جلوه‌های با شکوه از حماسه یتیم‌نوازی مردم قم

حماسه یتیم‌نوازی مردم قم با استقبال گسترده قمی‌ها و پذیرش سرپرستی بیش از سه هزار یتیم در میدان آستانه حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
جلوه‌های با شکوه از حماسه یتیم‌نوازی مردم قم
شناسه : 67232 | انتشار : ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، یکی از مهمترین سفارش‌های امیرالمؤمنین علی(ع) در آخرین ساعات عمر شریفشان توصیه رسیدگی به یتیمان و مساکین بوده است که فرمودند: الله الله فی الایتام، فلا تغبوا افواههم، ولا تضیعوا بحضرتکم از خدا بترسید، از خدا بترسید، درباره یتیمان، پس برای دهن هاشان به سبب سنگدلی تان نوبت قرار ندهید؛ که گاهی سیر و گاهی گرسنه نگاهشان دارید و نزد خود ضایع شأن نکنید.

الله الله فی الفقراء والمساکین فشارکوهم فی معاشکم: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره بینوایان و مسکینان و آنها را در زندگی خود شریک سازید و از خوراک و لباس خود به آنها نیز بدهید.

به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، مردم قم طبق رسم چندین ساله در ایام شهادت مولای متقیان امیرالمؤمنین(ع) در میدان آستانه حضور یافته و در طرح اکرام ایتام و محسنین شرکت می‌کنند.

امسال و در شام شهادت امام علی (ع) نیز میدان آستانه قم شاهد حضور عاشقان مولای متقیان بود تا به توصیه اول مظلوم عالم نسبت به یتیمان و نیازمندان جامه عمل بپوشانند.

در این برنامه که بعد از افطار تا حوالی سه صبح شام شهادت امام علی (ع) ادامه داشت، صحنه‌های دیدنی از خودگذشتگی و ایثار اهالی قم و حتی مردم سایر استان‌ها و برخی از کشورها در رسیدگی به احوال یتیمان و مساکین خلق و این مکان به کانون احسان و بخشش تبدیل شده است.

جلوه‌های با شکوه از حماسه یتیم‌نوازی مردم قم

در شب حماسه یتیم‌نوازی مردمان قم بیش از ۳ هزار یتیم حامی پیدا کردند و مبالغ قابل توجهی برای خانواده‌های نیازمند که گزارش وضعیت زندگی آنان از سیمای نور پخش شده بود جمع آوری شد و خیرین پای کار آمدند و هر کدام گوشه‌ای از کار را گرفتند تا اندکی از سختی‌های زندگی این خانواده‌های نیازمند که با بیماری‌های سخت و مشکلات اقتصادی و معیشتی دست به گریبان بودند کاسته شود.

زائر گمنام حرم حضرت معصومه (س) حامی ۱۰ یتیم شد

یکی از زائران عرب‌زبان حرم بانوی کرامت با حضور در پایگاه مستقر در میدان آستانه به نیابت از نوه ۵ ساله خود، حمایت از ۱۰ یتیم را بر عهده گرفت. وی که برای هر کدام از ایتام مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کرده است، هیچ فرمی را پر نکرده و خواستش این بود که گمنام بماند.

این خیر عرب‌زبان هدف خود از این اقدام را پیروی از امیرمومنان علی (ع) در سنت حمایت از ایتام عنوان کرد.

هدیه متفاوت کودک ۹ ساله قمی به ایتام

یک کودک قمی نیز با اهدای گوشواره خود به ارزش مالی ۱۰ میلیون تومان از فرزندان ایتام و محسنین حمایت کرد. این کودک، کاغذی را در کنار هدیه خود گذاشته و این هدیه را به حماسه یتیم‌نوازی مردم قم رسانده که در این دست خط نوشته شده است: «این گوشواره برسد به دست یتیم‌ها، التماس دعا».

جلوه‌های با شکوه از حماسه یتیم‌نوازی مردم قم

نوزاد ۶ ماهه کوچک‌ترین حامی ایتام قم شد

معصومه خانم، نوزاد شش ماهه قمی با حمایت از دو کودک یتیم به عنوان کوچک‌ترین حامی ایتام و محسنین قم شناخته شد. پدر این نوزاد قمی که از خادمان مسجد مقدس جمکران بود که پیش‌تر حمایت از ۵ فرزند یتیم و محسنین را عهده‌دار شده بود.

