سه تألیف استاد کمیلی خراسانی در نمایشگاه کتاب دین رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب‌های «عرفان اهل‌بیتی»، «نجوای سالکان» و «مطلع معرفت نفس» به همت انتشارات انوار توحید در ششمین نمایشگاه کتاب دین برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سه تألیف استاد کمیلی خراسانی در نمایشگاه کتاب دین رونمایی شد
شناسه : 64692 | انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین واثقی رئیس هیئت مدیره مؤسسه پویندگان انوار توحید در ابتدای مراسم رونمایی از تألیفات ارزشمند حجت‌الاسلام والمسلمین کمیلی خراسانی، گفت: مؤسسۀ تحقیقاتی انوار توحید بر اساس مأموریت مهم خویش که «تبیین، ترویج و نهادینه سازی مکتب توحیدی مبتنی بر ثقلین» است، فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، تربیتی همچون برگزاری دوره آموزشی سبک زندگی، همایش های اخلاقی و معرفتی و نشست‌های علمی مطابق با مسائل روز جامعه اسلامی و تبلیغ امور دینی در فضای حقیقی و مجازی انجام داده است.

وی در تبیین فعالیت‌های پژوهشی گفت: تبیین و ترویج صحیح مکتب توحیدی با چاپ آثار گرانقدر استاد کمیلی خراسانی آغاز شد و در نمایشگاه کتاب دین قم از سه اثر نفیس ایشان رونمایی خواهد شد. «نجوای سالکان» شرح مناجات‌های پانزده‌گانه حضرت امام سجاد (علیه السلام) است که راه وصل و نجوای سالکان و عارفان الهی با حضرت باری‌تعالی بوده‌ و هست.

واثقی تصریح کرد: دومین کتاب، کتاب «مطلع معرفت نفس» است که سیری مقدماتی در عالم نفس را تعلیم می‌دهد و راه‌کارهای معرفت الهی را برای تشنگان این راه نشان می‌دهد.

تصاویر/ چهارمین روز نمایشگاه کتاب دین

وی گفت: سومین کتاب، کتاب «عرفان اهل بیتی»، شرح کتاب «مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه» است. مصباح الشریعه سخنان گهربار حضرت امام صادق (علیه السلام) است که هجده فقیه عارف از جمله امام خمینی ‌(رحمت الله علیه) به مطالب آن استناد و اعتماد کرده‌اند. کتاب نفیس عرفان اهل بیتی در بردارندۀ سخنان ‌‌آیت‌الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی (حفظه الله) است که در سه مجلد به چاپ رسیده است.

مدیر مسئول نشر انوار توحید در ادامه در بیان برخی از ویژگی‌های ممتاز این آثار گفت: «تبیین ساده، روان و دل ‌‌نشین معارف حقۀ الهی، جامعیت در بیان مسائل اخلاقی و سیر و سلوک الهی، منطبق بودن بر حالات فردی و اجتماعی سالکان الی الله، دربرداشتن نکته‌‌‌های ناب و نفیس اخلاقی ـ عرفانی با تکیه بر آیات و روایات، تبیین معارف عرفانی با مثال ‌‌های عینی و کاربردی، تحفّظ شارح گران ‌‌قدر بر صبغۀ عرفان عملی، القایی بودن معارف الهی و عرفانی بر طبق حالت‌‌‌های نفوس حاضر در جلسات سلوکی و کاربرد عملی برای تمامی علاقه ‌‌مندان معارف توحیدی است.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین کمیلی خراسانی ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه با استناد به آیه کریمه «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» از سوره مبارکه جمعه گفت: هدف و غایت از بعثت و رسالت نبوی، انسان‌سازی بوده است.

تصاویر/ چهارمین روز نمایشگاه کتاب دین

وی با اشاره به حدیث نبوی «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» گفت: شناخت و خویشتن‌شناسی راهی برای خداشناسی است و این شناخت یک امر اکتسابی نیست که از طریق علوم اکتسابی نظیر علم کلام، علم منطق، علم صرف و نحو و امثال ذالک تحصیل شود. در مسئلۀ نفس و خودشناسی عمده همان تربیت درون و باطن است. همانند علوم ظاهری که برای یادگیری آن باید معلم، کلاس درس و کتاب داشت باید برای فراگیری علوم باطنی نیز استاد و معلم راه رفته‌ای داشت که خودش تحت تربیت استادی، منازل راه را طی کرده باشد.

استاد اخلاق و عرفان گفت: هنگام فراگیری درس لمعه آتش عشق در درون بنده شعله‌ور گشت. هنگام اقامت در نجف اشرف به منزل آیت الله شیخ عباس قوچانی می‌رفتم و در روضه هفتگی خصوصی ایشان شرکت می‌کردم. از آن‌جایی که وی، وصی مرحوم آیت الله سید علی قاضی بود در جلساتشان حاضر می‌شدم و از توصیه‌ها و مطالب اخلاقی‌شان استفاده می‌کردم.

