«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

وعده «نماز» قضا شد

در حالی که مدیران شهرداری قم بارها از افتتاح پروژه تقاطع میدان «نماز» خبر می‌دادند، هنوز این پروژه به طور کامل بهره‌برداری نشده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
وعده «نماز» قضا شد
شناسه : 67581 | انتشار : ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲   پرینت

شهر بیست/ سرویس اجتماعی _ محمد مهدی عنایت‌پور: ۲۹ ماه قبل در یک روز سرد پاییزی که مدیران شهری از ترس شیوع کرونا با ماسک‌های سفید در محافل حاضر می‌شدند، کلنگ پروژه تقاطع سه سطحی میدان «نماز» را به مناسبت ایام «روز قم» با حضور مجازی (ویدئوکنفرانسی) رئیس مجلس شورای اسلامی بر زمین زدند.

پروژه‌ای که با مساحت ۴۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع با هدف روان‌سازی عبور و مرور شهری در تقاطع بلوار جمهوری اسلامی و بلوار فردوسی به‌صورت شامل سه باند رفت‌وبرگشت به‌صورت زیرگذر، چهار پل همسطح در میدان و محور مستقیم روگذر در بلوار جمهوری طراحی شده بود.

مجوز احداث این پروژه درست یک ماه بعد از کلنگ‌زنی آن در نخستین روز دی‌ماه ۱۳۹۹ بر اساس مناقصه انجام شده با مبلغ ۶۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در مدت ۱۸ ماه به تصویب اعضای شورای شهر قم رسید و حدود ۴۵ روز بعد یعنی در بهمن‌ماه عملیات اجرایی آن کلید خورد.

پروژه‌ای که به دلایل مختلف برای شهروندان شهر قم از اهمیت خاصی برخوردار است، چراکه با تکمیل تقاطع میدان نماز از یک سو و به ثمر رسیدن تقاطع غیرهمسطح محور فردوسی و خیابان شهید صدوقی از سوی دیگر، عملاً پنج منطقه شهری قم شامل مناطق ۲، ۴، ۶، ۵ و ۱ به یکدیگر متصل می‌شوند.

با این وجود هنوز چند ماه از شروع این پروژه نگذشته بود که مدیران شهری قم سریال وعده‌های افتتاح این پروژه را کلید زدند و هر بار قول و وعده خود را تمدید کردند!

اولین وعده از قول «کلهری» مدیر پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان نماز در رسانه‌ها منعکس شد. او در اوایل مردادماه ۱۴۰۰ از افتتاح فاز نخست این پروژه یا همان مسیر روگذر تقاطع نماز تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

او اذعان کرده بود: «طبق زمان‌بندی‌ها، این تقاطع در مدت ۱۸ ماه زیر بار ترافیک می‌رود و بر اساس زمان‌بندی هم‌اکنون باید حدود یک درصد پیشرفت می‌داشت که در حدود ۱۲ درصد و بالاتر از زمان تعیین‌شده است. روند پروژه به نظر می‌رسد ابتدا کند بوده که به دلیل معارضات تأسیساتی است، اما به‌طورکلی زمان‌بندی اجرای آن ۱۸ ماه و اواسط مرداد ۱۴۰۱ قابل بهره‌برداری است.»

سه ماه بعد در روزهای پایانی مهر ماه، شهردار قم در دیدار با آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) از افتتاح ۱۶ پروژه شاخص عمرانی، فرهنگی و خدماتی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داده بود که یکی از آنها پروژه میدان نماز بود. وعده‌ای که سقائیان‌نژاد کمتر از یک ماه بعد نیز در گفت‌وگوی دیگری تکرار کرد.

عباس حلوایی‌زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم نیز در دی‌ماه ۱۴۰۰ با اشاره به آخرین وضعیت احداث تقاطع غیرهمسطح میدان نماز، پیشرفت این پروژه را بیش از ۳۳ درصد عنوان و تأکید کرده بود: «پیمانکار در تمامی جبهه‌های کاری مشغول به کار است و ما به دنبال بهره‌برداری روگذر در فاز نخست هستیم.»

تقاطع شهدای روحانیت قم تا پایان سال افتتاح می‌شود

سال ۱۴۰۰ به روزهای پایانی رسیده بود که شهردار قم در گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای نور، به پروژه‌های نیمه تمام اشاره و تصریح کرد: «تقاطع نماز یکی از پروژه‌هایی است که در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد، قرار بوده روگذر این تقاطع امسال افتتاح شود اما به علت جابه‌جایی تأسیسات شهری و مخابراتی، افتتاح فاز نخست این پروژه به تاخیر افتاد و امیدواریم تا اردیبهشت روگذر آن تکمیل شود.»

سقائیان‌نژاد دو هفته بعد در ۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در دیدار نوروزی با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، عنوان کرده بود: «حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان پروژه در سال ۱۴۰۰ اجرا شده و یک سری از پروژه‌های مهم که باقی‌مانده مانند پروژه تونل جمهوری اسلامی، تقاطع نماز، فاز پنجم عمار یاسر تا ورودی خیابان ممتاز در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.»

این در حالی بود که ۱۲ روز بعد، عباس حلوایی‌زاده معاون شهردار قم با اشاره به اجرای کامل دو دهانه و یک‌سوم دهانه عرشه و اجرای فونداسیون و ستون‌های میانی داخل میدان نماز، ابراز امیدواری کرده بود این پروژه در پایان شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد.

