مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در گفت‌وگو با «شهر۲۰» عنوان کرد

حمایت ۱۰ میلیاردی از مؤسسات فرهنگی/ وزیر ارشاد نگاه متفاوتی به قم دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در تشریح عملکرد یک‌ساله این اداره‌کل، از حمایت مؤسسات فرهنگی در قالب ردیف بودجه جدول ۱۷ خبر داد و گفت: ما در هر درجه اداری که باشیم، بدون تعارف باید عرض کنم برای شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان ایشان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به طور ویژه دیده می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
حمایت ۱۰ میلیاردی از مؤسسات فرهنگی/ وزیر ارشاد نگاه متفاوتی به قم دارد
شناسه : 69385 | انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴   پرینت

امیرعلی عموزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست» به تشریح عملکرد یک‌ساله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم پرداخت و اظهار کرد: نخستین مأموریتی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکم انتصاب بنده قید کرده بود، تدوین سند تحول و نقشه راه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان بود که از همان روزهای نخست شروع به کار در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این برنامه راهبردی با مدیریت یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مشارکت کارکنان اداره‌کل در یک مدل کاملاً علمی تدوین شده و به زودی رونمایی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: این برنامه راهبردی به عنوان مبنای اقدامات و فعالیت‌های اداره‌کل در عرصه‌های مختلف اداری، فرهنگی و هنری قرار می‌گیرد.

*راه‌اندازی خانه فهم

عموزاده یکی دیگر از اقدامات مهم اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی طی یک‌سال اخیر را راه‌اندازی خانه فرهنگ و هنر ملل (فهم) عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه استان قم پذیرای حدود سیصد هزار مهمان غیرایرانی از یکصد کشور خارجی است، باید پیوست فرهنگی منسجمی برای این عزیزان تعریف می‌شد و بر همین اساس، خانه فهم در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی شکل گرفت و در مرحله تثبیت قرار دارد.

*طرح حجره هنر اجرا می‌شود

وی همچنین از اجرای مراحل مقدماتی طرح «حجره‌ هنر» با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: این طرح در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری به منظور آشنایی بیشتر طلاب و روحانیون با مقوله هنر اجرا می‌شود و تعدادی از مدارس منتخب حوزه در مرحله تجهیز طرح قرار دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه از تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خبر داد و گفت: در سال گذشته با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای احیا و افزایش ثمردهی کانون‌های مساجد در دو حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار تلاش کردیم و تجهیزات جدیدی در اختیار کانون‌های فعال قرار گرفت.

*تداوم توانمندسازی مؤسسات فرهنگی و هنری

عموزاده همچنین به توانمندسازی مؤسسات فرهنگی، هنری و سینمایی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی و توانمندسازی مؤسسات استان است و اداره‌کل به‌دنبال تعامل و تداوم ارتباط با مؤسسات از طریق برنامه‌های آموزشی و نظارت و ارزیابی بر عملکرد آنهاست.

وی افزود: ارتباط مؤسسات فرهنگی و هنری و سینمایی با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تداوم داشته باشد و این‌گونه نباشد که فقط مجوز بگیرند و نظارت و هدایتی وجود نداشته باشد.

* حمایت ۱۰ میلیاردی از مؤسسات فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین از حمایت مؤسسات فرهنگی و هنری استان در قالب ردیف بودجه جدول ۱۷ خبر داد و گفت: طرح‌های مؤسسات در قالب کمیته استانی متشکل از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مدیریت حوزه علمیه، اداره‌کل تبلیغات اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مورد بررسی قرار گرفت و اعتباری در حدود ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌هایی با موضوعاتی نظیر عفاف و حجاب، ایثار و شهادت، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، جوانی جمعیت و فرزندآوری، انتظار و مهدویت، سبک زندگی و اجرای برنامه‌های هنری و ادبی و قرآنی به مؤسسات فرهنگی و هنری اختصاص یافت.

*مشارکت فعالانه اداره‌کل ارشاد در کنگره ملی شهدای قم

عموزاده همچنین به مشارکت فعالانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در دومین کنگره ملی شهدای قم اشاره کرد و گفت: کمیته فرهنگی و هنری کنگره شهدای استان قم به ریاست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم دارای ۸ کارگروه تخصصی در حوزه‌های تجسمی، هنری، کودک و نوجوان، شعر و داستان و تاریخ شفاهی، محصولات فرهنگی و هنری، عکس، کتاب و فیلم و انیمیشن و کلیپ بود و تلاش کرد به سهم خود در راستای تولیدات فاخر هنری قدم بردارد.

