در گفت‌وگو با «شهر۲۰» عنوان شد

استقبال ۲۳۰ هزار تماشاگر از سینماهای قم

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت در سال ۱۴۰۱، به برگزاری شش جشنواره سینمایی اشاره کرد و گفت: سینماهای قم در سال ۱۴۰۱ با اکران ۲۶ فیلم پذیرای حدود ۲۳۰ هزار تماشاگر بودند که این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۰، افزایش ۵.۵ برابری داشت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
استقبال ۲۳۰ هزار تماشاگر از سینماهای قم
شناسه : 69453 | انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰   پرینت

محمد کاظم رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست» به تشریح عملکرد یک‌ساله معاونت هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم پرداخت و اظهار کرد: دهمین دوسالانه عکس قم یکی از رویدادهای هنری استان در سال گذشته بود که با ارسال ۲ هزار اثر از ۱۲۴ عکاس در دو بخش «قم» و «آزاد» برگزار و نمایشگاه آثار این جشنواره نیز در نگارخانه فرهنگ دایر شد.

وی به برپایی نمایشگاه‌های متعدد در حوزه هنرهای تجسمی اشاره کرد و گفت: نمایشگاه گروهی نگارگران استان قم، نمایشگاه تجسم هنر، نمایشگاه نقاشی خلاق کودک و نوجوان و نمایشگاه نگارگری ثقلین در سال گذشته به همت و مشارکت انجمن هنرهای تجسمی استان در نگارخانه‌های فرهنگ و اشراق برپا شد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: همچنین سه نمایشگاه «تکیه نی»، «کرامت» و «خط سرخ» در حوزه هنر خوشنویسی در سال گذشته برگزار شد.

رضوانی در ادامه به برگزاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان قم با عنوان نمایشگاه «تجسم هنر» اشاره کرد و گفت: آثار تعدادی از هنرمندان استان قم در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، تصویرسازی، گرافیک، نگارگری و کاریکاتور در این نمایشگاه به نمایش درآمد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فعالیت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در عرصه سینما اشاره کرد و گفت: سینماهای قم در سال ۱۴۰۱ با اکران ۲۶ فیلم پذیرای حدود ۲۳۰ هزار تماشاگر بودند و معادل ۵ میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان فروش کردند.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: در سال ۱۴۰۰، حدود ۴۱ هزار تماشاگر به سینماهای قم رفته بودند و فروش سینماها به مرز ۷۰۸ میلیون رسیده بود و مقایسه این دو آمار نشان از رشد ۵٫۵ برابری میزان تماشاگران و افزایش ۷٫۵ برابری فروش سینماها در سال ۱۴۰۱ دارد.

رضوانی همچنین به توسعه سینماهای قم در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: سال گذشته در مراسمی با حضور رئیس سازمان سینمایی، پردیس سینمایی «بازار شهر» با چهار سالن و ظرفیت ۵۵۰ صندلی سینما به بهره‌برداری رسید و تعداد صندلی‌های سینمایی استان قم به ۲۴۰۰ صندلی افزایش یافت.

وی یکی دیگر از اقدامات معاونت سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم را برگزاری آیین مهر سینمای ایران در قم عنوان کرد و گفت: در این آیین که با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مسئولان در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد، از ۲۵ سینماگر منتخب استان در بخش‌های مختلف تجلیل و قدردانی شد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین به میزبانی استان از چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: ۱۹ فیلم سودای سیمرغ جشنواره فجر از ۱۷ تا ۲۴ بهمن‌ماه در سه سینمای «تربیت»، «ونوس» و «بازار شهر» به روی پرده رفت و بیش از شش هزار نفر به تماشای فیلم‌های این دوره جشنواره نشستند.

رضوانی افزود: همچنین در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم فجر نشست صمیمانه فیلمسازان و روئسای مؤسسات و آموزشگاه‌های سینمایی، هنرمندان هنرهای نمایشی و عکاسان استان با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با هدف جهاد تبیین و با موضوع توسعه عدالت فرهنگی در قالب «عصرانه با هنرمندان» برگزار شد.

وی به اکران فیلم‌های جشنواره شانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم اشاره کرد و گفت: ۱۴ فیلم مستند منتخب این جشنواره به همت خانه مستند سینمای قم و با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از سوم تا هفتم بهمن‌ماه در سینما آیه اکران شد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به مشارکت این اداره‌کل در برگزاری جشنواره‌ ملی «فیلم۱۷»، «شهادت قلم» و «هشت نوشت» با موضوع دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: جشنواره ملی «فیلم ۱۷» با هدف تولید ۶۰ مستند داستانی از شهدای استان قم در راستای برنامه‌های کنگره ملی شهدای قم شکل گرفت و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم یکی از نهادهای مشارکت‌کننده این جشنواره بوده و به زودی مراحل داوری آن آغاز خواهد شد.

