نادیده گرفتن نقش مدیریت شهری در برنامه هفتم توسعه

شهردار قم با انتقاد از نادیده گرفتن نقش مدیریت شهری در برنامه هفتم توسعه، گفت: در تمام برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور شهرداری‌ها رد پایی داشتند اما در برنامه هفتم توسعه به این موضوع توجه نشده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نادیده گرفتن نقش مدیریت شهری در برنامه هفتم توسعه
شناسه : 69566 | انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در رویداد ملی «تعالی حکمرانی شهری» که در تالار وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به نقش مدیریت شهری در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: در این بیانیه برای شهرها نقش تمدن سازی پیش‌بینی‌شده است و این موضوع خود را در اثرگذاری فرهنگی و اقتصادی مدیریت شهری نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری در ایجاد فرهنگ ترافیک، ساخت‌وساز، گردشگری و دیگر شاخه‌های فرهنگ شهروندان مؤثر است افزود: نقش فرهنگی شهرداری‌ها به‌صورت تدریجی است و در طول زمان سبک زندگی شهروندان را می‌سازد.

شهردار قم خاطرنشان کرد: تمدن‌ها هم بر اساس ایجاد فرهنگ و سبک زندگی در مردم ایجاد می‌شوند و از این منظر می‌توان مدیریت شهری را تمدن ساز دانست.

*قدمت یک قرنی شهرداری‌ها

وی با اشاره به اینکه شهرداری محور اجراییات در یک شهر است اظهار داشت: شهرداری‌ها ارگان‌های اجتماعی فرهنگی اقتصادی هستند که حتی می‌توانند نقش سیاسی ایفا کنند.

به عقیده سقائیان‌نژاد، اگر شهرداری‌ها خوب عمل کنند می‌توانند نقش مستقیم بر سرمایه‌های اجتماعی داشته باشند و این موضوع وقتی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بدانیم نزدیک به ۷۵ درصد جمعیت کل کشور شهرنشین هستند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها قدمت بیش از یک قرنی دارند گفت: از عمر شهرداری قم ۱۱۴ سال می‌گذرد و برخی کلان‌شهرها هم بیش از این قدمت دارند.

شهردار قم ادامه داد: در دوران بلدیه، اخبار مشروط در روزنامه بلدیه که رسانه شهرداری‌ها بود منعکس می‌شد. درواقع این روزنامه آنقدر در میان مردم اعتبار داشت که مسائل مشروطه در این قالب پیگیری می‌شد؛ این موضوع سرمایه اجتماعی شهرداری‌ها را نشان می‌داد که البته در دوران پهلوی این مسئله تضعیف شد.

*لزوم تعیین تکلیف جایگاه شهرداری‌ها در سلسله مراتب اداری

وی با اشاره به اینکه داشتن نگاه تحولی نیازمند تعیین تکلیف شهرداری‌ها در سلسله مراتب کشور است گفت: مدیر استان، استاندار است. مدیر شهرستان، فرماندار است اما سؤال اینجاست که مدیر شهر کیست؟ این موضوع بلاتکلیف مانده است.

سقائیان‌نژاد افزود: تکلیف شهرداری‌ها باید مشخص شود . اگر ما دولتی هستیم که باید این موضوع تعیین تکلیف شود اما اگر شهرداری‌ها ارگان مستقل و غیردولتی هستند، شرایط خاص آن باید فراهم شوند.

وی ادامه داد: باید مشخص شود شهرداری‌ها چه نوع تعاملاتی با حاکمیت و نماینده آن باید داشته باشند؟

*انتقاد از نادیده گرفتن نقش شهرداری‌ها در برنامه هفتم

شهردار قم خاطرنشان کرد: در تمام برنامه‌های توسعه کشور از برنامه دوم تا برنامه ششم، شهرداری‌ها نقش پررنگی در سیاست‌گذاری داشته‌اند اما نخستین برنامه‌ای که نقش شهرداری‌ها را نادیده گرفته برنامه هفتم توسعه است که رد پایی از مدیریت شهری در آن دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت شهر در سالهای اخیر رشد پیدا کرده است اما رشد زیرساخت‌ها با این جمعیت متناسب نیست گفت: تاب‌آوری شهرها به تقویت زیرساخت‌ها نیاز دارد و ایجاد شهر آرام برای تأمین سرمایه اجتماعی نیازمند همین زیرساخت‌ها است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه اساسنامه سازمان شهرداری‌ها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، افزود: در اساسنامه قبلی سه شهرداری در شوراهای این سازمان عضو بودند اما در اساسنامه جدید هیچ جای پایی برای شهرداری‌ها وجود ندارد.

شهردار قم با اشاره به اینکه سهم شهرداری در مالیات بر ارزش‌افزوده درواقع تحقق ۲۶ قلم بهای خدمات شهرداری‌ها و سهم حقیقی این ارگان است، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه مطرح‌شده که نیمی از این صرف بازآفرینی شهری شود. این در حالی است که دولت در طول سال‌های اخیر تکالیف برنامه‌ای خود را درباره بازآفرینی شهری انجام نداده است.

نوشته های مشابه
اعلام جزئیات مراسم تحویل سال در حرم و مسجد جمکران
«تگرگ» روی میز تدوین رفت
نرخ جدید پارکینگ‌های عمومی شهر قم اعلام شد
طراحی میدان سپاه قم به کجا رسید؟
مجتمع آب درمانی در قم به‌زودی افتتاح می‌شود
اتمام پروژه احداث کمربندی بلوار خداکرم تا شهریور سال آینده
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.