آب تخصیصی به شرب قم کمتر از مصرف شهر است

شهر بیست/ سهم تخصیصی به شرب قم از سد کوچری، کمتر از 100 میلیون مترمکعب در سال است در حالی که مصرف در سال 97 بالغ بر 116 میلیون مترمکعب بوده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آب تخصیصی به شرب قم کمتر از مصرف شهر است
شناسه : 8375 | انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همراه با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و معاونین هر دو سازمان از برخی از تأسیسات آبرسانی استان، از جمله مراکز پایش و راهبری تأسیسات و کنترل کیفیت و بهداشت بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه فعالیت این واحدها قرار گرفت.

محمود نوربخش پس از بازدید در نشستی با حضور صادق پور مدیرعامل و برخی از معاونین و مدیران آبفای به بررسی بخشی از مشکلات و چالش‌های پیش روی آب و فاضلاب استان پرداخت و بر ضرورت مدیریت هزینه‌ها، تأمین مالی طرح‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین حمایت از طرح‌هایی که به رفع چالش‌های موجود استان کمک می‌کند، تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این شرکت، به تشریح برخی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی آب و فاضلاب پرداخت و با بیان اینکه تلاش کردیم در این طرح‌ها ظرفیت‌های مغفول را مورد استفاده قرار دهیم، احداث نیروگاه‌های خورشیدی و برقابی را از جمله این پروژه‌ها برشمرد.

علی جان صادق پور حمایت از تولید اسکروپمپ با استفاده از توان متخصصان داخلی را از جمله پروژه‌های اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه این دستگاه تا پیش از این از خارج کشور وارد می‌شود با حمایت از تولید آن، سالانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان نیز در این نشست با اشاره به برخی از چالش‌های تأمین آب شرب قم گفت: سهم تخصیصی به شرب قم از سد کوچری، کمتر از ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال است در حالی که مصرف در سال ۹۷  بالغ بر ۱۱۶ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه آب تخصیصی به شرب قم کمتر از مصرف حال حاضر شهر است، یادآور شد: با توجه به اینکه رشد جمعیت قم به دلیل مهاجرت از متوسط کشور بیشتر است، باید تأمین آب شرب شهر قم جزو اولویت‌های اصلی مسئولین ارشد استان و کشور قرار گیرد.

محمود سربندی فراهانی افزایش سهم شرب از صنعت و جایگزینی پساب به جای آن و همچنین برداشت از چاه‌های علی‌آباد را راهکارهای رفع برخی از چالش‌های تأمین آب شرب قم برشمرد و گفت: در حال حاضر سالیانه ۲۹ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب در تصفیه‌خانه‌های استان تولید می‌شود که با توجه به زیرساخت‌های موجود قابل افزایش به ۴۲ میلیون مترمکعب است و می‌تواند جایگزین سهم صنعت از آب شرب شود.

وی با اشاره به حدود ۳۰۰ کیلومتر خط انتقال از سر شاخه‌های دز به قم، حوادثی احتمالی در مسیر را مورد توجه قرار داد و گفت: در همین راستا از تنها منبع  آبی نسبتاً با کیفیت استان یعنی چاه‌های علی‌آباد به هیچ‌وجه نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه کل تخصیص آب برای قم از سر شاخه‌های دز، طبق مستندات موجود ۱۴۴ میلیون مترمکعب است، اظهار داشت: در صورتی که تنها منبع  تأمین آب استان، سر شاخه‌های دز باشد حدود ۲  سال دیگر  شهر وارد محدوده کمبود خواهد شد لذا می‌بایست از آب چاه‌های علی‌آباد استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سه تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت۶۱۰ هزار نفر در شهر قم فعال است، گفت: این تصفیه‌خانه‌ها با توجه به شبکه‌های فاضلاب اجرا شده، تقریباً ۵۰ درصد جمعیت شهر را می‌توانند تحت پوشش قرار دهند.

فراهانی با اشاره به تولید سالانه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب پساب در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قم گفت: استفاده از این پساب در صنعت و فضای سبز می‌تواند کمک شایانی به مدیریت تأمین آب شرب شهر داشته باشد.

وی احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در پردیسان به منظور رفع مشکلات این منطقه را نیز ضروری دانست و خواستار تأمین اعتبارات این طرح شد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.