پدر این نوزاد قمی درباره دلایل خود برای حمایت از کودکان و ایتام محسنین گفت: باید قدردانی کنم از کمیته امداد که این سنت حسنه را راه‌اندازی کرد تا هر کسی با هر توان مالی بتواند از کودکان یتیم حمایت کند.

این خادم مسجد مقدس جمکران اضافه کرد: بنده و همه عزیزانی که در این سال‌ها توفیق حمایت از ایتام را داشتند، تأثیر معنوی این موضوع را در زندگی خود مشاهده کرده‌ایم.

جلوه‌های با شکوه از حماسه یتیم‌نوازی مردم قم

نذری که انتظار ۱۳ ساله یک بانو را به پایان رساند

یک بانوی قمی که به همراه همسر و کودک دوساله خود در میدان آستانه حضور یافته است، حلقه ازدواج خود را به ایتام و محسنین هدیه کرد.

او می‌گفت: ما ۱۳ سال از داشتن فرزند محروم بودیم، دو سال قبل نذر کردیم که اگر خداوند بچه سالمی به ما بدهد، حلقه ازدواجمان را نذر ایتام و محسنین می‌کنیم و امروز این نذر را با حضور حلمای دوساله که هدیه آقا امیرالمؤمنین (ع) است، ادا می‌کنیم.

این بانوی قمی اضافه کرد: من نه تنها ناراحت نیستم که حلقه ازدواج خود را هدیه می‌کنم بلکه خیلی هم خوشحال هستم که نذر خود را ادا می‌کنم.

او تصریح کرد: ما سال قبل باید نذر خود را ادا می‌کردیم ولی قم نبودیم، امسال تا متوجه برگزاری این برنامه شدیم به میدان آستانه مراجعه و هدیه خود را تقدیم کردیم.

کودک ۶ ساله روسی حامی ایتام قم شد

حماسه یتیم‌نوازی مردم قم در این سال‌ها از مرزهای استانی و کشوری عبور کرده و تبدیل به یک الگوی جهانی برای پذیرش مشارکت‌های مردمی حمایت از ایتام شده است.

یک خانواده روسی که پیش‌تر نیز به قم رفت‌وآمد داشته و صدقات خود را تحویل کمیته امداد می‌دادند، با مشاهده برنامه تلویزیونی حماسه یتیم‌نوازی و تماس با عوامل اجرایی کمیته امداد قم، به نیابت از کودک شش ساله خود از دو کودک یتیم شش ساله قمی حمایت کردند و نام‌شان در لیست حامی ایتام ثبت شد.

جلوه‌های با شکوه از حماسه یتیم‌نوازی مردم قم

یک خانم مبلغه برای ایتام و محسنین قم ۱۴۰ حامی پیدا کرد

خانم اکبری در ویژه برنامه حماسه یتیم‌نوازی مردم قم در میدان آستانه حضور یافته و می‌گوید: بنده نه نیکوکار هستم نه خیر، اما تنها کاری که می‌توانم به وسع خود انجام دهم این است که از خانم‌ها برای حمایت از ایتام و محسنین دعوت کنم و از محرم سال گذشته تا به امروز ۱۴۰ نفر به عنوان حامی به کمیته امداد معرفی کرده‌ام.

وی اضافه کرد: بنده در هجدهم رمضان در برنامه ماه عاشقی حضور یافتم و بعد از اینکه صحبت‌هایم از شبکه قم پخش شد، در دو مجلس مذهبی حاضر شدم و در این دو مجلس دیگر نیاز نبود از اهمیت حمایت از نیازمندان بگویم، مردم صف کشیدند و بیش از ۵۰ نفر برای حامی از ایتام و نیازمندان ثبت نام کردند، که این دستاورد به برکت ماه رمضان حاصل شده است.