وی تصریح کرد: حمایت از تولید و تدوین ۶۰ کتاب با موضوع شهدا، اجرای تئاترهای خیابانی، مشارکت در جشنواره‌ خوشنویسی «نسیم مهر»، نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، جشنواره نمایشنامه‌نویسی «شاهد»، جشنواره عکاسی «راز خون»، جشنواره مستند «فیلم ۱۷» و جشنواره «هشت نوشت» بخشی از فعالیت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای قم بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین از اجرای تئاتر «قهرمان» با موضوع سردار شهید زین‌الدین یاد کرد و گفت: برای تولید این نمایش اعتبار ویژه‌ای اختصاص یافت و یک اثر فاخر و شایسته هنری در راستای معرفی شهید زین‌الدین اجرا شد.

*پیگیری برای رفع موانع ساخت فیلم سینمایی «نهر خین»

عموزاده افزود: همچنین در حال پیگیری برای ساخت سمفونی «خط‌شکنان» و فیلم سینمایی «نهر خین» هستیم و امیدواریم با رفع موانع موجود، این دو اثر فاخر نیز تولید شود.

وی تصریح کرد: اعتبارات اختصاص یافته برای کنگره شهدای قم در راستای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده و توسط انجمن‌ها و مؤسسات و هنرمندان این شهر اجرایی شده است.

*راه‌اندازی دبیرخانه شعر آیینی

عموزاده همچنین به پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای راه‌اندازی دبیرخانه شعر و ادبیات آیینی در استان قم اشاره کرد و گفت: این خواسته مهم استاد محمد علی مجاهدی پدر شعر آیینی با تأکید دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ محقق شد و سال گذشته دبیرخانه شعر آیینی در ساختمان اداره ارشاد در خیابان شهیدان فاطمی آغاز به کار کرد.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه هزینه کردن در عرصه‌های هنری به معنای سرمایه‌گذاری است، گفت: باید اقتصاد فرهنگ و هنر را پویا کنیم و به همین منظور موضوع توانمندسازی مؤسسات در دستور کار قرار گرفت.

عموزاده همچنین به رویکرد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در حمایت و تقویت از انجمن‌های فرهنگی، هنری، سینمایی و رسانه‌ای استان اشاره کرد و گفت: امروز هیچ انجمنی نداریم که بدون فضا و مکان باشد، شاید فضای بعضی انجمن‌ها فضای محدودی داشته باشند اما با توجه به بضاعت اداره‌کل تلاش کردیم فضایی را در اختیار انجمن‌ها قرار دهیم.

وی به برگزاری نشست‌های مشترک با هنرمندان از جمله «عصرانه با هنرمندان»، «دیدار با پیشکسوتان» و «ضیافت افطار هنرمندان» اشاره کرد و گفت: همچنین با تعدادی از هنرمندان قمی که در بیرون از استان فعالیت دارند، جلساتی را داشتیم و از این عزیزان برای فعالیت در قم دعوت کردیم تا هنرمندان جوان از تجارب آنان بهره بگیرند.

*هنرمندان ولی‌نعمتان اداره‌کل ارشاد هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از هنرمندان پیشکسوت به عنوان ولی‌نعمتان این اداره‌کل یاد کرد و گفت: یکی از برنامه‌های اداره‌کل برگزاری سلسله نشست‌هایی تحت عنوان «با فرزانگان» به منظور تجلیل و تکریم، ثبت تاریخ شفاهی، تولید مستند کوتاه و جمع‌آوری آثاری از هنرمندان پیشکسوت استان است.

عموزاده افزود: مقدمات اجرای این برنامه از سوی معاونت هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود این نشست‌ها از تابستان سال جاری آغاز شود.

وی با تأکید بر اینکه هر اندازه برای هنرمندان تلاش کنیم بازهم کاری انجام نداده‌ایم، گفت: مذاکرات مفصلی با مدیران‌ استان‌های خراسان رضوی و فارس به منظور برپایی نمایشگاه‌‌های هنری آثار هنرمندان استان و اجرای نمایش‌ در این دو شهر داشتیم.    

*حضور در رویدادهای هنری استان

وی در خصوص اینکه در رویدادهای هنری استان حضور فعالی دارد، گفت: اینکه بنده درخدمت بزرگان و اساتید عرصه فرهنگ و هنر بودم، کوچک‌ترین کاری بوده که انجام دادم و در این ایام، شاید تئاتری نبوده که به تماشای آن نرفته باشم یا گالری و نمایشگاهی نبوده که در آنجا حاضر نبوده باشم.

*اکران منظم فیلم‌های سینمایی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین به اکران منظم فیلم‌های سینمایی در استان اشاره کرد و گفت: در بحث اکران فیلم‌های سینمایی نیز سعی کردیم تمام لایه‌های جامعه را در نظر بگیریم و نمایش فیلم‌ها دنبال شود.

عموزاده به اغتشاشات سال گذشته اشاره کرد و گفت: باید از هنرمندان عزیز و شریف و بزرگوار استان نهایت تقدیر را داشته باشم که هوشیارانه در مسیر انقلاب اسلامی قدم برداشتند و جشنواره‌های سینمایی و هنری استان نظیر جشنواره تئاتر بدون ایجاد حاشیه و مسئله‌ای با همراهی هنرمندان برگزار شد و جشنواره فیلم فجر نیز با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان دنبال شد که دستاورد ارزشمندی بود.

