۶۰ درصد مردم از بیماری پُرفشاری خون مطلع نیستند

شهر بیست/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۶۰ درصد از افراد در جامعه از بیماری خود اطلاعی ندارند و بیماری به دلیل نبود علائم مشخص، ممکن است به سکته‌های قلبی و مغزی منجر شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۶۰ درصد مردم از بیماری پُرفشاری خون مطلع نیستند
شناسه : 7384 | انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، حسن ایزانلو ظهر سه‌شنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که همزمان با اجرای طرح ملی بسیج کنترل فشارخون در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، افزود: طرح ملی بسیج کنترل فشار خون هم‌زمان با سراسر کشور در استان قم در دو مرحله اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه مرحله نخست این طرح از ۲۷ اردیبهشت ماه لغایت ۱۵ خردادماه اجرا می‌شود، گفت: هدف طرح ملی بسیج کنترل فشارخون شناسایی افرادی است که به این بیماری مبتلا هستند و بعد از شناسایی درمان‌های لازم و اطلاع رسانی نسبت به کنترل و تغذیه آنها انجام خواهد شد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، بیماری فشار خون به هیچ علائم مشخصی ندارد و به عنوان بیماری خاموش نامیده می‌شود برای این بیماری ریز فاکتورها و یا زمینه‌هایی مانند چاقی، بی تحرکی، مصرف زیاد مواد غذایی آماده شده و مصرف زیاد نمک وجود دارد که باید کنترل و شناسایی شود.

ایجاد ۲۷ مرکز جامع سلامت و ۲۷ ایستگاه سیار برای اجرای طرح

وی بیان کرد: طرح بسیج کنترل فشار خون در مرحله نخست با اطلاع رسانی و افزایش آگاهی افراد جامعه آغاز و از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه هم کار شناسایی و کنترل ۳ گروه هدف مانند افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی، و زنان باردار دارای پر فشاری انجام خواهد شد و برای این منظور ۲۷ پایگاه سیار و هم‌چنین ۲۷ مرکز جامع سلامت و ۵ بیمارستان در نظر گرفته شده است.

ایزانلو افزود: ۶۰ درصد از افراد در جامعه از بیماری خود اطلاعی ندارند و بیماری به دلیل نبود علائم مشخص، ممکن است به سکته‌های قلبی و مغزی منجر شود، به همین دلیل افراد اقدامی برای کنترل بیماری انجام نخواهند داد.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش ابتلاء به فشار خون در کشور و حتی در استان این طرح برای کنترل، شناسایی و اطلاع رسانی از نحوه درمان و کنترل فشار خون در سطح ملی اجرا شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان قم بالای ۳۰ سال هستند که بر این اساس برای این طرح باید ۵۰ درصد از این افراد تحت پوشش این طرح قرار گیرند، اظهار داشت: سامانه‌ای در وزارت بهداشت ایجاد شده تا افراد بعد از اندازه‌گیری فشارخون آنها در هر کدام از مراکز سلامت نام و نام خانوادگی آن‌ها در سامانه ثبت و برای آنها بر حسب نوع بیماری و نوع فشار درمان سطح ۲ و یا ۳ انجام خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: افرادی که در این ۳ گروه هدف قرار دارند می‌توانند به طور خود اظهاری بدون مراجعه به مراکز در منزل با اندازه‌گیری فشار خون و ثبت شناسه ملی و نام و نام خانوادگی در سامانه برای آن‌ها پیامک اطلاع رسانی برای نحوه کنترل و درمان ارسال خواهد شد.

ایزانلو بیان کرد: در مرحله نخست این طرح ما تنها وظیفه اطلاع رسانی و آگاهی نسبت به بیماری فشارخون، نحوه کنترل و درمان داریم و از شهروندان می‌خواهیم در مرحله نخست به مراکز مراجعه نکنند از اصحاب رسانه و خبرنگاران هم درخواست داریم نسبت به آگاهی بخشی و اجرای موفق این طرح همکاری کنند.

وی گفت: برای اجرای این طرح معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و معاونت غذا و دارو همکاری خواهند کرد و برای فعالیت پایگاه‌های ثابت و سیار جانمایی استقرار آن‌ها در حال پیگیری است.

نوشته های مشابه
شهرداری تولیدکننده قطعات بتنی می‌شود
۳۸۸۰۰ شهروند قمی در سال گذشته عوارض نوسازی پرداخت کردند
توسعه ۲۰۰ کیلومتری فیبر نوری در قم
«علیرضا قراگوزلو» چهره سال هنر انقلاب در قم شد
ضرورت فرهنگ‌سازی جداسازی زباله‌های خطرناک در قم
حل معضل آب‌گرفتگی در منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.