«شهر بیست» گزارش می‌دهد

پرونده فیلم‌های اکران عید فطر در قم/ بهترین فیلم‌های جشنواره فجر به قم رسیدند

شهر بیست/ در اکران عید فطر، فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست» و «ما همه باهم هستیم» در سینماهای قم به روی پرده رفته‌اند که جزئیات کامل آنها را در این گزارش می‌خوانید.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پرونده فیلم‌های اکران عید فطر در قم/ بهترین فیلم‌های جشنواره فجر به قم رسیدند
شناسه : 8049 | انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت پور: بعد از مختومه شدن پرونده فیلم‌های اکران نوروزی۹۸ که با صدرنشینی «متری شیش‌ونیم» سعید روستایی همراه شد و به عنوان اولین فیلم غیرکمدی سینمای ایران توانست بیش از ۲۶ میلیارد از گیشه سینما دشت کند، فیلم‌های اکران رمضان به روی پرده سینماها آمد که چنگی به دل تماشاگران و گیشه نزد؛ اما حالا فیلم‌های اکران عید فطر با روی پرده رفتن دو فیلم جذاب و محبوب بسیاری از منتقدان، احتمالا نوید روزهای پرفروش برای سینمای ایران را می دهد.

«سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی و «دختر شیطان» به کارگردانی قربان محمدپور به عنوان فیلم‌های اکران عید فطر از سوی شورای صنفی نمایش معرفی شدند. البته بنا بود فیلم «زهرمار» به کارگردانی سید جواد رضویان هم همراه با این ۴ فیلم به روی پرده برود که فعلا پشت خط اکران مانده؛ آنطور که از سوی مسئولان شورای صنفی نمایش گفته شده، تعداد هفته اکران فیلم «نبات» از فیلم های اکران رمضان هنوز تمام نشده و به همین دلیل فیلم «زهرمار» در این لیست قرار نگرفت.

در میان فیلم‌های اکران عید فطر، دو فیلم جذاب «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» به روی پرده سینماهای کشور رفتند که البته به عنوان دو فیلم غیر کمدی، احتمالاً رقابت تنگاتنگی هم برای فروش بیشتر در گیشه خواهند داشت. دو فیلمی که با تحسین بسیاری از منتقدان مواجه شدند و در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم خوش درخشیدند.       

در جشنواره سی و هفتم، «سرخپوست» بعد از فیلم متری شیش و نیم، بیشترین آرای مردمی را نصیب خود کرد و در جایگاه دوم فیلم‌های برتر از نگاه تماشاگران قرار گرفت و «شبی که ماه کامل شد» بعد از فیلم تختی، در جایگاه چهارم تکیه زد، اگرچه فیلم جدید نرگس آبیار توانست شش سیمرغ جشنواره سی و هفتم را صید کند در حالی که سرخپوست فقط سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کرد.

«سرخپوست» و «شبی که ماه کامل شد» از جمله فیلم‌هایی بودند که در زمان اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر در قم هم به روی پرده رفتند؛ «سرخپوست» در دو سانس در سینما ونوس قم به روی پرده رفت و «شبی که ماه کامل شد» یک سانس در سینما ونوس و یک سانس در سینما تربیت اکران شد.        

حالا از میان ۴ فیلمی که به اکران عید فطر راه یافتند، سه فیلم «سرخپوست»، «شبی که ماه کامل شد» و «ما همه با هم هستیم» در سینماهای ونوس، شهرآفتاب، آوینه و  تربیت قم روی پرده رفتند و به احتمال زیاد، «دختر شیطان» رنگ اکران به خود نخواهد دید. 

از آنجا که شاید مخاطبان نتوانند تمام فیلم های حاضر در جشنواره را تماشا کنند یا با سلیقه آنها همخوانی نداشته باشد، می‌توانند با خواندن خلاصه داستان‌ها تا حدودی دست‌شان بیاید که در انتظار چه فیلم‌هایی هستند.

*شبی که ماه کامل شد 

«شبی که ماه کامل شد» به عنوان پرافتخارترین فیلم جشنواره سی و هفتم جشنواره فیلم فجر لقب گرفت؛ نرگس آبیار در قامت کارگردان و محمدحسین قاسمی در مقام تهیه کننده، بعد از تجربه های مشترک «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید، به شما نزدیک‌ترند»، «شیار۱۴۳» و «نفس»، در چهارمین همکاری سینمایی خود، فیلمی را ساختند که سیمرغ های جشنواره سی و هفتم را یک‌به‌یک شکار کرد.