رضوانی افزود: از دیگر رویدادهای سینمایی استان در سال ۱۴۰۱ می‌توان به برگزاری اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه فناوری و نوآوری اشاره کرد که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در این رویداد مشارکت داشت.

وی به رشد تولید فیلم کوتاه در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته با تلاش هنرمندان فیلمساز و حمایت مادی و معنوی این اداره‌کل، ۱۳۰ فیلم کوتاه و نیمه بلند در استان تولید شد که در تعدادی از این پروژه‌ها، هنرمندان مطرح کشوری نیز حضور داشتند.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین به برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی و مستند اشاره کرد و گفت: همچنین در راستای توسعه عدالت فرهنگی، تعدادی از فیلم‌های سینمایی در قالب سینماسیار در بخش‌ها و روستاهای استان اکران شد.

رضوانی افزود: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در برگزاری پاتوق‌های فیلم کوتاه به محوریت انجمن سینمای جوانان و برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه سینما به محوریت آموزشگاه‌های سینمایی استان مشارکت داشته است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برگزاری بیست‌وسومین جشنواره استانی تئاتر قم اشاره کرد و گفت: در این جشنواره که با رقابت چهار نمایش خیابانی و هشت نمایش صحنه‌ای در روزهای هفتم تا یازدهم آذرماه همراه بود، دو گروه برتر به جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر در شیراز راه یافتند و در نهایت یک گروه از استان موفق شد به چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یابد و به نمایندگی از استان قم در این رویداد مهم هنری حضور داشته باشد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از تولید و اجرای نمایش «قهرمان» به عنوان یکی از اقدامات مهم اداره‌کل در سال ۱۴۰۱ یاد کرد و گفت: این نمایش فاخر به محوریت زندگی و شخصیت شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین با حمایت کامل اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در تالار فرهنگ و هنر به روی صحنه رفت که با استقبال همشهریان، همرزمان و خانواده معظم این شهید همراه شد.

رضوانی افزود: همچنین در سال گذشته و در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای قم، نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «شاهد» به محوریت انجمن هنرهای نمایشی استان و با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای فرهنگی استان برگزار شد.

وی تصریح کرد: نمایش‌های خیابانی متعددی در قم و دو شهرستان کهک و جعفرآباد در مناسبت‌های مختلف نظیر ایام نوروز، نیمه‌شعبان، هفته دفاع مقدس و ایام برگزاری کنگره ملی شهدای قم اجرا شده است.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در بخش دیگری از این گفت‌وگو به افتتاح خانه فرهنگ و هنر ملل در مجتمع شهید آوینی اشاره کرد و گفت: آبان‌ماه سال گذشته این مرکز در راستای ارائه خدمات فرهنگی و هنری به مهمانان خارجی ساکن در قم با حضور سید محمد هاشمی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار قم و جمعی از مسئولان و اهالی هنر افتتاح شد.

رضوانی افزود: خانه فرهنگ و هنر ملل صرفاً مخصوص اتباع نیست و در حال حاضر انجمن خوشنویسان استان، مجمع ناشران دیجیتال اسلامی، اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان قم و بخش عروسکی انجمن نمایش استان نیز در این مرکز فعالیت دارند و  خدمات ویژه‌ای را به اتباع و مهمانان خارجی ارائه می‌کنند.

 وی تصریح کرد: بیش از ۱۵ رویداد فرهنگی و هنری از جمله هفته فرهنگ و هنر قم، نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه عکس لبخند فاطمی و جشنواره هنری ادبی «شهرزاد» در خانه فرهنگ و هنر ملل برگزار شده است.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به قم از ظرفیت‌های این مرکز بین‌المللی بازدید و با فعالان فرهنگی از ۱۲۰ کشور جهان دیدار و گفت‌وگو کرده و مباحث جدیدی را در حوزه تعاملی فرهنگ مطرح کردند.

رضوانی همچنین از اجرای مراحل مقدماتی طرح «حجره‌ هنر» در راستای تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: این طرح در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه در تعدادی از مدارس به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: در فروردین‌ماه سال جاری نیز آیین «قدر هنر» همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی سید شهیدان اهل قم و شب قدر با حضور ۴۰۰ نفر از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استان همراه با ضیافت افطار برگزار شد. 

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در پایان خاطرنشان کرد: ۲۵۰ برنامه مشارکتی در عرصه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در مجموعه سالن‌ها و نگارخانه‌های تالار فرهنگ و هنر و مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار شده است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.