*انعقاد تفاهم‌نامه با نهادهای حوزوی

وی همچنین یکی دیگر از اقدامات یک‌سال گذشته را انعقاد تفاهم‌نامه با نهادهای حوزوی و فرهنگی نظیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دفتر تبلیغات و جامعه‌المصطفی عنوان کرد و گفت: این تفاهم‌نامه‌ها با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد می‌شود و اداره‌کل در نقش تنظیم‌کننده و پیگیر امور اجرایی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: اجرای این تفاهم‌نامه‌ها برای نهادهای حوزوی در حوزه چاپ و نشر و کاغذ برکات زیادی داشته است و اعتباراتی برای برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی این مجموعه‌ها لحاظ شده است.   

وی تصریح کرد: در اواخر سال گذشته ششمین نمایشگاه کتاب دین نیز به منظور عرضه جدیدترین آثار حوزه دین، توسعه تعاملات فرهنگی و هم‌اندیشی و هم‌افزایی ناشران دینی با مشارکت نهادهای حوزوی و ناشران حوزه دین برگزار شد.

*جلسات شورای فرهنگ عمومی تقویت می‌شود

عموزاده همچنین از تلاش برای تقویت کیفیت جلسات شورای فرهنگ عمومی استان خبر داد و گفت: کارگروه اندیشه‌ورز به منظور تشکیل شدن جلسات شورا با پشتوانه فکری تشکیل شده و تا موضوعی به پختگی لازم نرسد، در صحن مطرح نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اخیراً جلسه شورای فرهنگ عمومی با موضوع عفاف و حجاب برگزار شد و در نشست‌های آتی موضوعاتی نظیر «نما و منظر شهری» و «جمعیت» و «اوقات فراغت» در دستور کار خواهد بود.

*تلاش برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در شهرک پردیسان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در بخش دیگری از این گفت‌وگو از تلاش برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در شهرک پردیسان خبر داد و گفت: اگرچه یکی از مجتمع‌های فرهنگی ما در این منطقه فعالیت دارد اما با توجه به جمعیت و توسعه این شهرک نیازمند مجتمع‌های فرهنگی جدیدی هستیم که در سفر دوم رئیس جمهوری لحاظ خواهد شد.

عموزاده در خصوص آخرین وضعیت پروژه مجتمع فرهنگی و هنری خیابان امام خمینی(ره) نیز عنوان کرد: این پروژه به دلیل مشکلات مالی متوقف شده بود اما عملیات اجرایی پروژه با اختصاص ۲۰ میلیارد تومان تداوم خواهد یافت.

وی در خصوص وضعیت دو پلاتوی تئاتر در تالار فرهنگ و هنر، گفت: این پروژه نیز به دلایلی متوقف شده بود اما به تازگی دوباره مراحل اجرایی آن کلید خورده و امیدواریم در تابستان بهره‌برداری شود و در اختیار هنرمندان عزیز قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین از راه‌اندازی و تجهیز دو ساختمان در شهرستان‌های کهک و جعفرآباد خبر داد و گفت: مقدمات ایجاد دو دفتر نمایندگی در دو شهر جدید فراهم شده و جلسات شورای فرهنگی عمومی به طور مرتب برگزار می‌شود و کانون‌های مساجد نیز فعال شده است.

*تقویت هنرستان پسرانه هنرهای زیبا تقویت می‌شود

عموزاده در خصوص اینکه آیا در سال جاری هنرستان دخترانه هنرهای زیبا در قم تشکیل می‌شود، گفت: در این زمینه نمی‌توانم قولی بدهم چرا که نیازمند زیرساخت است اما تقویت هنرستان پسرانه در برنامه‌های جدی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم قرار دارد و اگر زیرساخت هنرستان دخترانه نیز تأمین شود، مسئله‌ای برای راه‌اندازی این هنرستان نداریم.

*نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به قم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص ارتقای درجه اداری این اداره‌کل، گفت: ارتقای درجه اداری فقط مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و بخشی از آن به سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور مربوط است.

عموزاده افزود: ما در هر درجه اداری که باشیم، بدون تعارف باید عرض کنم برای شخص آقای وزیر و معاونان ایشان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به دلیل وجود حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی به طور ویژه دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: این موضوع در تعداد سفرهای آقای دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان ایشان به استان مشهود است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خاطرنشان کرد: اگر تلاش‌های ما منجر به تقویت چارت اداری اداره‌کل بشود، برای ما برکتی خواهد بود در غیر این ‌صورت هم شاید روی کاغذ رتبه اداری بالایی نداشته باشیم اما به لطف تلاش مسئولان استان و پیگیری‌های نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، جایگاه ویژه‌ای در کشور داریم.

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.