رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم عنوان کرد

بهره‌برداری از ۳۳ پروژه در هفته جهاد کشاورزی در قم/ پرورش ماهی تیلاپیا خطری برای محیط زیست قم ندارد

شهر بیست/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم از بهره برداری 33 پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با اعتباری بالغ بر 640 میلیارد ریال با ایجاد اشتغال برای 247 نفر در قم خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بهره‌برداری از ۳۳ پروژه در هفته جهاد کشاورزی در قم/ پرورش ماهی تیلاپیا خطری برای محیط زیست قم ندارد
شناسه : 8192 | انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، عباس پورمیدانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، با بیان اینکه مهمترین مفهوم جهاد سازندگی که از زمان تاسیس تاکنون به میراث باقی مانده است، مردمی بودن آن به شمار می آید، اظهار کرد: فرهنگ جهادی بر تلاش بی منت و ایثارگرانه استوار است و ما وارثان گروهی هستیم که در راستای جهاد تلاش های فراوانی انجام دادند.

وی تصریح کرد: سنگرسازان بی سنگر در طول جنگ تحمیلی رشادت های بسیاری از خود نشان داده و شهدای فراوانی تقدیم کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در ادامه افزود: توجه به مباحث علمی و پژوهشی را دنبال می کنیم و در بسیاری از علوم کشاورزی به توسعه خوبی رسیده ایم و امسال و سال های آتی درصدد بهبود کیفیت تولید و افزایش بهره وری از مصرف نهادهای پایه هستیم.

پورمیدانی افزود: مصرف آب به اندازه ای رسیده که امکان برداشت از سفره های زیرزمینی وجود ندارد و در این شرایط باید تولید و اشتغال را افزایش دهیم. آب و سرمایه و نیروهای انسانی و کود و ماشین آلات در تولید موثر هستند.

وی با بیان اینکه در قالب کمیته های فنی و کارشناسان و اتحادیه های مختلف، افزایش تولید و کیفیت را در دستور کار قرار داده ایم، افزود: کشاورزی استان در معرض تهدید بالا بودن مصرف نهادهای پایه نظیر آب و خاک است و ما باید مصرف را کاهش داده و بهره وری مصرف نهادها را افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم از توسعه کشت های گلخانه ای و افزایش بهره وری مصرف نهادهای تولیدی خبر داد و گفت: تدوین و اجرای الگوی بهینه کشت نیز از دیگر برنامه های ما این سازمان است.

پورمیدانی با بیان اینکه برنامه اصلاح الگوی کشت در دشت شریف آباد و بخشی از دشت ساوه اجرا شده و نتایج بسیار خوبی داشته است، گفت: در قالب برنامه ای علمی و با مشارکت صاحب نظران توانستیم میزان مصرف آب را در تولیدات کشاورزی استان کاهش داده و ترکیب گونه های گیاهی را اصلاح کرده و توسعه کمی را متوقف و مصرف آب را مدیریت کنیم.

وی همچنین از توسعه تولیدات شیلایی در قم خبر داد و گفت: قم بر خلاف تصور همگانی از ظرفیت بسیار خوبی برای تولید ماهی خاویار برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم، توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب بر را نیز از دیگر برنامه های سازمان عنوان کرد و افزود: افزایش بهره وری در مصرف آب از برنامه های کلانی است که در حال اجرای آن هستیم و به دنبال این مسئله هستیم که برای نخستین بار، آبیاری زیرسطحی را در استان اجرا کنیم.

پورمیدانی با بیان اینکه قم قطب دامداری در کشور به شمار می آید، تصریح کرد: تأمین علوفه یکی از سیاست های مهمی است که بر مبنای آن تلاش می کنیم گیاهانی که مصرف آب کمی دارند، وارد عرصه تولید کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های هفته جهاد کشاورزی در قم، گفت: حضور در گلزار شهدا، نشست خبری با خبرنگاران، دیدار با خانواده های معظم شهدا، مشارکت در طرح رقابت در نماز جمعه، اهدای خون توسط کارمندان، دیدار با بهره وران در مناطق مختلف، دیدار با خانواده های ایثارگر، ورزش صبحگاهی کارکنان و تجدید بیعت با آرمان های امام از برنامه های هفته جهاد کشاورزی خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین از بهره برداری ۳۳ پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در سطح استان با اعتباری بالغ بر ۶۴۰ میلیارد ریال با ایجاد اشتغال برای ۲۴۷ نفر خبر داد.

وی افزود: ۱۱ پروژه در حوزه مدیریت آب و خاک، ۶ پروژه در حوزه بهبود تولیدات دامی، ۲ پروژه در حوزه بهبود تولیدات گیاهی، ۱۳ پروژه در حوزه تولید شیلات و امور آبزیان و ۱ پروژه هم در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی در هفته جهاد کشاورزی در قم به بهره برداری می رسد.

*ملخ قمی مهاجم نیست

پورمیدانی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه امسال با توجه به بارندگی مناسب، سطح پوشش مراتع افزایش یافت، گفت: ملخ هایی که در قم وجود دارد با ملخ دریایی متفاوت است و ملخ بومی به شمار می آید و نباید ملخ مهاجر و مهاجم توصیف کرد.

وی افزود: برای مبارزه با ملخ و هر حشره ای باید به یک تعداد در واحد سطح برسند تا با آنها مبارزه کنیم اما ملخ در استان به این واحد نرسیده اند. احساس نارضایتی روانی در شهر وجود دارد و بر این اساس سمپاشی زیادی انجام گرفت و کنترل تا حدودی به خوبی رخ داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم تصریح کرد: در مبارزه با حشرات باید متوجه باشیم که به حشرات مفید و همچنین محیط زیست خدشه وارد نشود و عملیات جلوگیری از ورود ملخ ها به شهر را انجام داده ایم. این ملخ ها ضرری برای سلامتی ندارند و دغدغه ای در این زمینه نیست.

*ماهی تیلاپیا خطری ندارد

پورمیدانی همچنین در خصوص خطرآفرین بودن ماهی تیلاپیا، گفت: ماهی تیلاپیا خطری برای محیط زیست قم ندارد و در صورتی خطرآفرین است که وارد رودخانه و دریا شود اما برای قم که رودخانه و دریا ندارد هیچ خطری برای محیط زیست ایجاد نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه قم استان گندم خیز به شمار نمی آید اما بیش از ۱۲۰ تن گندم مصرف دارد، افزود: کیفیت گندم در قم بسیار بالاست و تمهیداتی اندیشیده ایم تا گندم از استان خارج نشود. بیش از ۹ هزار تن گندم خریداری کردیم و به این خرید ادامه خواهیم داد.

 

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
کسب رتبه نخست منطقه یک قم در ارزیابی شاخصه‌های مدیریت بحران
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.