تسریع در تکمیل پروژه تقاطع میدان نماز

وعده‌ای که این بار یک فصل دیگر به تعویق افتاد و این بار شهردار قم در روزهای ابتدایی مردادماه و در آیین افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۳ پروژه شهری قم عنوان کرده بود: «تقاطع غیرهمسطح نماز با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و بااعتباری افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان را ازجمله پروژه‌های در حال اجرای شهرداری است که تا پایان فصل پاییز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.»

اما این بار نوبت به علیرضا اقبالیان مدیر منطقه چهار شهرداری قم رسیده بود که زمان افتتاح پروژه میدان نماز را پیش‌بینی کند. او در دیدار مردمی و چهره به چهره مدیران با مردم به مناسبت هفته دولت که در مسجد الرضا(ع) منطقه ۴ شهر قم برگزار شد، عنوان کرد: «تقاطع غیرهمسطح میدان نماز تا دهه فجر امسال آماده بهره‌برداری می‌شود و مشکلات فنی و اعتباری این طرح مدیریت و تأمین‌شده است.»

دو هفته بعد معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در اظهارنظر دیگری و در حالی که شهردار قم، سوم مردادماه از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی و افتتاح پروژه تقاطع غیرهمسطح نماز تا پایان پاییز خبر داده بود، او از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه و تلاش برای افتتاح آن تا پایان سال خبر داد.

واکنش معاون شهردار قم به انتقادها از روند کند پروژه‌های عمرانی پایان «نماز» عقب افتاد آخرین وضعیت پروژه تقاطع نماز +تصاویر

موضوعی که از سوی حلوایی‌زاده در آبان‌ماه ۱۴۰۱ نیز بار دیگر تکرار شد و شهردار قم نیز در نشست مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تأکید کرده بود تقاطع نماز ظرف دو ماه آینده تکمیل می‌شود.

سقائیان‌نژاد حدود دو ماه بعد نیز اظهار امیدواری کرده بود مسیر روگذر این تقاطع غیرهمسطح تا ۲۲ بهمن به بهره‌برداری برسد.

وعده‌ای که این بار محقق شد و مسیر «روگذر» تقاطع نماز که قرار بود در اواخر سال ۱۴۰۰ به پایان برسد، در روزهای پایانی بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در اختیار شهروندان قرار گرفت.

پروژه‌ای که البته قرار بود هشتم اسفندماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در قالب طرح بزرگ «قم در مسیر تحویل» به بهره‌برداری برسد اما احتمالاً پایان نیافتن تمام و کمال این پروژه باعث شده تا قالیباف قید حضور در قم و افتتاح این پروژه را بزند.

*دو وقفه در اجرای پروژه تقاطع نماز

حالا معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در جدیدترین گفت‌وگوی خود در سال ۱۴۰۲ عنوان کرده پروژه تقاطع میدان نماز در مراحل پایانی عملیات عمرانی قرار دارد و تا پایان اردیبهشت‌ماه تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گفته حلوایی‌زاده، «در دو مقطع کاری وقفه‌ای به‌صورت نسبی ایجاد شد که نخستین توقف در تابستان ۱۴۰۰ به دلیل گرما و تعطیلی کارخانه‌های کلان در تأمین میلگرد و سیمان مشکلاتی بوجود آمد و دو ماه در کارگاه وقفه ایجاد شد و در زمستان سال ۱۴۰۱ نیز به دلیل قطع گاز یک ماه در روند اجرایی پروژه وقفه ایجاد شد.»

او، جابه‌جایی تأسیسات را یکی از مشکلات پروژه دانسته و اضافه کرده: «وجود برخی تأسیسات اصلی از جمله آب و فاضلاب و حوضچه مخابرات غیرقابل‌پیش‌بینی بوده و متأسفانه این موضوعات در کنار مسائل نبود سیمان و قطعی برق سبب کندی در اجرای این پروژه شده است».

آن‌طور که معاون فنی و عمرانی شهرداری قم عنوان کرده، «در روند اجرای پروژه نوسانات قیمت نیز گریبان‌گیر شد و در تمام این مدت با تلاش و پیگیری سقائیان‌نژاد شهردار قم، تلاش شد حتی با وجود ابلاغ با تأخیر شاخص‌های تعدیل، موضوعات و تأمین مالی پروژه با کمترین مشکلی روبه‌رو شود.»

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری قم، «قبل از پایان سال گذشته محور روگذر بدون برگزاری تشریفاتی راه‌اندازی و در اختیار شهروندان قرار گرفت و این در صورتی بود که روگذر نیز می‌بایست با میدان هم‌سطح اجرا شود.»

*پیش‌بینی پایان نماز تا هفته آینده

همچنین آن‌طور که از سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم نقل شده شهرداری در اجرای این پروژه به لحاظ قراردادی عقب نبوده و تقاطع غیرهمسطح میدان نماز تا پایان هفته نخست اردیبهشت با تکمیل مسیر «زیرگذر» در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و در زمان مناسب با حضور یکی از مسئولان ارشد کشوری افتتاح ‌می‌شود.

پروژه‌ای که به گفته مدیران شهرداری قم تاکنون ۱۱۰ میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده و باید در مردادماه ۱۴۰۱ به سرانجام می‌رسید، حالا باید منتظر ماند و دید آیا در نهایت در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد یا همچنان سریال وعده افتتاح این پروژه ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه
اعلام جزئیات مراسم تحویل سال در حرم و مسجد جمکران
«تگرگ» روی میز تدوین رفت
نرخ جدید پارکینگ‌های عمومی شهر قم اعلام شد
طراحی میدان سپاه قم به کجا رسید؟
مجتمع آب درمانی در قم به‌زودی افتتاح می‌شود
اتمام پروژه احداث کمربندی بلوار خداکرم تا شهریور سال آینده
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.