جشنواره سی و هفتم برای نرگس آبیار و محمدحسین قاسمی و عوامل این فیلم حسابی «آمد» داشت؛ این فیلم که در ۱۳ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده بود، شش سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی، بهترین نقش مکمل زن، بهترین نقش اول زن، بهترین نقش اول مرد، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را صید کرد.

بازی درخشان و نقش آفرینی متفاوت هوتن شکیبا، الناز شاکردوست و فرشته صدرعرفایی در جدیدترین فیلم نرگس آبیار، حسابی به چشم آمد و برای آنها سه سیمرغ به ارمغان داشت. احتمالاً پایان جشنواره سی و هفتم در شامگاه ۲۲ بهمن در سالن همایش های برج میلاد تهران را باید شب خاطره انگیزی برای دنیای هنری سه بازیگر این فیلم دانست.

جدیدترین فیلم نرگس آبیار که تحسین بسیاری از تماشاگران و منتقدان را به دنبال داشت، در زمان اکران فیلم های جشنواره فجر در قم هم حسابی با استقبال علاقه مندان به هنر هفتم مواجه شد و جزو معدود فیلم هایی بود که برای دیدن آن صف کشیدند.

«شبی که ماه کامل شد» به عنوان محصول مؤسسه «هفت هنر ماندگار»، روایت تصویری بخشی از جنایت‌های گروهک ریگی است که تماشاگران را بر سر جای خود میخکوب می‌کند.

این فیلم روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالیست که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، شبنم مقدمی پدرام شریفی، آرمین رحیمیان، امین میری، بانیپال شومون و فرید سجادی حسینی در فیلم «شبی که ماه کامل شد»، نقش آفرینی کردند.

تا زمان تنظیم این گزارش، سه سینمای ونوس، تربیت و شهر آفتاب قم جدیدترین فیلم نرگس آبیار را به روی پرده دارند. سینما ونوس در سه سانس ۱۶، ۱۸ و ۲۳:۳۰؛ سینما تربیت در سه سانس ۱۳، ۱۷ و ۲۱ و سینما شهرآفتاب هم در سه سانس ۱۶، ۱۹:۳۰ و ۲۳:۱۵ این فیلم را نمایش می دهند.

*سرخپوست

نیما جاویدی در جشنواره سی و دوم فجر، با فیلم «ملبورن» قدم به دنیای فیلم‌های بلند سینمایی گذاشت. او که تجربه سینمایی‌اش را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند آغاز کرده بود، در «ملبورن» تلاش کرد تا درامی معمایی بسازد و داستان زوج جوانی را روایت کند که در آستانه مهاجرت از ایران با یک موقعیت پیچیده مواجه می‌شوند. نگار جواهریان و پیمان معادی بازیگران اصلی «ملبورن» بودند که در جشنواره سال ۹۲ نمایش داده شد و پس از آن در چندین و چند جشنواره بین‌المللی حضور پیدا کرد و جوایز متعدد جشنواره های خارجی را نظیر جایزه بهترین فیلمنامه از مراسم سینمایی آسیا پاسفیک، جایزه بهترین فیلمنامه از فستیوال فیلم استکهلم و هرم طلایی بهترین فیلم از فستیوال فیلم قاهره را صید کرد.

این کارگردان بعد از ۵ سال وقفه، با ساخت فیلم جذاب و معمایی «سرخپوست»، گام دوم فیلمسازی خود را بلند برداشت و بسیاری از منتقدان را به تحسین واداشت؛ از جمله مسعود فراستی، سختگیرترین منتقد سینمای ایران، «سرخپوست» را بهترین فیلم جشنواره سی‌وهفتم عنوان کرده و درباره این فیلم گفته بود: «من امروز یک فیلم خوب دیدم، می خواهم تعلیق همه را به هم زده و به چند نفر که فیلم خوبی ساختند تبریک بگویم، من امروز کاملا از این فیلم تعجب کردم. به نیما جاویدی کارگردان، نوید محمدزاده بازیگر، رامین کوشا آهنگساز و تهیه کننده و عوامل دکور تبریک می‌گویم». 

