تولید ۱۲ درصد تخم مرغ کشور در قم/ اصلاح قیمت تخم مرغ اجتناب‌ناپذیر بود

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم با بیان اینکه ۲۷۱ واحد مرغ تخم‌گذار و ۹۲ واحد پرورش پولت (نیمچه تخم‌گذار) در استان فعال است، گفت: قم با تولید ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ سومین استان برتر کشور در تولید این محصول غذایی است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تولید ۱۲ درصد تخم مرغ کشور در قم/ اصلاح قیمت تخم مرغ اجتناب‌ناپذیر بود
شناسه : 67963 | انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حمیدرضا اسماعیلی امروز در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه که در شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم برگزار شد، از فعالیت ۲۷۱ واحد مرغ تخم‌گذار و ۹۲ واحد پرورش پولت (نیمچه تخم‌گذار) در استان خبر داد و گفت: بیش از ۹۴ درصد مرغداران مرغ تخم‌گذار و پرورش پولت استان عضو شرکت تعاونی هستند.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم افزود: ظرفیت پروانه مرغ تخم‌گذار در استان قم، ۱۰ میلیون و ۱۹۸ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار است که از این تعداد، ۷ میلیون و ۸۵۲ هزار قطعه مرغ فعال و در حال تولید است.

اسماعیلی تصریح کرد: سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که استان قم با سهم ۱۵۰ هزار تن رتبه سوم تولید تخم مرغ را در کشور دارد.

اسماعیلی به اصلاح قیمت تخم مرغ در کشور اشاره کرد و افزود: با توافق اتحادیه مرکزی مرغداری میهن با وزارت کشاورزی و در راستای حمایت از تولیدکنندگان تخم مرغ، قیمت پیشنهادی تخم‌ مرغ به مبلغ ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان درب مرغداری و ۵۶ هزار تومان (هر کیلو) برای مصرف‌کننده اعلام شد تا مرغداران بتوانند انگیزه لازم برای تولید را داشته باشند و در نیمه دوم سال که شاهد مصرف بالای تخم‌مرغ هستیم، مشکلی در تأمین این محصول غذایی وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: این قیمت مشروط بر عدم تجدیدنظر دولت در تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای تأمین نهاده‌های دام و طیور تا پایان فروردین سال ۱۴۰۳ ثابت خواهد ماند.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم تصریح کرد: در صورت عدم اصلاح قیمت تخم‌مرغ، بارگیری و ارسال مرغ‌های‌ تخم‌گذار به کشتارگاه افزایش می‌یافت و تولید تخم مرغ در نیمه دوم امسال با چالش جدی روبه‌رو می‌شد.

اسماعیلی افزود: هدف ما از تلاش برای اصلاح قیمت‌ها، پایداری تولید تخم مرغ و تضمین قیمت محصول مرغداران تا پایان سال است.

وی با بیان اینکه مرغداران مرغ تخم‌گذار، بهترین پروتئین را با ارزان‌ترین قیمت عرضه می‌کنند، گفت: پایداری تولید تخم مرغ و تثبیت قیمت این محصول در حفظ امنیت غذایی اقشار ضعیف جامعه تأثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار تأکید کرد و گفت: با توجه به حجم بالای گردش مالی، مرغداران نیازمند سرمایه در گردش هستند که بانک‌ها می‌توانند با پرداخت تسهیلات دغدغه تولیدکنندگان این صنعت را رفع کنند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: همچنین خواستار اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی در امهال تسهیلات تولیدکنندگان هستیم که متأسفانه تاکنون به بانک‌ها ابلاغ نشده و عملیاتی نشده است.

تولید ۱۲ درصد تخم مرغ کشور در قم/ اصلاح قیمت تخم مرغ اجتناب‌ناپذیر بود

وی در بخش دیگری از این نشست به تشریح گزارش عملکرد یک‌ساله شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم پرداخت و اظهار کرد: میزان تولید تخم مرغ استان قم در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰ هزار تن بود که بیش از ۳۶ هزار تن تخم مرغ را شرکت تعاونی برای مرغداران به فروش رسانده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم به تفاوت فروش تخم مرغ توسط شرکت تعاونی با بنکداران و واسطه‌گران اشاره کرد و گفت: شرکت تعاونی به صورت تضمینی و با بهترین قیمت، تخم‌مرغ را می‌فروشد و مرغدار دیگر نگرانی‌ای برای بازگشت پول خود ندارد.

