سقائیان‌نژاد کاندیدای انتخابات مجلس نمی‌شود/ دست شورا برای انتخاب شهردار خالی نیست

رئیس شورای شهر قم با تأکید بر اینکه شهردار برای چهار سال انتخاب شده و فعلاً دلیلی برای از دست دادن سقائیان‌نژاد نداریم، گفت: اگر به هر دلیل از خدمات شهردار محروم شدیم، دست شورا برای انتخاب شهردار پر است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سقائیان‌نژاد کاندیدای انتخابات مجلس نمی‌شود/ دست شورا برای انتخاب شهردار خالی نیست
شناسه : 67768 | انتشار : ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حسین اسلامی ظهر پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری که به مناسبت روز ملی شوراها در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، در خصوص آمادگی تعدادی از اعضای شورا برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: حضور در پارلمان شهری بهترین زمینه را برای موفقیت افراد در مجلس فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: درست نیست افرادی را که سالیان سال در شورا قانون‌گذاری می‌کنند از حضور در مجلس منع و محدود کنیم و کسانی که اصلاً اطلاعی در این زمینه‌ها ندارند به مجلس بروند.

رئیس شورای شهر قم افزود: اینکه گفته می‌شود چند نفر از اعضای شورای شهر قم آماده حضور در انتخابات هستند صحیح نیست، یک نفر یا حداکثر دو نفر شاید بخواهند کاندیدای انتخابات مجلس شوند.

اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا اعضای شورا می‌خواهند اتفاقی مشابه انصراف نماینده سابق مردم قم در مجلس را رقم بزنند و از نمایندگی شورا انصراف دهند، گفت: این موضوع قیاس مع‌الفارق است، وقتی نماینده مجلس از نمایندگی انصراف می‌دهد، جایگزین و علی‌البدل ندارد اما در شورا حتی وقتی غیبت‌های غیر موجه یک عضو بررسی می‌شود، عضو علی‌البدل جایگزین می‌شود.

وی افزود: شورا هفت نفر عضو علی‌البدل دارد و به محض اینکه یک عضو خارج شود، عضو علی‌البدل بعدی وارد می‌شود.

رئیس شورای شهر قم در خصوص تعهدات حزبی و جناحی اعضای شورا، عنوان کرد: در همان تعهدات تصریح شده کاندیداتوری انتخابات مجلس با ملاحظه مصالح امکان دارد و منع مطلق در آنجا وجود ندارد.

اسلامی همچنین در خصوص حذف علی مالکی‌نژاد عضو سابق شورای شهر قم به دلیل غیبت غیرموجه، گفت: به موجب ماده ۹۴ قانون شوراها، غیبت غیرموجه اعضای شورا شامل دوازده جلسه غیرمتوالی یا شش جلسه متوالی در طول یکسال با تشخیص و تصویب شورا منجر به سلب عضویت می‌شود.

وی افزود: ممکن است غیبت عضو شورا به دلیل گرفتاری و مشکل و اذن از هیئت رئیسه موجه شود کما اینکه یک‌بار در مورد آقای مالکی‌نژاد این اتفاق افتاد اما برای بار دوم اذن و اجازه‌ای در کار نبود و تعداد غیبت‌ها زیاد شد و دفاعیات ایشان در معرض رای اعضای شورا قرار داده شد که موجه شناخته نشد.

رئیس شورای شهر قم تصریح کرد: در عین حال تصمیم‌گیر نهایی درباره آقای مالکی‌نژاد، شورای شهر نبود و موضوع به هیئت حل اختلاف استان ارجاع و در آنجا نیز دفاعیات مطرح شد و در نهایت غیبت‌های ایشان را غیرموجه دانستند و عضویت وی در شورا سلب شد.

اسلامی تأکید کرد: اگر غیبت‌های بنده هم غیر موجه باشد که نیست، همین برخورد را می‌کنند و هیچ فرقی بین افراد نیست.

وی در خصوص اینکه آیا شهردار قم تغییر می‌کند، گفت: اولین وظیفه شورای شهر در زمان شروع به کار، انتخاب شهردار برای چهار سال است، منتهی در ادامه مسیر ممکن است اعضای شورا ملاحظاتی نسبت به عملکرد شهردار داشته باشند، این ملاحظات ابتدا به صورت تذکر مطرح می شود و اگر تذکرات نافع واقع شد موضوع فیصله می‌یابد در غیر این صورت از طریق ابلاغ سؤال کتبی به شهردار پیگیری می‌شود و شهردار مکلف است ظرف ده روز پاسخ دهد.

رئیس شورای شهر قم ادامه داد: اگر پاسخ‌ها قانع‌کننده نباشد، نوبت به استیضاح می‌رسد و باید سه چهارم آرای تمام اعضای شورا را داشته باشد که چنین اتفاقی راجع‌به شهردار قم نیفتاده و وی بر مسند خودش باقی است.

اسلامی در خصوص اینکه آیا اصلاً شورا گزینه جایگزینی برای سقائیان‌نژاد دارد، گفت: اگر به هر دلیل از خدمات شهردار محروم شدیم، بله جایگزین داریم و اعضای شورا همان روز که به آقای سقائیان رسیدند، با تعداد کثیری از افراد موجه مصاحبه کردند که الان هم آمادگی دارند و دست شورا برای انتخاب شهردار پر است و گزینه‌های جوانی نیز داریم که هم توان اداره مدیریت شهری را دارند و هم در شهر قم حضور دارند و نگران این قصه نیستیم.

وی تأکید کرد: در عین حال شهردار برای چهار سال انتخاب شده و فعلاً دلیلی برای از دست دادن ایشان نداریم.

رئیس شورای شهر قم در خصوص احتمال کاندیداتوری سقائیان‌نژاد برای حضور در انتخابات مجلس، گفت: این موضوع بعید است، بنده با آقای سقائیان صحبت کردم و ایشان ضمن رد این موضوع، تأکید کرد من مدیر اجرایی هستم و مناسب حوزه تقنین نیستم و علاقه‌ای به حضور در مجلس ندارم.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.