کورورش زارعی:

تمام آنچه درام‌نویسان بزرگ نوشته‌اند در قرآن نهفته است/ بچه‌های مسجد می‌توانند تأمین‌کننده آینده تئاتر قم باشند

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به بخشی از اثر «مکبث» که در آن شخصیت نخست داستان در اثر وسوسه‌ی جادوگر دچار جاه‌طلبی می‌شود و دست به قتل می‌زند، گفت: تمام آنچه که ویلیام شکسپیر، چخوف، بکت، اشیل، همه‌ی درام‌نویسان بزرگ نوشته‌اند در قرآن ما نهفته است. آیا در قرآن قصه‌های زیباتر از این نیست که در آنها جاه‌طلبی انسان‌ها را تذکر داده باشد؟
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تمام آنچه درام‌نویسان بزرگ نوشته‌اند در قرآن نهفته است/ بچه‌های مسجد می‌توانند تأمین‌کننده آینده تئاتر قم باشند
شناسه : 6612 | انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از حوزه هنری قم، کوروش زارعی رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم به قابلیت‌های نمایشی قرآن کریم اشاره کرد.

وی با اشاره به بخشی از آیه‌۴۳ سوره نجم «وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَأَبْکَى»، گفت: قرآن در این می فرماید تنها اوست که می‌خنداند و می‌گریاند. این کلام نشان از آن دارد که قرآن کتاب آسمانی ما سرشار از جلوه‌های نمایشی و دراماتیک است. یعنی ما قصص قرآن را هم که بگذاریم یک‌طرف، آیه‌هایی در قرآن وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به یک فیلمنامه، یک نمایشنامه و یک سریال تلویزیونی را دارد.

زارعی همچنین افزود: تصور من این است که خداوند در دیگر کتاب‌های آسمانی؛ نه در انجیل، نه در تورات ، نه در صحف به این شکل عمل نکرده، در این کتاب‌ها نصیحت کرده، پند داده، گفت‌وگو کرده با پیامبرانش. دیالوگ برقرار کرده و راه سعادت را با گفت‌وگو نشان داده‌ اما در قرآن کریم جلوه‌های نمایشی، قصه‌های نمایشی و قصه‌های دراماتیک را به عنوان معجزه نبی اکرم(ص) قرار داده‎است. خداوند خواسته که با نمایش، قصه و جلوه‌های نمایشی راه سعادت بشر را ترسیم کند چرا که با یک اثر نمایشی بیشتر می‌توان تأثیر گذاشت. نمونه‎اش احسن القصص، نمونه‌اش سریال اصحاب کهف و فیلم ده فرمان که حضرت موسی(ع) را نشان می‌دهد.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: در روایات اشاره شده که پیامبر(ص) و امام علی(ع) بعضی مواقع وقتی می‌خواستند پیامی را به امت خود نشان بدهند یا تفهیم کنند با هم دیالوگ‌هایی برقرار می‌کردند و چیزهایی با هم می‌گفتند. طوری عمل می‌کردند تا راحت مطلب‌شان جا بیفتند. ما بندگان خداوند، امت اسلام و پیروان اهل بیت و ائمه اطهار(ع) هم باید از جلوه‌های دراماتیک و نمایشی که در قرآن هست استفاده کنیم.  

وی با اشاره به بخشی از اثر «مکبث» که در آن شخصیت نخست داستان در اثر وسوسه‌ی جادوگر دچار جاه‌طلبی می‌شود و دست به قتل می‌زند، گفت: تمام آنچه که ویلیام شکسپیر، چخوف، بکت، اشیل، همه‌ی درام‌نویسان بزرگ نوشته‌اند در قرآن ما نهفته است. آیا در قرآن قصه‌های زیباتر از این نیست که در آنها جاه‌طلبی انسان‌ها را تذکر داده باشد؟ ما نمی‌توانیم از اینها یک فیلم سینمایی یا تئاتر بسازیم؟ ما می‌توانیم در عرصه هنرهای نمایشی کارهای بزرگی بکنیم که دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.

کوروش زارعی با خطاب قرار دادن گروه‌های نمایشی بچه‌های مسجد، حاضر در مراسم گفت: شما بچه‌های مسجد هستید، بچه‌هایی که در مسجد تربیت شده‌اند. من استعدادهای خوب و درخشانی در این جمع دیدم که می‌توانند تامین‌کننده آینده تئاتر قم باشند. نه تنها آینده تئاتر قم، بلکه می‌توانند آینده سینما، تئاتر و تلویزیون مملکت باشند. این در گذشته هم ثابت شده است، هنرمندانی که از مسجد برخاستند امثال احمد سلیمانی دبیر این جشنواره، اکنون در هنرهای نمایشی درجه یک هستند.

وی در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: بچه‌ها قرآن را فراموش نکنید. این کتاب گنجینه بزرگی است که هزاران هزار نمایشنامه در آن است که می‌توانید آنها را کار کنید.

 

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.