اسماعیلی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم شرکت تعاونی در سال گذشته، خرید اعتباری نهاده‌ها شامل ذرت و کنجاله سویا برای مرغداران مرغ تخم‌گذار بود.

وی به مشکلات طرح مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها برای مرغداران اشاره کرد و گفت: سال گذشته بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حجم سرمایه در گردش مرغداران بسیار نزولی شد و تسهیلات دولتی نیز پاسخگو نبود، بر همین اساس شرکت تعاونی، ۳۵ هزار تن نهاده به مبلغ ۴۳۹ میلیارد تومان را برای مرغداران مرغ تخم‌گذار قم فقط با ارائه یک برگه چک به صورت اعتباری تأمین کرد.

وی افزود: این مبلغ بیش از دو برابر میزان تسهیلاتی بود که دولت در قالب طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها به مرغداران مرغ تخم‌گذار استان پرداخت کرد و کمک بزرگی به تولیدکنندگان و تداوم تولید و پایداری قیمت تخم مرغ بود.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم، اقدام دیگر این تعاونی را فروش و تأمین افزودنی‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه مرغ در محیط صنعتی پرورش پیدا می‌کند باید به صورت دستی افزودنی به جیره غذایی‌اش اضافه کرد، سال گذشته ۱۷۸۴ تن افزودنی با بهترین کیفیت و کمترین قیمت بازار به مرغداران تحویل داده شد.

اسماعیلی همچنین افزود: تمامی فعالیت‌های مجوزهای جوجه‌ریزی مرغداران در شرکت تعاونی صادر می‌شود و تنها استانی هستیم که کارمزد سامانه را با اعمال تخفیف ۵۰ درصدی از مرغداران اخذ می‌کنیم.

وی، یکی از هدف‌های شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم را تکمیل زنجیره تولید تا عرضه خبر داد و گفت: سوله نیمه‌کاره‌ای در شهرک شکوهیه به متراژ ۱۵۰۰ متر مربع در دو طبقه با هدف احداث مرکز فرآوری تخم مرغ و مرکز بسته‌بندی تخم مرغ خریداری شده و در حال تکمیل است.

وی افزود: مجوز ایجاد مرکز بسته‌بندی تخم مرغ از سازمان نظام دامپزشکی اخذ شده اما همچنان به دنبال تعامل و جلب نظر سازمان غذا و دارو برای دریافت مجوز مرکز فرآوری تخم مرغ هستیم تا این واحد صنعتی سریعتر راه‌اندازی شود و برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم افزود: این شرکت با هدف پخش تخم مرغ با قیمت ارزان‌تر از بازار، مرکز پخش مستقیم تخم‌ مرغ را در محل شرکت تعاونی راه‌اندازی کرده و در حالی که امروز پایین‌ترین قیمت عرضه هر شانه تخم مرغ در بازار ۱۰۰ هزار تومان است، در این مرکز به قیمت ۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

اسماعیلی در ادامه از تولید کنسانتره مرغ تخم‌گذار با برند شرکت تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم خبر داد و گفت: ۳۴۰ تن تولید کنسانتره در چهار ماه پایانی سال گذشته داشتیم و با حداقل کارمزد به مرغداران عرضه شد.

وی همچنین از تحویل ۴۸۰ تن تولید خوراک آماده به مرغداران استان در چهار ماه پایانی سال گذشته خبر داد و گفت: یکی دیگر از خدمات شرکت تعاونی، ارائه مشاوره رایگان به مرغداران در حوزه‌های بیمه و مالیاتی و سامانه جامع تجارت و … است.

نوشته های مشابه
۵ المان بزرگ در ورودی‌های شهر قم نصب می‌شود
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.