تصاویر/ چهارمین روز نمایشگاه کتاب دین

وی افزود: به خاطر لطف و مهربانی که آیت الله قوچانی به بنده داشتند از هیچ کمکی نسبت به بنده دریغ نکردند. تا این‌که یک روز فرمودند در کربلا سیدی به نام سید هاشم حداد است و به خدمت ایشان برسید. بنده هم به توصیه ایشان به کربلا رفتم و از همان نگاه اول به نحوی مجذوب وی شدم که دیگر هیچ‌گاه نتوانستم استاد دیگری اختیار کنم. چون ایشان با تصرفات روحی، معنوی، ملکوتی و عرفانی‌اش همه وجود بنده را معطوف به خود کرد و این قضیه‌ بارها اتفاق افتاد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مراتب نفش گفت: نفس انسانی دارای مراتبی مانند نفس اماره، نفس لوامه، نفس ملهمه ، نفس قدسیه و نفس مطمئنه است. باید توجه داشت نفس انسانی شامل چندین نفس متضاد و متخالف نیست بلکه انسان دارای یک نفس با مراتب مختلف است که باید تربیت شود. لذا این نفس به استاد و معلم نیاز دارد تا یک وقت دچار انحراف نشود.

تصاویر/ چهارمین روز نمایشگاه کتاب دین

وی افزود: متأسفانه برای یک عده، ادعاهای خدایی و امام زمانی پیدا شد. باید توجه داشت که عجب و غرور باطنی از عجب و غرورهای ظاهری به مراتب بیش‌تر است. اگر قوه خیال تطهیر نشود و خواطر سوء و پراکنده تعدیل نشود این خطرات و انحرافات وجود دارد. فرقه بابیه، فرقه شیخیه، فرقه بهائیه و سایر فرقه‌ها و عرفان‌های کاذب از همین انحرافات فکری، اعتقادی و باطنی شکل گرفتند. استاد منحرف، انسان را به انحراف می‌کشاند.

وی تصریح کرد: بعضی شیفته علوم غریبه‌اند؛ عده‌ای استاد را برای تنبهات، کرامات، مکاشفات و آینده‌نگری می‌خواهند. در راه معرفت شناسی اصلاٌ چنین مسائلی وجود ندارد. لذا همواره شاگردان خود را از این امور برحذر داشته‌ام تا یک وقت از آن غایت الغایات عقب نمانند.

تصاویر/ چهارمین روز نمایشگاه کتاب دین

استاد عرفان گفت: اولین دستور مرحوم استاد سید هاشم حداد (رض)، کار کردن بر روی حدیث شریف حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) با موضوع «رَحِمَ الله امْرَاً عَرِفَ مِنْ اَیْنَ و فی اَیْنَ وَ اِلی اَیْنَ» بود. وی امر به خواندن و فهم حدیث نفرمود. انسان مسائل بسیاری را می‌داند اما عملش را ندارد. انسان باید با تلاش مجدانه قدم در این میدان بگذارد. این راه نیازمند سعی و تلاش و کوشش، شب بیداری، نماز شب، تهجد و آداب دیگر است. در آداب سالک هفتاد مورد ذکر شده است. در کتاب مفاتیح السلوک نیز به مواردی اشاره شده و همه مقدماتی است که یک سالک باید آن‌ها را انجام بدهد.

وی افزود: با توجه به مطالب گفته شده نتیجه‌گیری می‌شود که این نفس باید تحت تربیت یک معلم تربیتی- نفسانی-درونی، قرار بگیرد. استادی که به پیچ و خم راه اشراف داشته باشد تا با راهنمایی درستش مانع از افتادن افراد در چاله‌های راه شود.

کمیلی با اشاره به آیات «ونَفْسٍ وَ مَا سَوَّئهَا فَأَلهَمَهَا فجُورَهَا وَ تَقْوَئهَا» از سوره مبارکه شمس گفت: در این آیه، الهام یک مسئله باطنی است نه ظاهری و باید این الهامات الهی به درون نفوذ کند تا انسان بتواند جلوی پایش را ببیند.

وی درباره وسوسه‌های شیطانی و نفسانی گفت: با توجه به آیه «فَأَلهَمَهَا فجُورَهَا وَ تَقْوَئهَا»، تزکیه یک امر باطنی است نه خواندنی! این همه پای منبرها نشسته‌اید. دیگر شنیده‌ها، گفته‌ها، خوانده‌ها و موعظه‌ها کافی است. باید واعظ درونی را یافت والا هر چقدر هم دیگران موعظه کنند فایده‌ای نخواهد داشت. لذا موعظه یک مسئله باطنی است. باید در نفس، آن واعظی که انسان را مدام سرزنش کند پیدا شود. باید آثار سیر و سلوک روز به روز در نفس سالک پیدا شود. پیامبر گرامی اسلام نیز می‌فرماید: «من استوى یوماه فهو مغبون». حضرت امام موسی بن جعفر (علیه‌السلام) نیز می‌فرماید: اگر یک ساعت از عمرت تلف شود تو مغبون هستی. «ساعت» همان «آن» است یعنی نباید حتی یک لحظه از عمر را نیز بی‌جهت تلف نمود.

کمیلی افزود: باید این انگیزه‌های درونی با سعی و تلاش و مجاهدت در انسان ایجاد شود تا بتواند مرتبه به مرتبه پیش برود. یعنی از نفس اماره به نفس لوامه، از نفس لوامه به نفس ملهمه، از نفس ملهمه به نفس قدسیه، و از نفس قدسیه به نفس مطمئنه برسد. باید تمامی این آثار در وجود انسان تجلی پیدا کند.

استاد اخلاق و عرفان درباره تألیفاتش گفت: تمامی این تألیفات درس‌گفتارهایی است که در جلسات (سلوکی- تربیتی-عرفانی-معرفتی) متعدد همراه با سوز، گداز و عشق برای شاگردان و علاقه‌مندان به معارف الهی در ایران و سفرهای تبلیغی بین‌المللی تشریح و تبیین شده است. ان‌شاء‌الله این آثار القایی و ربانی تأثیرات بسیار مثبتی در نفوس مستعد داشته باشد.

نوشته های مشابه
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.