معاون وزیر راه و شهرسازی در قم:

با ۳۰۰ میلیون تومان هزینه نگهداری پلاسکو پابرجا می‌ماند/ در حوزه مسکن به اندازه لازم قانون داریم

شهر بیست/ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، اگر حداقل‌های ممکن در امر نگهداری مورد توجه قرار می‌گرفت این ساختمان می‌توانست پا بر جا باشد و این امر با هزینه ۳۰۰ میلیون تومانی می‌توانست محقق شود که در این صورت شاهد تخریب ساختمان پلاسکو نبودیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
با ۳۰۰ میلیون تومان هزینه نگهداری پلاسکو پابرجا می‌ماند/ در حوزه مسکن به اندازه لازم قانون داریم
شناسه : 6941 | انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان قم، مازیار حسینی در نشستی با اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در سخنانی اظهار داشت: نظام ملی ساخت و ساز در قانون آمده که متأسفانه بدان توجه لازم و جدی نشده است.

وی بیان داشت: امروز در حوزه مسکن به اندازه لازم قانون داریم که ضرورت دارد در این زمینه اولویت‌ها و صراحت‌های قانونی را شناسایی و بدان عمل کنیم.

حسینی تاکید کرد: امروز به باز نو اندیشی در قوانین ساخت و ساز نیازمندیم که در این راستا باید برای رسیدن به وضع مطلوب قدم‌هایی برداریم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا محصول تولیدی ما در فرآیند ساخت و ساز استاندارهای لازم را داشته باشد افزود: در این راستا باید بدنبال مشوق‌ها و آیتم‌های تشویقی نیز باشیم و صرفاً با سیاست‌های تنبیهی نمی‌توان کیفیت در امر ساخت و ساز را دنبال کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ساختمان؛ حق عمومی جامعه است که باید نسبت به این حق مهم حساسیت لازم را داشته باشیم و نباید نسبت به حقوق بهره بردار بی تفاوت باشیم.

وی با بیان اینکه در زمینه مقررات ملی ساختمان چیزی کم نداریم عنوان کرد: مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار دهیم این است که این ضوابط می‌بایست در همه کشور قابل اجرا باشد و شرایط ساختمان‌های معمولی با ساختمان‌های ویژه باید جدا از هم در نظر گرفته شود و در این زمینه باید تجدید نظر کرد چرا که امروز دیگر زمان آن نیست که تنها مباحث فنی ملاک باشد و باید شرایط مختلف شهرها و استان‌ها را مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینکه موضوع نگهداری ساختمان‌های موجود مورد غفلت قرار گرفته افزود: در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، اگر حداقل‌های ممکن در امر نگهداری مورد توجه قرار می‌گرفت این ساختمان می‌توانست پا بر جا باشد و این امر با هزینه ۳۰۰ میلیون تومانی می‌توانست محقق شود که در این صورت شاهد تخریب ساختمان پلاسکو نبودیم.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته نیز شاهدیم که از سال اول احداث یک پروژه برای آن بودجه نگهداری در نظر گرفته می‌شود.

حسینی افزود: امروز باید بدنبال شیوه نامه برای اجرای قوانین موجود باشیم و در این راستا اختیارات لازم به استان‌ها واگذار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان داشت: این انتخابات بسیار مهم است که می‌بایست بدنبال انتخاب افراد اصلح باشیم.

وی تصریح کرد: سیاست برای بخش‌های صنفی و حرفه‌ای سم مهلک است و نباید از مجموعه‌های حرفه‌ای همانند نظام مهندسی ساختمان انتظار کار سیاسی داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شورای مرکزی عصاره مهندسی کشور است و باید تلاش کرد در عین حالی که از ظرفیت و تجربه پیشکسوتان بهره می بریم، از حضور مهندسان جوان نیز باید استفاده کرو و ما تلاش می‌کنیم در وزارت راه و شهرسازی در کمیته‌های تخصصی از ظرفیت‌های مهندسان جوان استفاده کنیم.

حوزه مسکن نیازمند اقدامات جهادی است

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در این جلسه گفت: حوزه مسکن جزو دغدغه‌های کشور و نظام است و باید اقدامات جهادی در این بخش صورت گیرد

منصور نویریان اظهار داشت: امروز حوزه مسکن جزو دغدغه‌های کشور و نظام است و باید اقدامات جهادی در این بخش صورت گیرد و در این حوزه نیازمند کار مضاعف هستیم تا این افزایش قیمت‌های اخیر مسکن تعدیل شود و از طرفی می‌بایست به کیفیت ساختمان‌ها نیز توجه داشت.

نویریان عنوان کرد: در دفتر توسعه مهندسی ساختمان در دو حیطه اقداماتی خواهیم داشت و در حوزه نرم افزار و سخت افزار باید ساماندهی‌هایی صورت گیرد و حرکت به سمت صنعتی سازی ساختمان‌ها را باید دنبال کنیم که کارگروهی در این زمینه فعال شده است

وی افزود: در زمینه تشکل‌های مهندسی در سال‌های اخیر شاهد تنش‌هایی بین مجموعه‌های مرتبط بودیم که باید از این اختلافات فاصله گرفت چرا که این تنش‌ها به نفع مردم نیست و اخیراً در این راستا بخشنامه‌هایی نیز صادر شد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان ادامه داد: وقتی در جایگاه وزارت مسکن و شهرسازی و یا سازمان نظام مهندسی ساختمان هستیم باید ابعاد مختلف را در تصمیم گیری ها مدنظر قرار دهیم.

به دنبال ارتقا جایگاه نظام مهندسی ساختمان هستیم

وی با بیان اینکه ما به سازمان نظام مهندسی ساختمان اعتقاد داریم افزود: نظام مهندسی ساختمان بزرگترین تشکل حرفه‌ای کشور است و با وجود نقاط ضعف و قوت این مجموعه باید تلاش کرد تا جایگاه این سازمان ارتقا یابد و رضایتمندی‌ها در ارائه خدمات را افزایش دهیم تا در نهایت ساختمان‌هایی با کیفیت تولید شود.

وی عنوان کرد: در نظام ملی ساخت و ساز باید تکالیف برای دستگاه‌های مختلف مشخص و جایگاه مباحثی همچون استاندارد و کیفیت، ضمانت و بیمه در تولید ساختمان باید شفاف شود.

نویریان افزود: در ماه‌های اخیر شورای توسعه نظام مهندسی احیا شده و تلاش می‌شود بر اساس خرد جمعی تصمیمات لازم گرفته شود.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.