷، ۳۱۲/۰۰۰ بود که تا پایان سال به ۳۲۱/۱۰۰ رسیده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۵ هزار تعداد آحاد مشترکین آب، تصریح کرد: تعداد آحاد مشترکین آب در ابتدای سال۹۷، ۴۸۴/۰۰۰ بود که تا پایان سال به ۴۹۹/۰۰۰ رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم افزود: تعداد اشتراکات فاضلاب در ابتدای سال ۹۷ ، ۸۷/۹۰۰ بود که تا پایان سال به ۱۰۲/۶۰۰ رسیده است.

صادق پور افزود: حجم مخازن بهره برداری شده در ابتدای سال ۹۷ ، ۳۲۲/۰۰۰ متر مکعب بود که تا پایان سال به ۳۵۱/۰۰۰ متر مکعب رسیده است.

وی تصریح کرد: طول خطوط انتقال و شبکه توزیع آب در ابتدای سال ۹۷، ۲۳۴۰ کیلومتر بود که با ۵۸ کیلومتر افزایش در پایان سال به ۲۳۹۸کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم یادآور شد: طول خطوط انتقال و جمع آوری فاضلاب در ابتدای سال۹۷، ۹۴۷کیلومتر بود که در انتهای سال به ۹۸۷ کیلومتر رسیده است.

صادق پور تصریح کرد: جمعیت تحت پوشش آب در ابتدای سال ۹۷ ، ۱/۲۵۸/۰۰۰ نفر بود که در پایان سال به ۱/۲۸۶/۱۹۱ نفر رسیده و صد در صد جمعیت تحت پوشش است.

وی با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش فاضلاب از ۳۸۰/۰۰۰ نفر به ۴۳۹/۰۰۰ نفر رسیده است، گفت: حجم فاضلاب تصفیه شده در سال۹۶، ۲۲/۴۰۰/۰۰۰ متر مکعب بود که این میزان در سال ۹۷ به ۲۵/۴۰۰/۰۰۰ متر مکعب رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم افزود: در حال حاضر آب شرب شهر قم و ۳ شهر و حدود ۴۰ روستای استان از سرشاخه های دز و سد ۱۵ خرداد تامین می شود که به طور متوسط در طول سال، ۸۶درصد کل آب بهداشتی مصرفی استان را به خود اختصاص می دهد و حدود ۱۴ درصد از سایر منابع از جمله چاه های علی آباد و چاه های سطح شهر را تشکیل می دهد.

صادق پور تصریح کرد: حجم آب قابل استفاده از تمامی منابع موجود، در حال حاضر ۱۳۵ میلیون مترمکعب است که شامل ۱۰۰میلیون متر مکعب سرشاخه های دز و سد ۱۵ خرداد، ۸/۸ میلیون متر مکعب چاه های علی آباد و ۲۶ میلیون متر مکعب از چاه های سطح شهر می شود.

وی یادآور شد: در سال ۹۷ خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته و مساعدت مسئولین استانی و ملی پروژه های مهمی در بخش آب و فاضلاب اجرا شد و کماکان در بخش های مختلف شهرهای استان در حال اجراست و تقریباً توانستیم به پیش بینی های بودجه و در بخش هایی هم فراتر از بودجه و پیش بینی دست یابیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به افزایش ۴۰ کیلومتری در توسعه شبکه فاضلاب قم، افزود: واگذاری آحاد انشعاب فاضلاب از تعداد ۱۵/۲۲۰ آحاد در بودجه به ۲۵/۸۰۰ رسیده که افزایش ۴۱ درصدی را نشان می دهد.

صادق پور یادآور شد: توسعه سیستم امور مشترکین از قرائت آفلاین (دستی) به آنلاین، ارتقای سامانه تله متری، توسعه آزمایشگاه ها و تجهیز آزمایشگاه سیار ، آموزش نیروی انسانی به تعداد ۲۲/۰۰۰ نفر ساعت، بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات، مشارکت فعال در نمایشگاه ها و سمینارها و مراکز علمی، ارتقای کیفیت اجرای شبکه های آب و جایگزینی لوله های چدن داکتیل به جای لوله های پلی اتیلن و مشارکت فعال در ستاد بازآفرینی شهری و اجرای طرح های مرتبط با شرکت از جمله اقدامات صورت گرفته در سال ۹۷ است.

وی همچنین تصریح کرد:  کمک به توسعه صنعت و تامین آب مورد نیاز، احداث سایت خورشیدی ستاد مرکزی و منابع سالاریه با ظرفیت ۱۴۵ کیلو وات، احداث تصفیه خانه کوچک فاضلاب جهت ۷۰۰ خانوار در پردیسان، بازسازی و حصارکشی کلیه تاسیسات آبرسانی علی آباد، ترمیم و بازسازی ۵ هزار متر مکعب مخزن، احداث ساختمان کلر زنی صادقیه، مطالعه و آغاز عملیات بازسازی تصفیه خانه شماره ۲ (۶۰درصد پیشرفت)، انعقاد قرارداد بهره برداری از پکیج تصفیه خانه فاضلاب پردیسان با شهرداری، تکمیل سامانه تله متری، تکمیل شبکه جمع آوری خط انتقال شهرک قدس، اجرای ۹۰ درصد شبکه جمع آوری فاضلاب مسکن مهر پردیسان و ۱۵ هزار فقره تعویض و اصلاح و تست کنتور از دیگر اقدامات در سال ۹۷ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب از توجه این نهاد به بحث پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: در این راستا اقداماتی نظیر نگهداری سامانه دوم آبرسانی در شرایط بحرانی، ایجاد آمادگی کارکنان برای شرایط سخت و ارتقای سطح آموزش کارکنان، ایمن سازی نرم افزار شرکت برای مواجه با حملات سایبری، ایجاد امکان استفاده از مولدهای برق اضطراری برای استمرار آبرسانی و ارتقای حفاظت تاسیسات صورت گرفته است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.