مرمت تیمچه بزرگ قم آغاز شد

شهر بیست/ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: مرمت تیمچه با اعتباری حدود ۶۰۰ میلیون ریال از منابع ملی انجام می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مرمت تیمچه بزرگ قم آغاز شد
شناسه : 8133 | انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، حمید یزدانی اظهار داشت: در بارندگی‌های فصل بهار یکی از طاق‌های پوششی تیمچه بازار قم دچار آسیب شد که خسارت‌ها به این مکان تاریخی مورد بررسی قرار گرفت و درحال حاضر مرمت این اثر در حال انجام است.

وی افزود: این قسمت از سقف تیمچه حدود چهار سال پیش دچار تخریب شده که به صورت اضطراری با شمع‌های چوبی مهار شده بود که در بارندگی اخیر دچار تخریب شد که خوشبختانه به تزئینات مقرنس‌ها و رسمی بندی‌ها آسیبی وارد نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم با تأکید بر لزوم همکاری مالکان راسته بازار، مخصوصاً مالکان محدوده تیمچه، افزود: این استان دارای ۳۸۰ اثر تاریخی است که به دلیل محدودیت نیروی انسانی امکان بازدید مستمر و روزانه از این آثار تاریخی وجود ندارد.

یزدانی با تأکید بر اینکه حفاظت از میراث فرهنگی در سایه مشارکت مردم امکان پذیر است، افزود: شهروندان محترم در صورت مشاهده هر گونه تخریب آثار تاریخی مراتب را به معاونت میراث فرهنگی و یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قم اطلاع دهند.

تیمچه بزرگ بازار قم یکی از بزرگترین سقف‌های ضربی ایران است و شاهکار معماری دوران قاجار در قم محسوب می‌شود که در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۹۰۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.