این مبلغه دینی تصریح کرد: بنده توان مالی حمایت از یک یتیم را هم ندارم اما توان گفتن و حرف زدن و به عبارتی دعوت کردن مردم به سمت امر خیر را دارم، تشویق افراد به سمت حمایت از ایتام و محسنین خود یک امر به معروف است و ما باید برای تحقق این معروف هر چه در توان داریم به میدان بیاوریم.

جلوه‌های با شکوه از حماسه یتیم‌نوازی مردم قم

مادر دل‌شکسته قمی عیدی خود را به ایتام اهدا کرد

حماسه یتیم‌نوازی مردم قم با هر توان مالی در میدان آستانه تا پاسی از شب ادامه داشت و در این میان، خانواده‌هایی که حتی خودشان از مشکلات متعدد مالی نیز رنج می‌برند با احسان و بخشش خود بر شکوه این حماسه اضافه می‌کردند.

مادری که فرزند ۲۳ ساله‌اش بیمار است و همسر تشنجی دارد، عیدی امسال خود را با اشک شوق و امیدواری نذر ایتام و نیازمندان کرد.

این مادر قمی درباره دلایل این کار خداپسندانه خود، گفت: در روایات دینی آمده حتی کسانی که در مضیقه و سختی هستند، از کار خیر باز نمانند.

او ادامه داد: با وجود اینکه از مشکلات متعددی رنج می‌بریم اما تصمیم گرفتم این هدیه ناقابل را تقدیم ایتام کنم و امیدوارم مشکلات همه نیازمندان با لطف خدا و مشارکت مردم برطرف شود و غمی بر دل کسی نماند.

جلوه‌های با شکوه از حماسه یتیم‌نوازی مردم قم

کمک ۵۰۰ میلیون ریالی یک نیکوکار به محسنین استان قم

یکی از نیکوکاران قمی که هر ساله به مناسبت شهادت امام علی (ع) نیازمندان زیر پوشش کمیته امداد کمک‌های میلیونی می‌کند، امسال نیز با حضور در حماسه یتیم‌نوازی مردم قم، مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال را به ایتام اهدا کرد.

این نیکوکار قمی که هرساله توفیق مشارکت در این کار خیر را دارد، گفت: این کار وظیفه انسانی و شرعی ماست و به لطف خدا هر ساله در روز اکرام ایتام، ۵۰ میلیون تومان را به این افراد هدیه می‌کنم.

این نیکوکار قمی تصریح کرد: به لطف این کار خیر در زندگی خود شاهد خیر و برکت بسیاری بودم و فرزندان و خانواده‌ام به لطف خدا در سلامت به سر می‌برند.

بهروزیان ترویج کمک به نیازمندان را امر به معروف دانست و اضافه کرد: امیدواریم همه افراد که این‌گونه برنامه‌ها را می‌بینند، در این امر خیر سهیم شوند.

جلوه‌های با شکوه از حماسه یتیم‌نوازی مردم قم

حمایت ۱۰ ساله یک جانباز شیمیایی از دو یتیم در قم

علیرضا آقازاده از جانبازان شیمیایی هشت سال دفاع مقدس با حضور در حماسه یتیم‌نوازی مردم قم، گفت: ما تا ۱۰ سال بعد از ازدواج بچه دار نمی‌شدیم و با وجود اینکه بالای ۵۰ میلیون تومان هم هزینه کردیم، پزشکان گفتند که به صورت طبیعی بچه‌دار نمی‌شوید و از ما خواستند که سرپرستی فرزندی را از بهزیستی قبول کنیم.

این جانباز قمی ادامه داد: ما هم در سال ۱۳۹۲، حامی دو نفر از فرزندان زیر پوشش کمیته امداد شدیم و بعد از پنج ماه خداوند متعال دو فرزند را به ما عنایت کرد.

او اضافه کرد: به برکت حضور کودکان خود، ۱۰ سال است که حامی همان دو یتیم هستیم و تلاش کردیم نیاز آنان را رفع کنیم.

جلوه‌های با شکوه از حماسه یتیم‌نوازی مردم قم

یک قصاب گوشت مورد نیاز پنج خانواده نیازمند را به مدت یک سال تأمین کرد

محرم محمدی‌زاد که به شغل قصابی اشتغال دارد، در حاشیه حماسه یتیم‌نوازی قم دست به اقدامی خیرخواهانه زد و به مدت یک‌سال گوشت مورد نیاز پنج خانواده نیازمند قمی را که گزارشی از وضعیت سخت معیشتی آنها در سیمای قم پخش شده است، متقبل شد.

