آتش‌سوزی ۳۲۱ هکتار از مراتع قم در تعطیلات عید فطر

شهر بیست/ فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی قم گفت: طی تعطیلات عید فطر بیش از 321 هکتار از مساحت این استان بر اثر سهل‌انگاری مسافران و شهروندان دچار حریق شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آتش‌سوزی ۳۲۱ هکتار از مراتع قم در تعطیلات عید فطر
شناسه : 8106 | انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم، این استان با اختصاص بیش از یک میلیون ۱۲۳ هزار هکتار از مساحت کشور در منطقه مرکزی قرار دارد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاه‌راه مواصلاتی ایران، مرکز عبور و مرور است و طی هفته گذشته با تعطیلات عید سعید فطر بخش قابل توجهی از مسافران از قم عبور کرده یا در این استان به‌عنوان یکی از مقاصد سفر خود حضور یافته‌اند.

هر چند این حضور گسترده مسافران در قم فرصت‌های بسیاری را برای این استان به دنبال داشته است اما گاهی این فرصت‌ها بر اثر بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به تهدید نیز تبدیل شده و بارهایی را به قمی‌ها وارد کرده است که یکی از نمونه‌های آن، آتش‌سوزی‌های اخیر است که بر اثر بی‌احتیاطی مسافران در اراضی مرتعی و جنگلی رخ داده و صدای روستاییان را درآورده است؛ ناگفته نماند که بخشی از این مسافران نیز شهروندان قمی هستند که برای تفریح به روستاها و مناطق خوش آب و هوای استان سفر می‌کنند و خود روستاییان نیز گاهی عامل آتش‌سوزی‌ها در مراتع می‌شوند.

در راستای بررسی خسارات وارده بر اثر آتش‌سوزی‌ها به اراضی استان قم و همچنین بررسی علل و راهکارهای جلوگیری از این خسارت با فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت‌وگویی داشته‌ایم:

سرهنگ علی درودیان طی این گفت‌وگو با بیان اینکه امسال با بارش‌های سنگین و مستمر شاهد پوشش گیاهی گسترده در مراتع استان قم بوده‌ایم، اظهار کرد: افزایش دمای هوا در فصل تابستان موجب می‌شود که پوشش‌های گیاهی گسترده به علوفه‌های خشک تبدیل شوند و در نتیجه با کوچک‌ترین حرارت و سهل‌انگاری شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در مراتع باشیم.

وی اضافه کرد: در برخی از نقاط دسترسی راحت‌تری به مراتع داریم به همین علت، کنترل آتش به شیوه مطلوب انجام می‌شود اما در برخی از نقاط با مشکل دسترسی روبرو هستیم به همین علت نمی‌توانیم به راحتی آتش را کنترل کنیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از هوا، مواد سوختی، حرارت و اقدامات انسانی به‌عنوان عوامل آتش‌سوزی در مراتع یاد کرد و گفت: آتش‌سوزهای اخیر در عید فطر امسال منشأ انسانی داشت، چراکه افرادی در اراضی مرتعی و جنگلی در استفاده از آتش سهل‌انگاری کرده و موجب از بین رفتن مراتع شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری با وجود تعطیلات عید سه هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی قم دچار حریق شده است، خاطرنشان کرد: طی چهار روز ایام تعطیلات عید فطر ۳۲۱ هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی استان قم دچار حریق شده است که ۱۱۲ هکتار از این مراتع، به روستاهای نویس و مهر‌زمین بخش خلجستان اختصاص دارد که در شب عید دچار حریق شده‌اند، همچنین پوشش گیاهی ۱۱۷ هکتار از روستای زواریان و ۶۲ هزار هکتار از منطقه علی‌آباد نیزار در روز جمعه ۱۷ خردادماه بر اثر حریق از بین رفته است درحالی‌که در سال گذشته کمتر از ۶۰ هکتار و در سال ۹۶ نیز کمتر از ۵۵ هکتار آتش‌سوزی داشته‌ایم.

درودیان بی‌احتیاطی برخی از مسافران و دامداران و آتش‌زدن قسمت‌هایی از مناطق به منظور از بین بردن آفات توسط روستاییان را از جمله عوامل آتش‌سوزی در مراتع دانست و گفت: از همشهریان و مسافران درخواست داریم که هنگام حضور در طبیعت بیشتر مراقب مراتع باشند و در صورت امکان آتش روشن نکنند یا بعد از اتمام کار، از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری رسالت حفاظت از اراضی مرتعی و جنگلی استان را بر عهده دارد، اظهار کرد: مناطق ییلاقی و مسافرپذیر بیشتر در تهدید آتش‌سوزی است به همین علت این مناطق بیشتر مورد توجه یگان حفاظت منابع طبیعی است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: از روستاییان درخواست داریم که اگر مورد خاصی را در مراتع مشاهده کردند در راستای عمل به فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر به افراد سهل‌انگار تذکر دهند و در صورت نیاز به سامانه ۱۵۰۴ یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه همکاری مردم با مأموران یگان حفاظت در اطفا حریق مراتع اهمیت بسیاری دارد، تصریح کرد: هر چند آتش‌نشان‌ها همیشه همیار یگان حفاظت منابع طبیعی بوده‌اند اما امیدواریم این همیاری بیشتر شود.

 درودیان تجهیزات آتش‌نشانی یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم را نیازمند تجهیز دانست و گفت: ما به دنبال استفاده از ظرفیت‌های مردمی هستیم به همین علت تجهیز فرمانداری‌ها، شوراها، بخشداری‌ها و جوامع محلی به لوازم آتش‌نشانی را دنبال می‌کنیم و در این راستا نیز نشست‌هایی را با فرماندار برگزار کرده و تصمیم‌هایی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه سامانه ۱۵۰۴ در حوزه‌های مرتبط با اراضی جنگلی و مرتعی پاسخ‌گوی تماس‌های مردمی است، تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه به‌عنوان رویکرد اصلی یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم درحال دنبال شدن است و امیدواریم با این رویکرد به نتایج مورد نظر در حوزه‌های مرتبط برسیم.

با توجه به اینکه مساحت اراضی مرتعی و جنگلی استان قم به بیش از ۹۵۰ هزار هکتار می‌رسد نیروهای یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان قم نمی‌توانند در این مساحت گسترده حضور مستمر داشته باشند به همین علت امیدواریم شاهد مشارکت بیشتر دستگاه‌های مرتبط و مجموعه‌های مردمی در حوزه حفاظت از منابع طبیعی استان قم باشیم.

 

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.