قصه جذاب، فیلمنامه خوب و منسجم، دکور متفاوت، تصویربرداری چشم نواز، موسیقی هیجان انگیز و بازی خیره کننده نوید محمدزاده از جمله فاکتورهای ویژه «سرخپوست» هستند که تماشاگر را به دیدن این فیلم ترغیب می‌کند و دل علاقه‌مندان به فیلم های معمایی را بدست می آورد.

«سرخپوست» در جشنواره سی و هفتم نامزد بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین طراحی صحنه و بهترین جلوه های ویژه بصری شده بود که در نهایت فقط جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد.

داستان این فیلم در سال ۴۷ می‌گذرد و روایت یک زندان قدیمی در جنوب ایران است که به دلیل مجاورت با فرودگاهِ در حال توسعه شهر در حال تخلیه است. سرگرد نعمت جاهد، رئیس زندان به همراه مأمورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدیدند که متوجه می‌شوند یکی از زندانیان در زندان جدید نیست.

نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، آتیلا پسیانی، مانی حقیقی، حبیب رضایی و ستاره پسیانی، بازیگران فیلم سرخپوست هستند؛ تماشاگران در این فیلم به تماشای آن روی دیگر بازیگری نوید محمدزاده می نشینند.       

تا زمان تنظیم این گزارش، فیلم «سرخپوست» در سینما ونوس و شهر آفتاب به روی پرده می رود؛ سینما ونوس در سه سانس ۱۶:۱۵، ۲۰:۱۵ و ۲۱ اکران می کند و سینما شهر آفتاب نیز در سه سانس ۱۸:۲۰، ۲۱:۵۰ و ۲۲:۳۰ پذیرای جدیدترین فیلم نیما جاویدی است.

*ما همه با هم هستیم

کمال تبریزی، کارگردان سرشناس سینمای ایران و فیلم های مطرحی چون «لیلی با من است»، «مارمولک» و «طبقه حساس»، فیلم پربازیگر «ما همه باهم هستیم» را در بستر کمدی اجتماعی راهی اکران کرده است.

فیلم «مارموز» اثر قبلی کمال تبریزی که سال گذشته در سینماهای کشور به اکران رسید، در حد نام و اعتبار این کارگردان نبود و حالا باید دید اثر جدید خالق «لیلی با من است»، می تواند تماشاگران را راضی کند یا نه.

این فیلم که نوشته محمد داودی، پدرم امیری و حسین امیری است و به تهیه کنندگی رضا میرکریمی تولید شده، در بستری کمدی روایت می‌شود و ماجرای سقوط یک هواپیما همراه با مسافرانی است که رازهای مختلفی دارند، رازهایی که قرار نیست تا ابد پنهان بمانند.

لیلا حاتمی، مهران مدیری، محمدرضا گلزار، مهناز افشار، ویشکا آسایش، جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، سروش صحت، حسن معجونی، مهران غفوریان، نادر فلاح، سیروس گرجستانی، علی شادمان، رضا ناجی، سیاوش چراغی پور، سام نوری، فرزین محدث، بهادر مالکی، یداله شادمانی، مهدی حسینی نیا، شیرین آقارضاکاشی، بهزاد قدیانلو، اشپیتیم آرفی، لیدا فتح اللهی، شیوا بلوچی و دانیال کاظمی در این فیلم بازی می‌کنند.

تا زمان تنظیم این گزارش، سینماهای ونوس، شهرآفتاب، تربیت و آوینه قم، فیلم «ما همه با هم هستیم» را اکران کرده اند؛ جدیدترین فیلم کمال تبریزی در سینما ونوس در سه سانس ۱۸:۱۵، ۲۲:۱۵ و ۲۳:۵۹ به روی پرده می رود. سینما آوینه در چهار سانس ۱۷، ۱۸:۵۰، ۲۰:۵۰ و ۲۳ این فیلم را اکران کرده، سینما تربیت نیز این فیلم را در سه سانس ۱۵:۲۰، ۱۹:۲۰ و ۲۳:۲۰ را به روی پرده برده و سینما شهر آفتاب هم در سه سانس ۱۷:۴۵، ۲۰ و ۲۳:۳۰، این فیلم را به نمایش گذاشته است.

در پایان گزارش، ذکر این نکته ضروری است که با توجه به تغییرات احتمالی در اکران فیلم‌ها و سانس‌ها در هر پنج سینمای قم، پیش از حضور در سینما، برای اطلاع دقیق‌تر از زمان اکران هر فیلم به سایت «سینما تیکت» مراجعه شود.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.