مدیرکل حفاظت محیط زیست قم خبر داد

کشف ۳۵۰۰ مورد زنده‌گیری غیرمجاز عقرب در قم/ تخریب ۳۵ چاه زغال

شهر بیست/ مدیرکل حفاظت محیط زیست قم از کشف و ضبط 3500 مورد زنده‌گیری عقرب طی سال 97 خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر، شاهد تکثیر و پرورش عقرب در کشور هستیم و متأسفانه عده‌ای سودجو با برگزاری کلاس‌های آموزشی، تخلفات گسترده‌ای را برای زنده گیری این گونه ها از طبیعت انجام می دهند و قاچاق می‌کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کشف ۳۵۰۰ مورد زنده‌گیری غیرمجاز عقرب در قم/ تخریب ۳۵ چاه زغال
شناسه : 8129 | انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، سید رضا موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست قم در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی و هفته محیط زیست در اداره کل حفاظت محیط زیست قم برگزار شد، با بیان اینکه امروز مسائل زیست محیطی در جامعه دارای اهمیت خاصی شده است، اظهار کرد: حفظ محیط زیست جزو اولویت های مهم جامعه شده و به مطالبات عمومی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: مسئولان هم سعی می کنند که توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند و از حوزه مسائل زیست محیطی غافل نیستند اما در اجرا و طرح مسائل زیست محیطی با مشکلاتی مواجه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم، خواستار همکاری و تعامل بیشتر رسانه ها در حوزه محیط زیست شد و عنوان کرد: رسانه ها تحلیل و بررسی کنند که چرا در زمینه پسماند، آلودگی هوای کلانشهرها، حفظ تنوع زیستی و حفظ کاربری اراضی به موفقیت خاصی نرسیدیم.

موسوی با بیان اینکه محیط زیست شامل چهار مؤلفه آب، خاک و هوا و موجودات زنده است، تصریح کرد: متولی حفظ محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست است اما باید بررسی کرد که این نهاد تا چه اندازه از نظر مقررات دارای اختیار است.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به ابلاغ قانون هوای پاک نقش نظارتی دارد، افزود: در حوزه آب تقریبا اختیاری نداریم و متولی نهادهای دیگری هستند؛ در حوزه خاک به طور مطلق اختیار نداریم؛ در حوزه حیات وحش و موجودات زنده هم در سال گذشته متولی گری کنوانسیون تنوع زیستی را از سازمان محیط زیست گرفتند و به سازمان جهاد کشاورزی دادند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم تصریح کرد: ما شاید در ۲۰ درصد از مولفه های محیط زیست اختیار داشته باشیم و ۸۰ درصد اختیارات در جاهای دیگری است.

موسوی در ادامه به بیان گزارشی از عملکرد اداره کل حفاظت محیط زیست قم در سال ۹۷ پرداخت و گفت: یکی از وظایف این اداره کل، اظهارنظر در حوزه استقرار فعالیت های صنعتی، معدنی، خدماتی و تولیدی است؛ سال گذشته، حدود ۱۰۰۰  مورد استعلام از ما در رابطه با تاسیس و بهره برداری صورت گرفته که افزایش ۳۰ درصدی را نسبت به سال قبل از آن داشته است.

وی با اشاره به تشکیل پرونده های قضایی در حوزه محیط زیست، گفت: سال گذشته ۱۹ مورد پرونده در حوزه محیط زیست طبیعی مثل تخلفات شکار و قاچاق حیات وحش داشتیم و ۴۶ مورد هم در حوزه محیط زیست انسانی پرونده قضایی تشکیل شد که نسبت به سال قبل از آن، افزایش دو برابری داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم افزود: سال گذشته، پلمب یا تعطیلی واحد صنعتی نداشتیم اما در مورد چاه های زغال که یکی از مشکلات قم است، ۳۵ حلقه چاه با دستور مقام قضایی تخریب شد.

موسوی تصریح کرد: سال گذشته ۱۲۴ گونه جانوری زنده توسط شهروندان به محیط زیست استان تحویل داده ‌شده و ۳۰ گونه نیز از متخلفان کشف‌ شده است.

وی افزود: در چند نوبت سرشماری تابستانه و زمستانه پستانداران و پرندگان را داشتیم که آمار و اطلاعاتش را به سازمان اعلام کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه در سال گذشته، ۱۳ قبضه اسلحه از متخلفین کشف و ضبط شد، گفت: همچنین ۳۴۰۰ عقرب زنده از متخلفان کشف کردیم که به طبیعت بازگردانده شدند.

وی افزود: در یکی دوسال اخیر شاهد تکثیر و پرورش عقرب در کشور هستیم که عده ای سودجو با برگزاری کلاس های آموزشی، تخلفات گسترده ای را برای زنده گیری این گونه ها از طبیعت انجام می دهند و آنها را قاچاق می کنند و بعضی از آنها نیز از بین می روند.

موسوی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۴۰۰ مورد پایش و نظارت از واحدهای صنعتی صورت گرفته است، تصریح کرد: این امر منجر به صدور ۳۰۰ مورد اخطاریه آلودگی شده که اگر آلودگی مرتفع نشود، به عنوان صنایع آلاینده یا به دادگاه معرفی می شوند.

وی افزود: بر اساس آمار ثبت شده در ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در سال ۹۷،  تعداد روزهای پاک ۳۵ روز و تعداد روزهای ناسالم هم ۶۰ روز بوده و از ابتدای امسال هم، همه روزها قابل قبول بوده است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.