او درباره این اقدام خداپسندانه، گفت: شاید بنده در توانم نباشد اما حتماً با کمک خیرین و افرادی که می‌شناسم، این کار خیرخواهانه را به ثمر می‌رسانیم.

این قصاب قمی که از طرف خانواده خود یک میلیون تومان پول نقد به خانواده‌های نیازمند کمک کرده است، اضافه کرد: فرزندم ۵۰۰ هزار تومان عیدی جمع کرده که این مبلغ را به نیازمندان اختصاص داده است.

۷۰۰ نفر از ایتام و محسنین در استان قم نیاز به حامی دارند

مدیر کل کمیته استان قم در این مراسم گفت: هر ساله در سالگرد شهادت امیرالمؤمنین (ع) این برنامه در اطراف حرم مطهر با محوریت اکرام ایتام برپا می‌شود که مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

مدیر کل کمیته امداد استان قم با بیان اینکه فرزندان محسنین نیازهای شدید تری دارند، افزود: ما به دنبال این هستیم که سرانه دریافتی ایتام را افزایش دهیم و بحث مسکنشان و مباحث درمانی و دیگر نیازهای شأن را بیش از پیش تأمین کنیم.

مدیرکل کمیته امداد استان قم با اشاره به اینکه این برنامه ملی هر ساله با هدف جذب مشارکت‌های مردمی در استان قم دنبال می‌شود، عنوان کرد: در این برنامه از بسترهای مختلف رسانه‌ای و مجازی برای ایجاد ارتباط میان خیرین و نیازمندان استفاده شده و هر ساله اتفاقات قابل قبولی رقم زده شده است.

وی با بیان اینکه حماسه یتیم‌نوازی مردم قم به یک برند ملی و فراملی تبدیل شده است، گفت: در سال‌های گذشته از نقاط مختلف ایران و خارج از ایران نیز حامیان مختلف برای کودکان ایتام و محسنین استان قم جذب شدند.

مسعودیان راد خاطرنشان کرد: امسال با بهبود وضعیت کرونایی ویژه برنامه حماسه یتیم‌نوازی با هدف جذب حامی برای کودکان یتیم و محسنین در میدان آستانه برگزار شده است.

جلوه‌های با شکوه از حماسه یتیم‌نوازی مردم قم

وی با اشاره به برپایی غرفه‌های حامی یابی در میدان آستانه گفت: خواهران و برادران در غرفه‌های جداگانه به مددکاران کمیته امداد مراجعه کرده و در جریان جزئیات طرح حمایت از ایتام و محسنین قرار گیرند هر چند افراد با هر توان مالی می‌توانند در حمایت از ایتام و محسنین سهیم شوند.

مسعودیان‌راد گفت: هر فردی در هر مکان و زمانی برای حمایت از ایتام و محسنین می‌تواند با ارسال عدد ۱ به سر شماره ۳۰۰۰۳۳۳۳۲۵ برای مشارکت در این امر خیر ثبت‌نام کند تا کارشناسان کمیته امداد در فرصت مناسب با آن فرد تماس گرفته و جزئیات را برای او شرح دهند.

مدیر کل کمیته امداد استان قم با بیان اینکه پنج گزارش ویژه از پنج خانواده نیازمند تهیه شده که از شبکه قم پخش شده است گفت: این خانواده‌ها درگیر مشکلات جدی اقتصادی هستند و به امید خدا با مشارکت مردم و خیرین تلاش می‌شود تا همه نیازهای آنان رفع شود.

وی با بیان اینکه کمیته امداد استان قم حمایت از ۶ هزار نفر از ایتام و محسنین را با مشارکت خیرین انجام می‌دهد، گفت: ما در استان قم هزار و ۷۰۰ یتیم و ۴ هزار و ۵۰۰ فرزند محسنین داریم که ۳۵ هزار نفر از مردم استان سرپرستی مالی آن‌ها را بر عهده دارند و متوسط درآمد ماهیانه ایتام در استان قم بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.